Gebruikersavatar
Stuurwiel
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 14:23
Locatie: Sassenheim

NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

zo mar 09, 2008 17:05

Door het slechte weer gedwongen, vandaag niets anders te doen dan de bougies in en uit draaien.

Het betreft een Bertone 2000GTV, nord blok , Dellorto's met NGK BP6ES bougies. Nummer 1, 2 en 4 zijn bruine uitgeslagen. Nummer 3 is wit uitgeslagen (dus niet nummer 4). dit duidt op een arm mengsel.

opties zijn:

1. Cilinder 3 brandstof toevoer rijker stellen. aangezien slechts de bougie van deze cilinder wit is.

2. Koudere bougies NGK BP7ES gebruiken. Nog niet geprobeerd.

3. Standaard GL bougies gebeuiken. Deze slaan echter snel vet.


ik lees momenteel het boek van Des Hammill over Webers en Dellorto 's. Word hier echter niet veel wijzer van.


Graag jullie suggesties.

mvg

steffen
2000GTV '75 Giulia 2000 '74

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

zo mar 09, 2008 17:20

Mengsel idd ws te arm:

Ga eerst je hoofdsproeier en met name je accelereratiesproeier maar eens schoonmaken. Verder het inlaattraject van "carb 3" eens controleren op valse lucht. (remreiniger op de aansluitingen en op je carburateurrubber spuiten)
Ook kan het inlaatspruitstuk/kop aansluiting zelf iets lekken, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Andere redenen kan ik zo niet bedenken: Je vlotterniveau staat kennelijk wel goed 9gezamenlijke vlotterkamer met 4) en de stationair instelling heeft nagenoeg geen invloed op je bougiekleur.
Je bougies hebben naar ik aanneem allemaal dezelfde warmtegraad en de klepspeling is ook juist?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

8C
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 12, 2008 15:55

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

zo mar 09, 2008 21:33

Als je toch andere bougies gaat monteren zou ik voor B7ES gaan ipv BP7ES ivm de lengte van de isolatorneus.

De isolaterneus van een NGK bougie zonder P is korter en wordt ook door NGK geadviseerd in hun catalogus.

Er is dan minder kans op zuiger schade.

Komt ook beter overeen met de beroemde 2HL.

gr Jan

Andretti Molletti

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

zo mar 09, 2008 22:44

Als je bougies leest moet je dat niet doen door de bougies zomaar uit de motor te draaien... Je meot ze lezen onder de belasting waarvan je de mengselsamenstelling wilt weten

Ik gok, maar das gokken, dat je stationairsproeier van betreffende cilinder verstopt is of de stelschroef tever in staat (vergelijk dat met de overige 3).
Maar het eerste blijft van toepassing

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

ma mar 10, 2008 00:14

Volgens mij zijn deze ngk bp6es wel goeie bougies. Ik heb er namelijk nog geen problemen mee gehad.
ik draai ze in allebei me alfetta's en geen problemen gehad, vriend van me draait die ook in zn alfetta.. no problemo

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

ma mar 10, 2008 09:31

Is de sproeierbezetting van cil.3 het zelfde als cil. 1, 2 en 4?

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

ma mar 10, 2008 17:08

Blok orgineel?

Vaak zijn de Solex carburateurs ergens een keer vervangen door "stoerdere" versies. Niet zelden vind je daarbij 2000 blokken met 1750 carburateurs omdat iemand kennelijk ooit eens ergens heeft opgeschreven dat die dezelfde sproeierbezetting hebben.

Giulia Super

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

ma mar 10, 2008 22:21

De BP7es min electrode kan als ie net even verkeerd zit bij een 2 liter tegen de inlaatklep komen en langzaam afslijten tot ie er afbreekt.
Of monteren volgens de @@ methode, de min electrode plaats even aftekenen en de juiste plaats uitwisselen.
De voorkeur is de B7es.
Laatst gewijzigd door Giulia Super op vr mar 19, 2010 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stuurwiel
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 14:23
Locatie: Sassenheim

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

za mar 15, 2008 07:16

Bedankt voor alle reacties!

ik zal eerst verder gaan met NGK B7ES bougies. Verder de sproeiers reinigen en controleren op "valse" lucht. benieuwd of dit resultaat geeft!

in mijn giulia 1600 heb ik nog steeds NGK BP6ES bougies. werken prima.

mvg

steffen

ps de laatste S in BP6ES staat niet meer op de verpakking en de bougie. S betekent immers Standaard.
2000GTV '75 Giulia 2000 '74

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: NORD 2 LITER, DELLORTO'S, NGK BP6ES EN EEN WITTE BOUGIE

za mar 15, 2008 09:48

6 of 7 is maar geen wereld van verschil. :wink:

Feit is dat je bougies/ontsteking wel goed zijn anders wordt een boegie bij onvolledige verbranding zwart.

En aan de warmtegraad kan het ook niet liggen simpel omdat de anderen wel goed zijn. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”