Ik heb een alfa 156 1.9JTD. Ik vermoed dat een radiateur fan kapot is en ik heb wat vraagjes om wat meer zekerheid te krijgen:
Nadat het me al 2 keer was opgevallen dat de temperatuur bij stilstaan nogal opliep (van 70 normaal tot +/-95) ben ik eens onder de motorkap gaan kijken na een stuk rijden. Geen van de 2 fans draait, ook niet toen de temperatuur 90+ was geworden na een tijdje wachten.
Met wat vrienden ben ik eens wat gaan uitproberen:
Als ik de airco aanzet gaat alleen de rechterfan draaien (rechts als je naar de auto toekijkt, bestuurderszijde). Als we de power connector van deze rechter fan op de linker aansluiten en de airco aanzetten gaat deze NIET draaien.... linker fan motor kapot?
Nu sluiten we de power connector van de linker fan aan op de rechter fan... airco aan en de rechter fan gaat weer draaien! Vreemd... zouden bij airco soms beide fans moeten draaien? Maar goed, ook bij 90+ graden wil de rechter fan (met power connector van linker fan) niet draaien... zonder airco dus.
Nou heb ik de volgende vragen:
1) Welke fan moet nu gaan draaien als de motor te warm wordt? (dus niet voor airco)
2) Bij welke temperatuur zou die moeten gaan draaien? (normaal is de temp bij mij 70 graden.... hij zou dan bij 90 toch wel eens moeten draaien?)
3) Gaan beide fans draaien als de airco aan staat? Zo niet hoe kan de rechter fan dan ook gaan draaien als hij aangesloten is op de linker power connector?
4) Nog tips?