Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 12:13

Hallo. Vraagje:

Een 2-koloms of 4-koloms hefbrug, welke voor/nadelen kleven er aan deze twee?

4-kolommer neemt meer plaats in beslag.
4-kolommer "draagt" de auto op de wielen, een 2-kolommer draagt op het plaatwerk.

UIt ervaring van jullie heren en dames sleutelaars (beroeps of hobby), welke brug heeft de voorkeur, en waarom?
Ik denk dan met name aan alle voorkomende werkzaamheden, dus mechanisch sleutelwerk alsook las-en slijpwerkzaamheden.

Alvast bedankt voor jullie reakties. :wink:

gr.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 12:52

een 2 kolommer draagt niet op het plaatwerk maar op het chassis..

Ik zou voor een 2 kolommer gaan...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 13:02

[quote]een 2 kolommer draagt niet op het plaatwerk maar op het chassis.. [/quote]

dat bedoelde ik idd :wink:

bedankt voor je reaktie.



Het "vrijhangen" van de wagen in een 2-kolommer, werkt dat niet negatief bij bepaalde werkzaamheden???

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1256
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 14:20

En postief bij de meeste andere denk ik zou ook voor een 2 kolom brug gaan.
Veren en schokdemper staan niet meer onder spanning, stabilisator stangen zijn gemakkelijk veilig te vervangen. ...

Enigste wat ik kan bedenken dat beter is op een gewone. is bijvoorbeeld wieluitlijning of dat je bij een gewone dikwijls onderaan nog zo een verschuifbare krikje hebt voor een versnellingsbak ofzo omhoog te houden.

Ooit heb ik ook een brug in mijn ultra moderne sleutelgarage . 8)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 14:51

Beetje afhankelijk van je alfa denk ik. Boven de voor- en nadelen zullen er ook alfa's zijn die liever niet met de kriksteunen worden opgetilt. :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 15:04

Is puur een persoonlijke voorkeur en wat je gaat doen. Wil je carrosserie werk doen heb je weinig aan een 2 kolommer, deuren kunnen niet open je kan niks aan je dorpels doen.
Is het alleen voor sleutelen is misschien een 2 kolommer makkelijker let wel op dat een erg verlaagde auto nog niet zomaar op een 2 kolommer staat.
Mijn voorkeur zou gaan naar een 4 kolommer met extra lift tussen de platen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 19:32

GC heeft 100% gelijk. Mechanisch werk doe ik op de tweekolommer, plaat en laswerk en projecten op de vierkolommer.

Moet je kiezen dan kies ik voor een vierkolommer. Met name met het oog op het kriksteunverhaal, en wat GC zegt, met een verschuifbare krik er op kun je alles doen.

Heb je de munten dan is een eenkolommer ook nog een optie. (ook ivm plaats!)
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 21:06

Met een Een kolommer kun je weer slecht bij de uitlaat....maar wel weer handig bij werkzaamheden aan dorpelbalken..
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Voor/nadelen hefbrug?

zo apr 27, 2008 22:03

En bij weinig munten is een schuurbrug ook nog een oplossing. ook het nadeel van uitlaat en aandrijfas, maar met een beetjes passen en meten zit een motorkarwei er wel in en je kan er ook geheel rondlopen met de wielen vrij.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Voor/nadelen hefbrug?

ma apr 28, 2008 20:47

Wat je zegt Rens, mijn 33 wil liever niet opgetild worden via de kriksteunen 8-[
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: Voor/nadelen hefbrug?

ma apr 28, 2008 21:54

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb de keus/luxe uit een 2-kolommer en een 4-kolommer. Beiden kan ik plaatsen, alleen blijft er met de 4-kolommer weinig plaats over. :cry:
Die 2-kolommer is echt handzaam/compact, 2,5T, goed onderhouden etc.
Die 4-kolommer is erg groot, 4T, redelijke staat.
Ik ga denk ik voor de 2-kolommer, mede gezien de afmetingen van de 4-kolommer.

Nogmaals bedankt voo rjullie mening. :wink:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Voor/nadelen hefbrug?

ma apr 28, 2008 23:04

Ook plaatwerken/ lassen etc doe ik op een 2 kolommer....

Assteunen kunnen goed helpen - kun je prima bij de dorpels. Wel zijn er verschillende 2 kolommers. Met huidige 2 kolommers zijn wij heel content! 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Voor/nadelen hefbrug?

ma apr 28, 2008 23:48

Ook plaatwerken/ lassen etc doe ik op een 2 kolommer....

Assteunen kunnen goed helpen - kun je prima bij de dorpels. Wel zijn er verschillende 2 kolommers. Met huidige 2 kolommers zijn wij heel content! 8)
Tom foto, want snap niet helemaal hoe je dat bedoeld. Of heb jij een 2 kolommer met in de grond verzonken cilinders?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Voor/nadelen hefbrug?

di apr 29, 2008 12:26

Ik ben op zich erg tevreden met mijn 4 kolommer, MAAR het is niet fijn als je in je eentje een niet lopende auto erop moet krijgen.......... (moet nog eens een lier monteren).
Neemt inderdaad wel veel plaats in beslag, maar lekker veel plek om je gereedschap dicht om je heen neer te kunnen leggen :wink:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”