Geloof je dit verhaal?

Ik ga nooit meer verversen, enkel nog bijvullen, indien nodig.
13%
7
Ik ga nooit meer verversen, maar wel af en toe filter vervangen en uiteraard indien nodig bijvullen.
7%
4
Die man praat poep, ik blijf natuurlijk gewoon verversen.
61%
34
Ik twijfel en ga me erin verdiepen.
13%
7
Ik ga zo snel mogelijk zo'n gechipte peilstok zien te bemachtigen!
7%
4

Totaal aantal stemmen: 56
Ruben
Member
Member

RE: Nooit meer olieverversen???

di apr 08, 2008 17:03

[/quote] Iemand met een petrochemische achtergrond en toegang tot een lab. kan dit toch simpel nagaan,
test nieuwe olie op smerende eigenschappen ect en test olie na bijv 20000 km en je hebt het antwoord.

Veel van de laboratoria waar onderzoek wordt gedaan zijn eigendom van oliemaatschappijen of zijn verbonden daarmee.

Het hoeft geen totale onzin te zijn wat deze meneer vertelt. Mischien zit de waarheid in het midden, en is de vervangingstermijn van de fabrikant aan de wat vroege kant. Wat doet ons geloven dat de fabrikant het wel bij het rechte eind heeft? Deze houdt natuurlijk ook rekening met een zeer ruime veiligheidmarge om claims ten gevolge van motorschade te voorkomen.
Aan de basisolie veranderd niet zo heel veel: dit zijn lange alkanen en die zijn niet zo reactief. De additieven zullen op een gegeven moment wel uit gaan werken.
Het is zeker geen eenvoudige materie, ook al heb je een chemische achtergrond zoals ik. Uit voorzorg ververs ik ook altijd binnen de termijn, ik rijd toch niet zoveel.[/quote]
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Nooit meer olieverversen???

di apr 08, 2008 18:35

zoveel meningen en vooral OORDELEN,
Wat is de reden dat je zo'n topic start?? Niet echt positief...(en eigenlijk alleen geschikt voor t cafe)

De feiten zijn al langer bekend in de auto en olie wereld.
Zorg zoals GuiliaCorse zegt dat je iemand met een scheikundige achtergrond spreekt of laat iemand het testen voordat je oordeelt.

De vraag boven aan het topic spoort niet met de antwoorden in de poll.... :roll:

my 5 cts
Ik mis inderdaad de optie "ik ben niet ter zake kundig en kan er niet iets zinnigs over zeggen".

Heren, de petrochemische industrie is zo'n beetje de machtigste die er is. Denken jullie nou echt dat die het beste met ons onnozele consumenten voorheeft? Natuurlijk gaan ze aan de veilige kant zitten, maar ik weet bijna wel zeker dat ze donders goed weten hoe ze olie veel duurzamer kunnen maken. Alleen zullen ze dat nooit doen.
Ondertussen worden allerlei octrooien voor alternatieve energievoorzieningen opgekocht. Tegen de tijd dat fossiele brandstoffen echt schaars worden zullen ze ons 'redden' met prachtige oplossingen waar ze jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren research voor hebben gedaan.

Jaja....

Egbertone
Guru
Guru

di apr 08, 2008 18:46

... dan mis ik ook nog een optie!

- voor m'n eigen gemoedsrust vervang ik gewoon de olie... niet op tijd maar ik vervang het wel.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 09, 2008 11:50

maar ik weet bijna wel zeker dat ze donders goed weten hoe ze olie veel duurzamer kunnen maken. Alleen zullen ze dat nooit doen.
Ondertussen worden allerlei octrooien voor alternatieve energievoorzieningen opgekocht. Tegen de tijd dat fossiele brandstoffen echt schaars worden zullen ze ons 'redden' met prachtige oplossingen waar ze jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren research voor hebben gedaan.

Jaja....
Kern van de zaak: die jongens weten donders goed dat ze de wereld bij de ballen hebben en hoe ze daar munt uit moeten slaan. Of dat nu met verversingstermijnen, olieprijzen of alternatieve brandstoffen gebeuren moet, zíj maken wat dat betreft de dienst uit.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

do apr 10, 2008 20:50

Na 1000 ltr benzine mag er ook wel eens 4 liter olie in, 10.000 km, een liter olie kost maar 2x zoveel als een liter benzine. Zeker als de klepstoters na een koude start een minuut blijven ratelen is het weer eens tijd voor verse olie.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Dinky Boy
Miniaturista

za apr 12, 2008 18:45

'Kassa' besteedt er zometeen aandacht aan (Ned. 1).

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 12, 2008 20:07

'Kassa' besteedt er zometeen aandacht aan (Ned. 1).
Ik heb het gezien, maar de uitkomst blijft dus een beetje vaag.
De waarheid lijkt een beetje in het midden te liggen. Maar voorlopig blijf ik lekker verversen, maar neem het met het interval niet zo nauw. (heb ik nog nooit gedaan :oops: ) Is een beetje een gevoelskwestie ook...............(voor mij dan)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 14, 2008 22:09

Waar maken we ons druk over met onze Alfa's daar hoef je alleen af en toe het filter te vervangen, de olie verversen we toch door constant bij te vullen??????????????????????

overigens wijk ik zelf liever niet af van de aanbevolen olieverversing om de ca 7500 km met de EVO.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 15, 2008 09:07

Waar maken we ons druk over met onze Alfa's daar hoef je alleen af en toe het filter te vervangen, de olie verversen we toch door constant bij te vullen??????????????????????
met die olieboten van jou misschien :wink:
Mijn V6 verbruikt momenteel helemaal niks :biggrin:
maar serieus: ook de 2 liter deed gewoon netjes 1 ltr op 4000 km.... dus dan valt er niet zoveel bij te vulllen...

de EVO is toch een sushi-auto (japanner) ?? die kunnen wel 50.000 km met dezelfde olie rijden. Heb zelfs eens gezien dat ze zo'n Jap in zee reden en daarna de bougies schoonmaakten en hij reed weer... moet dan met de Evo ook makkelijk kunnen.... :wink:
:twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 15, 2008 09:30

Mooi artikel en zoonlief gaat strakjes verder strijden 8)

Bij de oude motor van mijn GT (die zoop 1 liter olie op 700km, maar ging er altijd als een speer vandoor :lol: ) dacht ik ook nooit olie te hoeven verversen.
Immers elke maand een litertje erin kieperen en binnen een half jaar de boel ververst.
Zelfs frequenter dan opgaaf fabrikant O:)

De lagerschalen waren allen aan vernieuwing toe en de nokken waren ook niet meer zo fris.
Of er een relatie is durf ik niet te zeggen :roll:
Nog jong en onbesuisd in die tijd :biggrin:

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

di apr 15, 2008 16:57

Rav, tussen "helemaal" en "niks" moet NOG staan of staat ie "momenteel" stil :wink: :wink: :lol: :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 15, 2008 18:47

Bij de oude motor van mijn GT (die zoop 1 liter olie op 700km, maar ging er altijd als een speer vandoor :lol: ) dacht ik ook nooit olie te hoeven verversen.
Immers elke maand een litertje erin kieperen en binnen een half jaar de boel ververst.
Zelfs frequenter dan opgaaf fabrikant O:)

De lagerschalen waren allen aan vernieuwing toe en de nokken waren ook niet meer zo fris.
Of er een relatie is durf ik niet te zeggen
Ja maar als ie 1 op 700 zoop dan was ie dus al versleten?

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 15, 2008 18:49

Mijn vader pakt elk jaar de peilstok uit de Fordson Dexta 1964 en wrijft een druppel tussen zijn vingers en concludeerd dat de olie nog goed is.
DIe Ludolfs doen iets soortgeliijks, Manni proeft er zelfs aan en kan dan zeggen of de olie en/of de motor nog goed is.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”