De eerste die nu aan de beurt is, is de 1969 Berlina 1750, mijn "Grande Dame"...
Verworven in 1995 van een Duitse handelaar die haar uit Italie gehaald had. Onbekende historie...
In 1995 LPG laten inbouwen, bij Jan van Egmond laten tectyleren (waarbij behoorlijk wat commentaar kwam, vooral op de grijzige klei die zich bijna tot aan de heuplijn in alle holle ruimtes bevond... Heeft misschien ooit in het water gelegen?
Enfin, ze is jarenlang mijn dagelijkse auto geweest naast diverse Audi leasewagens omdat ik het vertikte bijtelling te betalen voor een niet-leuke Audi terwijl ik "een hok vol leuke auto's" had staan...
Ze is voorzien van een behoorlijk gekietelde 2000 motor naar Arese specs maar nog met verkeerde nokkenassen en verkeerde carbs (wordt aan gewerkt).
Op haar toppunt, zag ze er zo uit:

Hoegenaamd origineel maar dus met LPG installatie en een blauw interieur uit een 2000 (dus met hoofdsteunen).
In de loop der jaren begon de body behoorlijk af te takelen mede doordat ze in Italie voor de export nog even snel "overgeblazen" was met moderne lak en er geen goede isolatielaag aangebracht was hetgeen "craquelee" over de hele auto to gevolg had. In die naadjes / barstje heeft zich in de loop der jaren behoorlijk roest gevormd en momenteel ziet het dak er zo uit...

Ook de holle ruimtes geven langzaamaan de strijd tegen de blikworm op en er vallen gaten in de dorpels.
Het heeft uiteraard niet meegeholpen dat ze meer dan een jaar, stil, buiten gestaan heeft...
Onlangs haar maar weer eens tevoorschijn getrokken, een paar geleende wielen erop gezet omdat ze bijna allemaal leeggelopen waren. Toch met wat moeite aan de praat gekregen en even een stukje mee gereden...
Momenteel ziet ze er zo uit...

Heb lang lopen dubben wat ik zou doen... deze body restaureren? Onbekende historie... die grijze klei... de hoeveel werk... er zit her en der wel plamuur in enz. enz. enz.
Stoute schoenen aangetrokken en besloten op zoek te gaan naar een goede koets... je moet het maar durven... zelfs maar te DENKEN dat je een roestvrije Berlina(koets) KUNT vinden...
Karma was echter aan mijn zijde (

Deze koets (het is in feite een bijna complete Berlina...) haal ik van de week op en zal dan eens goed inventaris gaan opmaken.
Het plan van aanpak?
Eerst maar eens zorgen dat ze in haar huidige staat nog een keertje APK krijgt... Dan kan ik de schorsing opheffen en heb ik 2 jaar de tijd om dat onderdeeltje (de koets dus

Net als bij Benna Ruggine schrijf ik dit gebazel vooral voor mezelf op om het proces te documenteren en om mezelf gaande te houden en niet te verslappen en de boel, de boel te laten (ken uzelf!).
Ook zal het tempo aanzienlijk lager liggen dan bij Benna omdat ik die zo snel mogelijk met een "APK sticker" wilde hebben om er mee te kunnen rijden.
Zal wederom uitvoerig foto's maken en ongetwijfeld vaak terecht komen bij de technische vragen en onderdelen gezocht.
Al het commentaar, positief EN negatief (karma rulezzz!

Zaagmans