Bron Autoweek.nl
Alfa Romeo CEO Luca de Meo vertelt dat hij droomt van een terugkeer van de Duetto. Verder belooft hij beterschap voor de 159.
Sinds december 2007 staat Luca de Meo aan het roer bij Alfa Romeo. Zijn doel is om het merk in 2010 naar een verkoop van 300.000 auto’s per jaar te krijgen. Dat is een verdubbeling tegenover 2007. “Ondanks dat het slecht gaat in de industrie wordt dat doel niet herzien,” vertelt de Italiaan in een interview in de Duitse pers.
Vooralsnog heeft Alfa Romeo genoeg moeite om auto’s te verkopen. Met name de nog jonge 159 en de Brera en Spider kampen met problemen met gewicht en verbruik. “Maar daar wordt aan gewerkt,” zegt De Meo. “Het is al gelukt de modellen veertig kilo lichter te maken en volgend jaar doet een nieuwe generatie motoren zijn intrede,” belooft hij. De Meo doelt daarmee op de compacte turbomotoren die al dienstdoen in verschillende modellen van Fiat en Lancia. Op het moment onderhandelt de Fiat Group met BMW over technische samenwerking op het vlak van nieuwe motoren; waarschijnlijk horen we daar rond het begin van het nieuwe decennium meer van.
Van de wijzigingen wordt de 159 geen wezenlijk andere auto, realiseert De Meo zich. Hij sluit niet uit dat de 159 zijn levenscyclus niet vol maakt. “Het verkorten van de levensduur van het model is één van de mogelijkheden,” zegt hij in het interview. Daarmee wordt eerder de weg vrijgemaakt voor een heel nieuw model. “De nieuwe generatie Alfa Romeo’s worden compacte, lichte auto’s met kleine motoren. Alfa Romeo heeft daar een historie mee en staat altijd al bekend om de goede pk-gewichtsverhouding. We hoeven dus niet bang te zijn voor de trend van compactere auto’s en motoren. Het merk hoeft dus niet compleet te worden opgefrist, zoals dat bij Fiat is gebeurd. Alleen de kleuren moeten opnieuw tevoorschijn worden gehaald.”
Voorlopig belooft De Meo ons een bijzonder dynamisch model als opvolger van de 147; die staat op de kalender voor 2009. “Wanneer je me vraagt welke beroemde Alfa opnieuw in het leven moet worden geroepen, zoals dat bij Fiat is gebeurd met de 500, moet dat de Duetto zijn.” Sergio Marchionne, de directeur van de Fiat Group, moet echter bepalen of dat model er mag komen. “Vooral voor de Amerikaanse markt is dat een belangrijk model.” De Duetto werd daar onsterfelijk in zijn filmrol in The Graduate en geldt er nog steeds als een designicoon.