Maar ook dat zal wel weer niet goed genoeg zijn...

Maar ook dat zal wel weer niet goed genoeg zijn...
Als het enig hout snijdt juich ik dat ook toe, laten we elkaar niet verkeerd begrijpen. Het moet alleen wel zin hebben.Maarrrrrrrrrrrrr eerlijk is eerlijk ik heb de kop aangepast... teveel mensen stonden toch in de file vandaag.
Neemt niet weg dat ik elk initiatief tot verminderen van de files meer toejuich dan een zinloze wellus nietus discussie
Die foto is overigens een mooi voorbeeld van hoe verkeerstechneuten miskleunen. Omdat tijdens de ontwerpfase van het nieuwe Clausplein al niemand meer geloofde dat de A4 Midden-Delfland er ooit nog zou komen bedachten ze dat er daar wel wat geld bespaard kon worden. Effect is nu dat mensen die in Den Haag Zuid, Wateringen of Delft en omstreken wonen (linker stroom verkeer) en richting Utrecht willen, zich nu dwars door de verkeersstroom moeten worstelen die vanuit Rotterdam (rechts) Den Haag in wil.![]()
Die foto is overigens een mooi voorbeeld van hoe verkeerstechneuten miskleunen. Omdat tijdens de ontwerpfase van het nieuwe Clausplein al niemand meer geloofde dat de A4 Midden-Delfland er ooit nog zou komen bedachten ze dat er daar wel wat geld bespaard kon worden. Effect is nu dat mensen die in Den Haag Zuid, Wateringen of Delft en omstreken wonen (linker stroom verkeer) en richting Utrecht willen, zich nu dwars door de verkeersstroom moeten worstelen die vanuit Rotterdam (rechts) Den Haag in wil.![]()
Mega ontwerpfout.
Zeker een mega ontwerpfout, maar als je denkt dat deze onnodige ruit alleen een verplaatst viaduct nodig heeft, is er geeneens geld bespaard !!! Bestuurlijke incompententie dus en geen hollandse zuinigheid.Die foto is overigens een mooi voorbeeld van hoe verkeerstechneuten miskleunen. Omdat tijdens de ontwerpfase van het nieuwe Clausplein al niemand meer geloofde dat de A4 Midden-Delfland er ooit nog zou komen bedachten ze dat er daar wel wat geld bespaard kon worden. Effect is nu dat mensen die in Den Haag Zuid, Wateringen of Delft en omstreken wonen (linker stroom verkeer) en richting Utrecht willen, zich nu dwars door de verkeersstroom moeten worstelen die vanuit Rotterdam (rechts) Den Haag in wil.![]()
Mega ontwerpfout.
Klinkt goed, alleen vergeet je dat lang niet iedere baan (en lang niet iedere werknemert) geschikt is voor thuiswerk.Ik denk dat veel werkgevers nog huiverig zijn voor flex- en thuiswerken, doet je werknemer dan nog wel wat ? Dit is wel de oplossing !
Stel iedere filerijder werkt 1 dag thuis en verschuift de thuiswerkdag 1 dag per week, dat betekent simpelweg dat er 20% minder aanbod op de weg is volgens mij het probleem opgelost.
Klopt, de punten waar de weg naar een rijstrook minder gaat zijn dramatisch voor de doorstroming. Ik heb dat meegemaakt toen ze bezig waren de extra rijstrook aan te leggen op de A4 tussen Leiden en Den Haag. Toen ze besloten de extra rijstrook die nog maar half af was alvast te openen en er dus zo'n punt ontstond was de doorstroming een stuk slechter dan daarvoor het geval was. Terwijl er per saldo wel meer asfalt was gekomen.Meer asfalt is geen oplossing, Nederland heeft te veel op en afritten dat verstoort de doorstroming. Zorg dat de weg of 2 of 3 baans is en geen A4 , van 2 naar 3 terug naar 2 en weer 3 en terug naar 2, gek he dat het iedere dag drama is.
Amen!Overigens, zou iedereen die niets in de spits te zoeken heeft (caravans, fossielen en ander spul) na de spits willen gaan rijden ?!
Heeft er één écht iets verstandigs gezegd, heb ik uitgerekend daar overheen gelezen...Pluspunt is dat forensen ervaren dat een aanpassing in hun reispatroon effect heeft. "Hee, ik vaker wat later van huis"of "Ik neem morgen weer de trein". Tegelijkertijd brengt dat het gevaar dat er allerlei conclusies worden getrokken uit persoonlijke ervaringen, vooral als dat effect negatief was. "Ik stond in een file die er anders niet staat, dat komt door die filevrije dag". "Zie je wel dat het geen zin heeft", etc.
Ik heb de hele publiciteit rondom deze dag niet zo gevolgd, misschien had de ANWB meer moeten benadrukken dat het om het totale effect gaat en niet om de individuele forens die opeens zo maar lekker kan doorrijden. Dat is en blijft een utopie.
Ik denk dat het nuttig is als de ANWB zich vooral richt op de politiek en de werkgevers. Als de analyses afgerond zijn, de rapporten opgesteld en als daaruit blijkt dat er vandaag inderdaad minder file was dan onder vergelijkbare omstandigheden, dan dringt het misschien tot de koppies in Den Haag en in de directeursstoelen door dat er meer diversiviteit moet komen in de werktijden en meer thuiswerken meer voorrang verdient.
Nee dus...Heeft er één écht iets verstandigs gezegd, heb ik uitgerekend daar overheen gelezen...Pluspunt is dat forensen ervaren dat een aanpassing in hun reispatroon effect heeft. "Hee, ik vaker wat later van huis"of "Ik neem morgen weer de trein". Tegelijkertijd brengt dat het gevaar dat er allerlei conclusies worden getrokken uit persoonlijke ervaringen, vooral als dat effect negatief was. "Ik stond in een file die er anders niet staat, dat komt door die filevrije dag". "Zie je wel dat het geen zin heeft", etc.
Ik heb de hele publiciteit rondom deze dag niet zo gevolgd, misschien had de ANWB meer moeten benadrukken dat het om het totale effect gaat en niet om de individuele forens die opeens zo maar lekker kan doorrijden. Dat is en blijft een utopie.
Ik denk dat het nuttig is als de ANWB zich vooral richt op de politiek en de werkgevers. Als de analyses afgerond zijn, de rapporten opgesteld en als daaruit blijkt dat er vandaag inderdaad minder file was dan onder vergelijkbare omstandigheden, dan dringt het misschien tot de koppies in Den Haag en in de directeursstoelen door dat er meer diversiviteit moet komen in de werktijden en meer thuiswerken meer voorrang verdient.
Zoals jij het zegt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de ANWB heeft inderdaad de kans laten schieten om wat duidelijker te zijn. Ik heb 100 keer gehoord dat er een filevrije dag zou komen waaraan we allemaal mee moesten doen en welgeteld 0 keer wat daarmee dan werd beoogd.
Als het inderdaad nodig zou zijn om Den Haag met de neus op de feiten te drukken, wat ik me op zich best kan voorstellen, dan zou dat natuurlijk wel vreselijk triest zijn. De ANWB is ten slotte niet met nieuwe feiten of theorieën gekomen, wat ze probeerden aan te tonen weten we eigenlijk al vele jaren. Laten we in ieder geval hopen dat de discussie erover weer wordt opgelaaid.
Benieuwd wie die 'verkeerstechneuten' zijn. Knap om op basis van een eenmalig experiment dergelijke conclusies te trekken.Nee dus...Als het inderdaad nodig zou zijn om Den Haag met de neus op de feiten te drukken, wat ik me op zich best kan voorstellen, dan zou dat natuurlijk wel vreselijk triest zijn. De ANWB is ten slotte niet met nieuwe feiten of theorieën gekomen, wat ze probeerden aan te tonen weten we eigenlijk al vele jaren. Laten we in ieder geval hopen dat de discussie erover weer wordt opgelaaid.
Verkeerstechneuten noemden vandaag de filevrije dag een groot succes. Niet omdat er minder files stonden dan anders, maar omdat het experiment aantoonde dat onder andere flexibele werktijden geen oplossing biedt. En dat daarmee rekeningrijden (gepromoot als bevorderings-middel voor flexwerken) dus ook geen bijdrage levert aan het verminderen van files.
Hetgeen dus maar weer aantoont dat verkeerstechneuten zelf zelden tot nooit aan het verkeer deelnemen. Met uitzondering van de ANWB top wist de rest van Nederland namelijk al lang dat rekeningrijden uitsluitend de staatskas dient .
Toen ik zestien jaar geleden mijn dienstplicht vervulde stapte ik tegen half zeven de deur uit en was ik een uur later op de kazerne in Ermelo. Als ik nu op dezelfde tijd dat stuk zou willen rijden mag ik blij zijn als ik Woerden voorbij ben. Ik weet dat de spits steeds vroeger begint.Benieuwd wie die 'verkeerstechneuten' zijn. Knap om op basis van een eenmalig experiment dergelijke conclusies te trekken.
Bovendien zit er een fundamenteel verschil tussen een experiment op vrijwillige basis en rekeningrijden. Bij het eerste maakt het de forens qua financiën niets uit, bij rekening rijden zal dat wel degelijk het geval zijn. De extrapolatie van het resultaat van het experiment naar rekeningrijden raakt dus kant nog wal.
Ik neem hier bewust geen standpunt in over goede of slechte oplossingen, het gaat mij om de manier van argumenteren.
Met het eerste ben ik het helemaal eens, met het tweede minder. Het gevolg van rekeningrijden moet zijn dat er minder mensen tegelijkertijd op de weg zitten. Bij de ANWB actie hebben 90.000 mensen een alternatief gezocht (dat is tenminste de laatste stand die ik heb gezien). Gevolg: minder mensen op de weg. Met andere woorden, precies wat er met rekeningrijden wordt beoogd. De motivatie maakt dan niet uit.
Benieuwd wie die 'verkeerstechneuten' zijn. Knap om op basis van een eenmalig experiment dergelijke conclusies te trekken.
Bovendien zit er een fundamenteel verschil tussen een experiment op vrijwillige basis en rekeningrijden. Bij het eerste maakt het de forens qua financiën niets uit, bij rekening rijden zal dat wel degelijk het geval zijn. De extrapolatie van het resultaat van het experiment naar rekeningrijden raakt dus kant nog wal.
Ik neem hier bewust geen standpunt in over goede of slechte oplossingen, het gaat mij om de manier van argumenteren.
Klopt, flexibele werktijden zal daarom niet echt een oplossing zijn. Wat jij zegt betekent wat je in de praktijk ook al ziet: het gebeurt al. Vrijwillig dan wel (door de files) gedwongen. Maar flexibele werktijden of extra asfalt zijn niet de enige opties. Ik geloof trouwens sowieso dat je het niet red met één optie. Alleen met een combi ga je echt nog verschil maken. Dus: extra asfalt én thuiswerken stimuleren én kijken of er toch nog niet iets met carpoolen kan én knooppunten aanpakken én intussen ook nog verder denken of er nog meer dingen te verzinnen zijn.Toen ik zestien jaar geleden mijn dienstplicht vervulde stapte ik tegen half zeven de deur uit en was ik een uur later op de kazerne in Ermelo. Als ik nu op dezelfde tijd dat stuk zou willen rijden mag ik blij zijn als ik Woerden voorbij ben. Ik weet dat de spits steeds vroeger begint.
In mijn huidige beroep hebben we al jaren de afspraken bij klanten om tien uur gezet. Toen we daar mee begonnen reden we ook daadwerkelijk achter de files aan. Tegenwoordig handhaven we die tijd alleen nog maar omdat klanten daar ondertussen aan gewend zijn, en dan gebeurt het dus toch nog regelmatig dat we ondanks incalculeren van extra reistijd nog steeds bijna een uur te laat zijn. Ik weet dat de spits steeds later eindigt.
Het is absurd om er van uit te gaan dat de spits van zeven tot negen is. Vijftien jaar geleden klopte dat nog wel maar de bittere praktijk is dat de spits, met bijbehorende files, tegenwoordig van zes tot elf is. Hoeveel vroeger of later zou je mensen willen laten beginnen met werken? Waarbij dus ook nog eens telt dat als mensen later beginnen dat dan ook nog eens forensen het beroepsmatige verkeer extra gaan ophouden.
Je kan het probleem wel proberen uit te smeren maar het enige dat je daar mee bereikt is dat het nog grotere kliederboel wordt.