Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

Gele koni`s instelling?

za nov 01, 2008 22:05

er zijn er vast wel een paar hier die dit eerder gedaan hebben

Een set gele koni`s gescoort vandaag en nu de vraag heeft er misschien nog iemand een handleiding voor de montage en afstelling ?
en zou die willen scannen en mailen,ik kan op het internet niet alles vinden.

Ik heb eens gezocht en niet de puntjes op de i gevonden
Wel las ik iets over een kunststof ring die op de schokbreker moet liggen om te zorgen dat de lucht kan ontsnappen.
die ringen zitten er dus niet bij , geen probleem dan maak ik ze zelf .

Het gaat dus om instelbare gele koni`s op de voorzijde van de sprint maar daar zitten 33 16v voorpoten op dus voor een 33 voldoet ook.
hoe meer info hoe liever of gewoon een website waar een en ander is te vinden

grt rogeralfa :driving:
Laatst gewijzigd door sprint88 op do nov 06, 2008 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Speeder

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 15:05

Daar gaan we weer ;) De 33 16V veerpoten die eronder zitten, zijn die met 3 of met 4-gaats bevestiging in de veerkoker (onder de motorkap)?

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 17:26

4 gats poten denk ik, anders passen ze niet op een sprint :wink:

De veerpoten haal je eerst uiteraard uit elkaar. Dan hang je ze op zijn kop en boor je aan de onderkant (in het midden) een gat van rond 14. Nu kan de vloeistof eruit lopen. Aan de bovenzijde zie je kleine omgezette randjes, iets daaronder moet je de poot doorslijpen, zodat je de demper eruit kan halen.

Volgens mij is het nu een kwestie van de koni demper plaatsen, bout aan de onderkant vastdraaien en alles weer opbouwen. Alleen ikzelf ben pas gebleven bij het verwijderen van de originele demper.

Van die ring heb ik nog nooit gehoord, weet ook niet wat ik mij er bij voor moet stellen. Lucht ontsnappen??
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 19:30

ik zit heel diep te graven bij mezelf, ik heb die veerpoten alweer zo lang (destijds koni's gekocht voor de 33 QV, inmiddels diezelfde veerpoten onder de sprint gebouwd zonder ze weer opengemaakt te hebben).

de beschrijving van Rens klopt precies... en wat wil je nog meer weten dan? de montage spreekt verder redelijk voor zich, van een rubber ring kan ik me helemaal niets herinneren en als je klaar bent dan kan eigenlijk alleen de goeie herkenner nog aan die ene bout zien dat 't een koni (of anderszins verbouwde) demper is.

Ik heb ook geen idee watvoor lucht er zou moeten ontsnappen? er zit toch geen lucht in een schokdemper die eruit moet? Pb anders Alfa4ever even, die heeft mij destijds geholpen met ombouw en montage!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 19:48

Wat bedoel je met de kunststof ring die op de schokbreker moet liggen? Moet de ring om de op/neer gaande as worden gelegd? Heb zelf z'n 3 jaar geleden gele koni's gemonteerd onder mijn Sud.
Had er ook kunststof ringen bij, waar ik tevens ook niet weet wat ik er mee moest doen. Heb ze uiteindelijk ook niet gebruikt.

Alles functioneert goed naar mijn weten, het enige wat ik apart vind is dat ik nadat de sud een 3 weken heeft stil gestaand de dempers eest moet 'oppompen' voordat ze werken. Ze zijn eerst slap, na 2 x inveren zijn ze goed.


Kan je helaas niet helpen maar heb ook zeker wel interresse in informatie!

Succes

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Speeder

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 19:49

De 3-gats veerpoten hebben een ring nodig die om het koni patroon heen valt. Het demperhuis van een 3-gast is namelijk te ruim voor het patroon, en die ruimte vuil je op mbv een ring. 4-gast heeft daar geen last van, daar passen de patronen precies in...

;)

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 20:09

Hey Mannen das dus duidelijk 4 gaats

en het gaat mij niet om de patronen in de poot dat is geen probleem sterker nog ze zitten er al in :wink:

maar de juiste wijze van afstellen.
Ik had al een topic gevonden waar over de bevestiging het een en ander stond maar daar las ik ook iets over de kunststof ring
die op de schokbreker hoorde te liggen volgens een zekere reese cees

gewoon een website waar bv de basis staat voor instellingen voor straatgebruik of circuit oid voor 33 brekers.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 20:14

oef... dat stond gewoon in de 'handleiding' die erbij zat? (1 a4tje ofzo hoor, stel je niet teveel voor)

maar die heb jij wellicht niet.. ik zal even zoeken. stof = soms geordender dan u denkt...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 20:30

Hey Mannen das dus duidelijk 4 gaats

en het gaat mij niet om de patronen in de poot dat is geen probleem sterker nog ze zitten er al in :wink:

maar de juiste wijze van afstellen.
Ik had al een topic gevonden waar over de bevestiging het een en ander stond maar daar las ik ook iets over de kunststof ring
die op de schokbreker hoorde te liggen volgens een zekere reese cees

gewoon een website waar bv de basis staat voor instellingen voor straatgebruik of circuit oid voor 33 brekers.

grt rogeralfa :driving:
Heb je toevallig ook nog de link van dat Topic? :D
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 20:34

zal ff googelen daar vond ik m

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

zo nov 02, 2008 20:41

hier staat ook nog van alles :D

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... =gele+koni

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

ma nov 03, 2008 09:10

Nog maar even terugkomen op die kunststof ring.

Rond de zuigerstang hoort een dik rubber stootblok te zitten als bumpstop. Als je nu de auto zo hard de bocht om gooit dat je dat rubber op de demper drukt dan loop je de kans dat de demper niet goed meer uitveert omdat dat rubber de luchtstroom afsluit. De witte ring die er origineel bij hoort voorkomt dat het rubber op de demper kan komen waardoor je geen problemen krijgt met uitveren.

Hoe een demper precies werkt weet ik niet maar dit is mij toen in ieder geval verteld.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Gele koni`s monteren op sprint voor

ma nov 03, 2008 09:17

zie het topic nu pas, maar alles is denk al gezegt of staat in die link naar het andere topic

over afstellen zijn de meningen verdeeld (logisch ook), maar ik denk dat je met jouw semi-racer het beste kan vergelijken met mijn oude 33 (reed er ook mee op straat en op het circuit)

die bumper stops moet trouwens ingekort worden (niet te kort!) bij een verlaagde auto, wordt vaak vergeten waardoor de wagen op de bumpstops staat (en dan werken je veren dus niet meer zoals ze bedoeld zijn)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gele koni`s instellen !!

do nov 06, 2008 18:11

Hoeveel kracht moet je gebruiken om de koni`s te verstellen?

Ik heb een sleutel gemaakt om te verstellen daar lukt het niet mee
voorzichtig met de waterpomptang op het bovengedeelte wil ook niet lukken met mijns inziens normale kracht.
ze zijn verstelbaar dat staat erop dus................

de vraag is hoe zwaar moet dit gaan. :?:
de zuigerstang is met de hand normaal in te duwen en uit te trekken.
Maar ik wil ze toch graag stugger zetten.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Gele koni`s instelling?

do nov 06, 2008 20:16

ik kon ze met de hand al draaien :shock:

(neem aan dat je geprobeerd hem 2 kanten op te draaien? :lol: :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”