Speeder

Re: RE: tikkende klep 33

ma dec 08, 2008 14:37

Ik zou even kijken of je klepbekers je nokkenassen dan niet opvreten als je je zorgen maakt. daarvoor moet je distributie los, als ik het goed heb begrepen? Opvreten kan als je bekers zijn ingesleten of als je veel speling hebt. Met veel speling krijg je vanzelf ingesleten bekers dus....
nee de hele kop moet eraf. Er zijn geen klepdeksels en de koppbouten lopen door de nokkenashuizen heen.

als het tikken stopt na een paar tellen zou ik me geen zorgen maken.
Juist...zoals ik al zei ;)

eric ex-artc232

RE: tikkende klep 33

ma dec 08, 2008 17:07

mwah.....

Het tikken komt vanaf vandaag ook zomaar onder het rijden terug...... :cry:

Speeder

ma dec 08, 2008 17:19

mwah.....

Het tikken komt vanaf vandaag ook zomaar onder het rijden terug...... :cry:
Als het echt uit 1 van de cilinderbanken komt, dan is het hoogstwaarschijnlijk een doorgesleten nokkenas. Dat komt vaker voor bij de 33 boxers. Wat er gebeurt is dat de geharde laag op 1 van de nokken van de nokkenas (of meerdere) doorslijt, en je nok daarna rap (1000km) rond slijt. De hydraulische klepstoter kan de speling die daardoor ontstaat niet meer overbruggen waardoor de klepstoter los komt van de nokkenas, en de nok even later weer opvangt (tik)....

Een andere mogelijkheid is een kapot drijfstanglager. Dan komt het geluid onder uit het carter...

De oplossing is een goedkoop blok scoren en die overhangen (graffiature heeft een complete 33 1.4 IE voor 125E te koop!). OF het bestaande blok repareren cilinderkop eraf, nokkenas vervangen etc etc

eric ex-artc232

RE: tikkende klep 33

ma dec 08, 2008 19:17

moet voor 2 februari gekeyrd worden morgen ff langs de keuring....

Als er verder niets aan mankeert, wordt ie gerepareerd.

Ga niet mezelf eerst in het zweet werken om een klep of nokkenas te vervangen en vervolgens 2 maanden later horen dat ie is afkeurd op..... :?:

Speeder

ma dec 08, 2008 20:12

moet voor 2 februari gekeyrd worden morgen ff langs de keuring....

Als er verder niets aan mankeert, wordt ie gerepareerd.

Ga niet mezelf eerst in het zweet werken om een klep of nokkenas te vervangen en vervolgens 2 maanden later horen dat ie is afkeurd op..... :?:
Heel verstandig ;)

Hoe lang zitten de huidige distributieriemen en spanrollen er al op? Wanneer is de waterpomp voor het laatste meegenomen?

Als bovenstaande zaken toch binnen nu en niet al te lange tijd aan de orde komen, kost het je alleen een extra setje pakkingen en een gebruikt nokkenasje ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”