Het-Licht
Guru
Guru

RE: Nieuwe remschijven monteren

za aug 09, 2008 00:16

Past er zo op, zijn gewoon de standaard maten. Ik heb ze dan nog i.c.m. de 1.8 fusee's met Volvo 240 klauwen en achter i.c.m. die 105-serie klauwen. Voor zitten er Lucas TRW blokken in (heftiger is er volgens mij voor die Volvo Battlecruiser niet te vinden) en Ferodo ds2500 achter.

Het-Licht
Guru
Guru

zo aug 10, 2008 16:45

Gisteren gereden met de 75 en ik moet zeggen, valt me niet tegen ! Na veel geëmmer met de remdruk nu alles voor elkaar. Pendaal zit wel iet wat laag vanwege de grotere klauwen voor. Belangrijkste voor dit topic de schijven : Heeeeeeeel goed, maken geen rare geluiden zoals ik wel eens meer ervaren heb bij gegroefde schijven. En remmen doet ie super, als ik me 4 punts gordels niet had gehad, had ik anders met me tanden in het stuur gezeten... :wink:

AlfaTony
Guru
Guru

wo sep 24, 2008 19:53

Vandaag pakketje binnen gekregen :D
Afbeelding
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Ruben75
Newbie
Newbie

do okt 09, 2008 13:27

Nou ben ik ook het kijken voor een remmen upgrade bij m'n trackday 75 en vraag mij het volgende af:

De Volvo 240 klauwen kunnen toch ook op de originele TS fusee's worden gemonteerd in combinatie met remschijven van
een SZ? Maar kan er dan nog met 15" gereden worden, of moet er minimaal 16" op?

En nog een 2e vraag: Ga ik de rembalans goed ingesteld krijgen bij gebruik van bovenstaande setup aan de voorkant en
aan de achterkant de voorremklauwen + schijven (naar buiten gebracht) ? Ik gebruik een traploos instelbare remdrukregelaar
van Tilton en er zit een 25mm HRC op van een BMW V12 slagschip. (Evt icm sportblokken voor en straat blokken achter.)

Het gaat om een zeer kale twinspark van 870kg, gewichtsverdeling 56/44 % (gewogen).

Alvast bedankt!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 09, 2008 17:56

870 kg.. :shock: Dat zal idd een zeer kale TS zijn.

Foto'tjes? :wink:

Volgens mij zouden de Volvo klauwen i.c.m. de SZ schijven wel in een 15"wiel moeten passen, klauw komt niet veel verder naar buiten als bij de TS en die kan op 14"rijden.

over de verdeling durf ik niks te zeggen, zal ook aan de instelbare hoeveelheid begrenzing liggen denk ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Ruben75
Newbie
Newbie

za okt 11, 2008 00:31

Zou mooi zijn als dat met 15" inch wil. Iemand die het kan bevestigen? Dan ga ik bestellen.

Het bereik van de Tilton regelaar is mij ook niet bekend. Iemand hier nog een idee over?

Even een indruk van de TS:

Afbeelding

Ja de slijptol heeft z'n uren wel gemaakt zullen we maar zeggen...
Verder zonder torsies, lexaan ramen, lege bumpers, zo min mogelijk dubbel plaatwerk (deuren/kleppen) en een bescheiden rolkooi wordt het allemaal erg licht.
Hoeft er tenminste ook niet zoveel $$$ in meer peekaa's gestoken te worden.... :wink:

Let niet op los liggende catchtank, er is weer even work-in-progress...

Ruben75
Newbie
Newbie

do okt 16, 2008 09:48

Nog iemand die het kan bevestigen, of de SZ schijven icm volvo 240 klauwen in 15 inch passen?

AlfaTony
Guru
Guru

Re: RE: Nieuwe remschijven monteren

do okt 16, 2008 21:46

Nog iemand die het kan bevestigen, of de SZ schijven icm volvo 240 klauwen in 15 inch passen?
Stuur even een PB aan Het-Licht, die kan je hier meer over vertellen.

Succes.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

_Pieter_
Guru
Guru

vr okt 24, 2008 17:11

Voor op circuit:

Optimaal is: National schijven icm Carbon Lorainne blokken, (remvertraging met CL is werkelijk van een andere orde)

Indien minder budget idd std schijven icm Ferrodo DS 3000 of de (oude?) Pagid Rood, houden het met gemak een hele 1 uurs endurance race uit. Geen schijvenvreters.

Uiteraard dit alles icm verse DOT 4 remvloeistof, RVS remslangen en gezonde remcylinders, en de spatplaten verwijderen.

Voor op straat boeit het allemaal minder, maar daar zijn semi raceblokken als Ferrodo DS2500 of OMP prettig ivm de iets betere 'bite' dan std.

Idd, geen full-race blokken op de weg gebruiken, koud remmen ze niet.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr okt 24, 2008 17:16

Afbeelding
Dat ziet er serieus uit! Kom eens Squadra Italia rijden zou ik zeggen, hiermee kan je zo meedoen en rij je aardig wat mensen zoek!

Kleine safety tip: Die schouderbanden van je gordels moeten gekruisd zitten achter de stoel indien je geen H.A.N.S. systeem hebt.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Ruben75
Newbie
Newbie

za okt 25, 2008 16:25

Thanks voor de tip, zal het binnenkort even veranderen!

Ja ik heb me al eens georiënteerd op DNRT en Squadra Italia. Wat snelheid betreft zal ik inderdaad wel aardig mee komen verwacht ik,
zeker adhv de gemeten rondetijden, maar er zijn nog wel wat obstakels te overwinnen voor ik mee mag doen...

Om te beginnen zal de licentie gehaald moeten worden. Nou verwacht ik het zonder al teveel cursus dagen het wel te redden, aangezien ik
er ruim 10 trackday's op heb zitten, maar enkele honderden euro's zal het iig kosten.

Daarnaast is de auto in tijden van minder budget (toen student) en met enkel trackday's in het vizier opgebouwd. Wat er volgens mij
in ieder geval nog moet veranderen:
- FIA rolkooi
- FIA stoel
- FIA gordel
- Brandstofsysteem in afgesloten gedeelte en met staal omvlochten slangen + koppelingen of het geheel buiten het interieur brengen
- Accu in box
- FIA overall, helm, balaclava en handschoenen
Wat brandstoftank betreft is het mij nog niet duidelijk. Is de originele TS tank toegestaan? Als dat niet het geval is moet daar ook nog een
oplossing voor komen.

Technisch is de auto wel degelijk, gereviseerde motor en het geheel is erg betrouwbaar gebleken gedurende de afgelopen circuit sessies,
dus daar verwacht ik weinig kosten aan. Remmen hopelijk ook op niveau na bovenstaande upgrade. Misschien een keer revisie van de bak.
Er zijn wel eens synchro's hoorbaar...

Het lijkt mij iig er mooi om SI te gaan rijden! Seizoen 2010 maybe...

Voor de liefhebbers nog even wat gestoei met een BMW @ Zandvoort:
http://nl.youtube.com/watch?v=hCaHCvQPzCY

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za okt 25, 2008 20:31

Hoi Ruben,

Originele TS tank is toegestaan. Voor info betreffende de regelementen zie de dnrt site en de knaf site waar je ASJ (autosportjaarboek) met alle betreffende regels gratis kunt downloaden. Dan heb je het uit eerste hand ipv via via via.

Als je DNRT/SI wilt gaan rijden zul je nog wel ff een brandschot moeten maken tussen inzittencompartiment en kofferbak/benzinetk.

Vwb rolkooi, wat voor kooi heb je nu dan?
Die technische keuring moet je je niet al te veel zorgen over maken. Als je stoel en gordels OK zijn en je auto is ziet er netjes opgebouwd uit ben je al voor 80% goedgekeurd. Sleepogen in orde met pijlen erbij en je ben er al 95%. Als er verder iets aan mankeerd komt het vaak wel goed met een opmerkting van volgende keer in orde hebben of voor de race nog even in orde maken. (moet je dan wel ook doen als je slim bent)
O ja werkende remlichten is wel fijn en accu goed vast en + pool afgeschermd. Maar valt beide al onder gewoon netjes opbouwen naar mijn mening.

VWB SZ schijven met volvo tangen, ja dat past in een 15" velg. Heb het zelf op m'n V6. Op een TS vind ik het echter onzin. Of je moet het gewoon leuk vinden om te doen of om te hebben. Zie diverse snelle racers uit SI en challange die gewoon met standaard TS systeem rijden. Wel met goede blokken en remvloeistof EN aangepastte achterremmen. Als je gaat racen wil je echt van die mechanisme handrem op je achterremmen af. Tenzij je dol bent op handrem afstellen. Bij beetje serieus circuit gebruik icm instelbare achterremdruk blijf je anders namelijk je achterremmen afstellen om je pedaal maar een beetje hoog te houden.

Gr,
DJ

Ruben75
Newbie
Newbie

ma okt 27, 2008 10:52

Is een brandschot ook verplicht als het brandstofsysteem zich buiten de auto bevindt? Het is dan in principe toch al afgeschermd van het interieur?

Buizen van de kooi zijn iig niet van het juiste materiaal. Diameter en dikte kloppen wel, maar het is niet naadloos. Voor eigen veiligheid is het denk ik ook aan te raden en daarnaast weegt de Sparco kooi 25kg, wat nog wat minder is dan wat het nu weegt.

Sleepogen en remlichten zijn aanwezig. Accu moet nog in box en dan dus de stoel en gordel.

Ik denk dat ik dan toch voor de SZ/240 set ga. Aan de achterkant heb ik nu een setje 105-serie klauwen, dus zonder mechanische gedeelte, maar het is verre van voldoende. Beetje remdruk naar de achterkant en het spul is binnen no time te heet. Na de laatste keer bleken de homokineten ook leeg gelopen te zijn. Nou kunnen daar weer V6/turbo assen op, maar dan zie ik de bakolie wel weer te heet worden, dus ik wil nu een duurzame oplossing, waarbij de remmen het gewoon altijd goed doen. Achter dus in de wielen en voor de SZ schijven.

_Pieter_
Guru
Guru

ma okt 27, 2008 11:58

Is een brandschot ook verplicht als het brandstofsysteem zich buiten de auto bevindt? Het is dan in principe toch al afgeschermd van het interieur?
Ja, de tank hangt onder de auto, maar wat als je vulpijp afbreekt en je op je zij ligt (kan gebeuren, zie Top Gear ;-))
Dat brandschot moet je toch maken, maar hoeft niet 100% vloeistofdicht. Mijn GTV had slechts de originele plaat achter de achterbank met ditto gaten en geen hoedeplank, nooit iets over gehoord.
Buizen van de kooi zijn iig niet van het juiste materiaal. Diameter en dikte kloppen wel, maar het is niet naadloos. Voor eigen veiligheid is het denk ik ook aan te raden en daarnaast weegt de Sparco kooi 25kg, wat nog wat minder is dan wat het nu weegt.
Indien het niet te zien is kom je er wellicht mee weg .... :wink: Maar idd je bent beter af met een Sparco kooitje. Die kan je heel mooi strak tussen je A-stijlen inbouwen. (ja echt!)
Sleepogen en remlichten zijn aanwezig. Accu moet nog in box en dan dus de stoel en gordel.
Accu mag gewoon op de originele plek, wel met een extra beugeltje (kruis) er overheen en een rol plakband op de pluspool. Indien Accu in inzittendencompartiment dan idd in een bak, kost maar €30 bij Remola. Stoel mag met verlopen FIA keur, kan je voor weinig vinden. Gordels (6 punts, 3 inch) hebben ze liever met geldig FIA keur, maar kost maar €150.
Ik denk dat ik dan toch voor de SZ/240 set ga. Aan de achterkant heb ik nu een setje 105-serie klauwen, dus zonder mechanische gedeelte, maar het is verre van voldoende. Beetje remdruk naar de achterkant en het spul is binnen no time te heet. Na de laatste keer bleken de homokineten ook leeg gelopen te zijn. Nou kunnen daar weer V6/turbo assen op, maar dan zie ik de bakolie wel weer te heet worden, dus ik wil nu een duurzame oplossing, waarbij de remmen het gewoon altijd goed doen. Achter dus in de wielen en voor de SZ schijven.
Idd, als je toch bezig gaat, zijn remmen in de wielen achter te prefereren. Bakolie gaat wel goed, maar dat blokken vervangen onder je auto gaat vervelen op den duur.

Veel succes ermee!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 27, 2008 16:28

Je zegt het zelf al. Het probleem bij de remmen van een 75 zit aan de achterkant. En de oplossing daarvoor in inderdaad de boel naar buiten gooien.
Als je toch perse volvo tangen met sz schijven willen monteren, kwaad kan het niet, niemand je tegenhoud, maar het is absoluut geen noodzaak en vermoedelijk wel een flinke hap uit je budget!
Houd er wel rekening mee dat je dan ook naar een grotere hrc moet. Heb zelf op straat gereden met originel hrc en dat ging maar of je daar ook mee weg komt met warmteonwikkeling in het systeem? Zou het liver niet uit proberen.

Gr,
DJ

Terug naar “Racen - Technisch”