Gebruikersavatar
Jacqz
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di mar 06, 2007 12:41
Locatie: Odijk
Contacteer: Website

Tulpenrallye 2008

vr mei 16, 2008 17:04

Van 4 t/m 10 mei was de 55ste Tulpenrallye en voor mij de tiende keer dat ik eraan meedeed. Dit jaar met mijn zoon in mijn Berlina. Er verschijnt nog een verslag hierover in een komend nummer van Het Klaverblaadje, maar ik heb alle foto's op mijn site gezet. Die vind je hier

Jacques

Afbeelding
Alfa Romeo 147 1,6 Veloce

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Tulpenrallye 2008

vr mei 16, 2008 18:32

Mooooie foto's!

Komen we nog een bekende tegen ook, op de laatste foto ;)

Gebruikersavatar
Botty
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: za jan 28, 2006 16:46
Locatie: Deventer

RE: Tulpenrallye 2008

vr mei 16, 2008 21:23

Jacques, mooie foto's zeg, prachtige omgeving.

Wat zijn eigenlijk de toelatingseisen voor de Tulpenrally en zijn er nog regeltjes voor wat betreft roll-bar/kooi?

Greetz, Botty
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

Gebruikersavatar
Jacqz
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di mar 06, 2007 12:41
Locatie: Odijk
Contacteer: Website

RE: Tulpenrallye 2008

za mei 17, 2008 07:44

Om aan de Tulpenrallye deel te mogen nemen moet de auto uiterlijk in 1972 gebouwd zijn. Verder moet de auto een FIVA identity card hebben. Die kaart kun je aanvragen bij de FEHAC in Nederland. De auto wordt dan ook geschouwd, waarbij gekeken wordt naar oorspronkelijkheid van de auto. Aanpassingen zijn toegestaan, maar moeten "period" zijn. Zo mag je wel een nieuwere motor inbouwen, maar mag het verschil maar zeven jaar met het bouwjaar van de auto zijn. Je kunt in mijn geval er dus geen motor van een 166 in zetten! In een van de laatste edities van La Strada staan een artikel over iemand die een Giulietta Berlina had opgeknapt, maar met een compleet andere achteras en wielophanging en een motor uit een 75. Daarmee zul je nooit historische rally's kunnen rijden! Een rolkooi is toegestaan, en veiligheidsriemen worden op prijs gesteld, ook moderne automatische vierpuntsgordels. Maar dan wel weer zwart. Verder moet de auto er "netjes" uitzien. Voor de rally wordt de auto technisch gekeurd en is er vaak een vertegenwoordiger van de FEHAC aanwezig om te controleren of er op de FIVA card staat nog wel steeds klopt en jij niet intussen de hele auto verbouwd hebt. Zaken als elektronische ontsteking, elektrische radiatorventilator, grotere benzinetank en dergelijke zijn toegestaan. Ik zal niet alle bepalingen oplepelen, het gaat om het idee. Ik heb jarenlang rally gereden in een Lancia Fulvia Berlina. Maar die had ik in de loop van de tijd zoveel aangepast dat het totaal niet meer klopte met wat op de FIVA card stond. Die hebben ze toe bij een keuring ook ingenomen. Ik heb toen een nieuwe moeten aanvragen en ook wel weer gekregen, maar ik heb daar behoorlijk voor moeten argumenteren om aannemelijk te maken dat de aanpassingen die ik had uitgevoerd destijds ook bij rallyauto's werden uitgevoerd.

Aan bestuurder en navigator worden verder geen eisen gesteld; je hoeft geel racelicentie of zo te hebben.

De foto's zij deels van professionele fotografen die met de rally meereizen en onderweg, op de mooiste plekjes, foto's maken van alle voorbijkomende rallyauto's. Die kun je dan achteraf kopen en dat heb ik gedaan. Omdat ik een aantal zal gebruiken voor publicatie in het Klaverblaadje heb ik de fotografen wel om toestemming daarvoor gevraagd en ook - soms tegen bepaalde voorwaarden - gekregen. Ik zal zo eens de namen van de fotografen op de site erbij zetten.

Groetjes - Jacques
Alfa Romeo 147 1,6 Veloce

Terug naar “Evenementen”