thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Beste plaats voor de (thermo)sensor van een elektr. koelvin

ma dec 15, 2008 13:36

Hoi,

Ik wil deze winter een electrisch koelvin inbouwen op mijn Giulia Super.
Maar wat is de beste plaats voor de sensor (die de vin in en uitschakeld via een relais).?

Opties die ik al bedacht heb:
1 Gat laten boren en draad tappen (of koperen moer erop solderen) in de onderbak van de radiateur.
2 Gat laten boren en draad tappen in de bovenbak van de radiateur. (maar hang ie dan wel in de koelvloeistof?).
3 Monteren ipv de achterste vriesstopbout boven in de kop (zoals bepaalde alfetta's dat origineel hadden).
4 ?

Ik ben niet zo een fan van een oplossing waarbij er een meetunit in de slang gezet wordt dit ivm met het lekkage risico.

Waar kan ik een relais vinden wat goed geschikt is voor de aansturing (ik heb nog wel een hoop van die Bosch blokjes liggen weet alleen niet welk type hier geschikt voor is ivm amperage en schakeling).

Thom
Laatst gewijzigd door thomfr op ma dec 15, 2008 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Beste plaats voor de (thermo)sensor van een elektr. koel

ma dec 15, 2008 13:42

Bovenste slang naar de radiator onderbreken met een pijpje waar een thermocontact in geschroefd zit?
Beide slangdelen met slangklemmen op de pijp, nothing is on the hand lijkt me zo? :wink:

Draad laten tappen in de radiator lijkt me een 'no go', volgens mij heb je daar erg weinig 'vlees' om in te tappen. In dat geval zou er beter een draadbus op je onderbak gesoldeerd worden met een gat waar je thermoswitch in de klvlst zit.

Suc6 iig, grtz,fRank

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 15, 2008 14:04

Op je radiateur kan natuurlijk wel. Het betekent: (hard)Solderen !! Draadtappen kan nergens in je radiateur.

De beste plaats: Onderin, want aan de zijkant kan simpelweg niet. In de kop maakt het erg lastig omdat de temperatuur daar hoger ligt en minder snel wisselt. Zie daar maar een geoide sensor voor te vinden en ben benieuwd of die dan ook op tijd weer uitschakelt.

Maar: Juist vanwege de betrouwbaarheid heb ik gekozen voor een aansluiting in de onderste radiateurslang. Ik heb een rvs pijp met in het midden een gat waarop een passende moer van de thermoswitch gelast is. Verder de slang dus doorsnijden en inkorten. Twee rvs slangklemmen erop en al jarenlang betrouwbaar gebleken. Ik denk dat een gesoldeerde aansluiting in je radiateurbak kwetsbaarder is, maar dat mag je zelf proberen.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 15, 2008 14:11

@@ ; even voor mijn info; waarom specifiek de onderste slang gekozen?

Mij lijkt t dat het warmste deel van de vloeistof (bovenin>vóór t de radiator ingaat :idea: ) het meest bepalend is voor het al dan niet schakelen van de fan?
Hoe warm de klvlstf is als het de radiator weer verlaat lijkt me van ondergeschikt belang voor het in-danwel uitschakelen,of zie ik iets over het hoofd? :wink:

Grtz,fRank

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 15, 2008 14:19

Er ontstaat hier een interessante discussie. Ik weet ook niet wat het beste is vandaar dat ik dit topic geopend heb.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Beste plaats voor de (thermo)sensor van een elektr.

ma dec 15, 2008 20:32

@@ ; even voor mijn info; waarom specifiek de onderste slang gekozen?

Mij lijkt t dat het warmste deel van de vloeistof (bovenin>vóór t de radiator ingaat :idea: ) het meest bepalend is voor het al dan niet schakelen van de fan?
Hoe warm de klvlstf is als het de radiator weer verlaat lijkt me van ondergeschikt belang voor het in-danwel uitschakelen,of zie ik iets over het hoofd? :wink:

Grtz,fRank

Ik heb daar ook over nagedacht en kwam tot de conclusie dat bijna alle fabrikanten de sensor op een laag punt in de radiateur aanbrengen.
Ik kan hier zelf bij bedenken dat de koelvin wat minder zenuwachtig reageert, doordat de radiateur zelf nog als soort van "Buffer" werkt.Je werktemperatuur op de ingang tot je blok ( de bovenste slang, zal dan bovendien lager uitvallen.
( Met 85 graden de radiateur in betekent na koeling dat de ingaande temp lager is dan 88 graden. De koelvin doen nl zijn werk. :wink: Kies je voor de bovenste slang dan is de ingaande temp iig 85 graden en nooit lager, want dan schakelt je fan pas in. In de praktijk pakt het ook goed uit want de fan komt keurig in op moment dat de temperatuurmeter tot hooguit 5 graden boven de normale aanwijzing komt en de fan blijft ingeschakeld totdat de nomale temperatuur weer op het schermpje verschijnt. verder, maar dat is meer praktisch,zie je de sensor bijna niet zitten en is hij toch goed bereikbaar.

vroeger heb ik een kenlowe gehad met losse thermostaat en een losse voeler tegen de radiateur Als dat nieuw is werkt dat best als je tenminste de juiste (instelbare) temperaturinstelling gevonden hebt en dat kan best wel lastig zijn. Verder is de bedrijfszekerheid na 2 winters door de pekel mij erg slecht bekomen. Juist om deze reden heb ik voor deze simpele, goedkope en gebleken betrouwbare ioplossing gekozen. Maar ik zeg altijd maar zo: Iedereen moet doen wat em goeddunkt en er zijn meer wegen die naar Italia leiden. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 15, 2008 21:12

ik liet hem altijd door een radiateurenman links onderin de bak zetten. Is ook zo ongeveer de enige plek waar je er 1 kwijt kan zodanig dat ie goed kontakt heeft met de inhoud. Bovenin lijkt mij niet zo`n idee. Inderdaad een pijp met sensor kan ook natuurlijk. Maar deze manier werkte altijd heel goed. (heb nog een radiateur staan met zo`n ding erin geloof ik zelfs)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

ma dec 15, 2008 21:43

Onderin dus..
Bovenin heb je een hoge temp maar nog niet gekoeld door de radiateur.. misschien gaat er 90 doorheen en komt er onder 60 uit.. dan heeft een fan inschakelen geen zin... sterker nog dat geeft een te grote temp-schok.

Onderin zal als na rijwindkoeling de temp nog steeds te hoog is de fan inschakelen en extra koeling geven op de rad totdat de temp laag genoeg is.
Je tempschakelaar onderin dient wel iets lager afgesteld te zijn dan de gangbare schakelaars in de radiateur.. deze zitten op 1/3 van onderen en schakelen ergens tussen de 85 en meer..
Je temp in de onderste slang moet echt wel iets van 60 of minder zijn wil het de motor nog kunnen koelen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 15, 2008 22:49

Idd bij nader inzien is onderin beter ja.Koelvin moet alleen inkomen als de temp van het gekoelde water te hoog wordt... ](*,) :oops:

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”