zou dan die energielabel toestand zo'n verschil maken.
Is de personenauto op of na 1 juli 2006 voor het eerst toegelaten op de weg? Dan moet u een bedrag aftrekken of optellen bij de uitkomst van stap 1.
Dus indien van voor 1 juli 2006 is het label niet van toepassing (mits in het buitenland al op kenteken geweest).
Ik heb geen idee wat zo'n 75 nieuw kostte (dus kan de berekening niet doen) maar er is ook nog de afschrijvingsaftrek.
KLIKKERDEKLIKSKI
9 jaar en 6 maanden (leeftijd): 90% aftrek + 0,083% per maand dat ie ouder is. Dus 19 jaar en 6 maanden oud = 100% aftrek = geen BPM.
Edit:
Zal proberen een rekenvoorbeeld te geven (het is ingewikkelde materie...)
Heb van autoweek een prijs geplukt van de 1990 - 1992 75 3.0 V6: Euro 27.454 (destijds).
Die prijs in incl. alle belastingen dus eerst "kale catalogusprijs" uitrekenen...
27.454 is incl. btw, dus btw eraf halen dus delen door 1.19 = 23.070
Dit bedrag is INCLUSIEF de oorspronkelijk BPM... dus die eraf halen. De volle mep BPM is 42,3%.
23.070 delen door 1,423 = 16.212 ergo, de BPM was Euro 6.857. Van dit bedrag mag je Euro 1442 aftrekken, blijft over Euro 5.415.
(edit: Er is in het verleden een switch gemaakt van het twee-schijven BPM systeem naar 1 tarief; ik weet niet waar de grens ligt voor het oude en nieuwe systeem)
Toegelaten voor 2006 en geen hybride of diesel dus alleen afschrijvingsaftrek... Ik neem als voorbeeld dat ie uit Mei 1992 is en dus precies 16 jaar oud is.
Volgens de tabel heb je dan dus sowieso 90% aftrek voor de eerste 9 jaar en 6 maanden. Komt nog bij 6 jaar en 6 maanden = 78 x 0,083% = 6,474% = totale aftrek van 96,474%. Maw je betaalt 3,526% van het oorspronkelijke BPM bedrag van 5.415 Euro = 190 Euro
Komt nog bij de BTW over de BPM dus + 19% = 226 Euro totaal.
(edit: in het geval van Jan M werd die btw NIET geheven!)
Daar komen uiteraard nog de kosten van de keuring bij en kentekenplaten.
Valt allemaal reuze mee dus...
Wel zorgen dat je iets van een "bonnetje" hebt, zelfs indien gekocht van een particulier zodat je kunt aantonen dat je hem binnen de EU gekocht hebt.
Bovenstaand voorbeeld is voor een auto die al in EU toegelaten was tot het wegverkeer...
Komt de auto van buiten de EU (bv USA of, niet te vergeten Zwitserland), komt er nog bovenop de BPM een bedrag voor invoerrechten en over dat geheel dan de BTW. Invoerrechten hangen af van de daadwerkelijke waarde en het land van oorsprong dus lastig om een rekenvoorbeeld te geven.
Voor de goede orde, BPM heeft dus NIETS te maken met welke prijs je er voor betaald hebt... Als je de auto binnen de EU gekocht hebt, interesseert het de vaderlandse staat zelfs geen snars wat je er voor betaald hebt omdat het op het hele verhaal van wat je moet afdragen geen invloed heeft. Dus frauderen met een bonnetje waarop een lagere prijs staat is niet nodig
Hoop dat dit helpt en een beetje duidelijk is (en NEE, ik ben GEEN ambtenaar...

).
Voor de goede orde (# 2). Aan het bovenstaande kunnen op geen enkele manier rechten ontleend worden. Vergissingen, foutieve berekeningen en typefouten voorbehouden!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...