Rens 1.7QV
Guru
Guru

testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

ma feb 11, 2008 23:20

Hoe zou ik de luchthoeveelheidsmeter van van 33 kunnen testen/doormeten zodat ik weet of die de goede waarde afgeeft aan de computer?
Geeft die meter een bepaalde spanning af, of een verschil in weerstand?

Ik heb al gegoogled maar daar kan ik niet vinden wat ik zoek.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Atte
Member
Member

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

di feb 12, 2008 09:44

De luchthoeveelheidsmeter geeft een spanning af aan de motorregeleenheid. Daar moet die ook gemeten worden. Pinbezetting ergens opduikelen en de waarde meten op de stekker die aangesloten wordt op de regeleenheid (over het algemeen een waarde van max. 4,5 V).

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di feb 12, 2008 10:32

Oke, maar bij een jetronic zit de computer direct boven de luchtmassameter en ik zie vier contactjes die een signaal van de luchtmassameter direct naar de computer sturen. 2 Daarvan komen van de luchttemperatuursensor en het lijkt me logisch dat de andere twee het spanningssignaal van de luchtmassameter doorgeven. Alleen om dat te meten zal ik de computer op zijn plek moeten zetten en dan kan ik daar niet meer bij.

Is er een andere manier of kun je dit signaal dan alleen met behulp van een computer uitlezen??
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Atte
Member
Member

di feb 12, 2008 20:07

Klopt, zit er boven. L- en LH hebben apart regelapparaat. In principe kun je bij de LE3 alleen de werking van de stationair schakelaar controleren. Weerstandsmeting door de stekker los te trekken en dan meten: 0 of oneindig. Maar daar heb je in de praktijk niet veel aan.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do feb 14, 2008 22:14

Klopt het dan dat de waarde van zeg 4V betekent dat er veel lucht de motor in komt?? Zoniet, dan is er iets heel vreemds aan de hand met mijn 33..

Ik heb even gemeten en meet constant 4,02V Dus of de luchtmassameter geeft geen goed signaal af, of ik heb verkeerd gemeten .......

Dus zou je zeggen dat de motor erg arm rijdt, dit meet ik overigens ook als ik de lambdasonde nameet. Deze varieert als ik gas geef en los laat tussen de 0 en ongeveer 0,2 a 0,25V Dus arm mengsel, als ik even gas geef en dan los laat schiet die wel richting nul, brandstof wordt even onderbroken. Klopt dus, alleen een rijk mengsel meet ik nooit.

Lambdasonde is overigens pas 40.000 km uit dus ik ga ervanuit dat deze werkt, over de verwarmingsstekker meet ik ook de boordspanning als de motor loopt. Kan geen fout in de bedrading ontdekken.

Dus als het klopt dat een spanning van 4 volt betekent dat er veel lucht de motor in komt, dan is misschien een verband. Anders snap ik er geen drol van...
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

do feb 14, 2008 22:23

op constant 4 volt start i niet en loopt i niet, zal vast de voeding zijn: 4 volt, en dan is de voedong te laag (moet 5 V zijn) te lage voeding is te lage uitgang en dus te weinig benzine...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do feb 14, 2008 22:59

Dat klinkt logisch.

Ik heb even een plaatje. De twee aansluitingen in het rode vakje is dus voeding voor de LHM?

Afbeelding

Als dit de voeding is dan krijgt die dus te weinig, hoe is dit op te lossen??? Of is dat niet zomaar te zeggen, omdat er dan ergens iets in de computer niet goed is... Dus is het meer een kwestie van de computer wisselen.

Nog even een vraagje
Maar hoe zitten dan de aansluitingen in elkaar tussen LHM en de computer??? Ik zie namelijk 4 aansluitingen die richting de computer gaan. Daarmee wordt de voeding aan de LHM gegeven, er wordt een spanningssignaal terug gegeven aan de computer en de luchttemperatuur wordt ook nog aan de computer doorgegeven. Zijn er dan geen aansluitingen te kort?? :-k
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

do feb 14, 2008 23:02

de 4 naast het vakje zijn DE aansluitingen idd die je nodig hebt om te meten.
1) voeding 5 V
2) signaal luchthoeveelheid
3) massa
4) signaal luchttemperatuur

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr feb 15, 2008 15:43

Kan het zijn dat 2 en 3 omgedraaid zitten???

1) voeding 5 V
2) massa
3) signaal luchthoeveelheid
4) signaal luchttemperatuur

Tenminste dat meet ik, als ik dus de min van de teller aansluit op draad 2 (massa) en de plus op draad 1 (voeding) meet ik 4,02V. Wanneer ik de plus aansluit op draad 3 (signaal luchthoeveelheid), dan geeft de LHM een spanning af van tussen de 0,2 en maximaal 3,5 a 3,6 V.

Dit is dus aan de lage kant waardoor ik dus, wat Andretti Molletti al zei, te weinig benzine krijg. Is dit oplosbaar, of moet ik even ergens een andere computer scoren???

Rens
Laatst gewijzigd door Rens 1.7QV op vr feb 15, 2008 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

vr feb 15, 2008 21:24

mijn nummers waren fictief dus je meting is prima!!

Je kan het best je klep een tndje losser zetten zodat de spanning over het hele gebied wat hoger wordt.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr feb 15, 2008 23:34

Nou een tandje losser, dat zijn er nogal wat geworden :wink: . Ik heb de originele stand wel even gemerkt en gewoon steeds wat verdraait. ik heb hem nu zo staan dat stationair is 0,6V en tot helemaal open is 3,8 V ongeveer. Morgen even verder kijken, naar de gevolgen....
164 TS '97
33 1.7 QV '89

164 TD
Newbie
Newbie

zo feb 17, 2008 21:00

Interessant stukje over de LMM.

Luchtmassameter

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

zo feb 17, 2008 21:12

Luchtmassameter
euhh correctie: het gaat hier niet over de luchtmassameter maar over de luchthoeveelheidsmeter....
wel een aardig stukje overigens...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Sandertje P4

Re: RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

wo feb 20, 2008 17:39

Luchtmassameter
Kan iemand mij dit in het nederlands vertalen :oops: Dan snap ik het wat beter,ik vind dit zeer interessant namelijk.

Atte
Member
Member

wo feb 20, 2008 19:54

Het aardige engelstalige stukje gaat niet over de luchtmassameter, maar over een luchthoeveelheidsmeter.
In het kort is de werking als volgt. Je geeft gas met ......... Mooi, dan breng je de smoorklep in beweging. Dus niet de gasklep. We bedoelen wel hetzelfde onderdeel, maar omdat een verbrandingsmotor lucht aanzuigt, slaat deze op hol als de luchttoevoer naar de cilinders niet gesmoord (afgeknepen) zou worden.

Door het openen van de smoorklep ontstaat er een onderdruk in het inlaatgedeelte. In dat inlaatgedeelte is de luchthoeveelheidsmeter gemonteerd. En wat doet-ie? Precies wat de naam aangeeft, namelijk de hoeveelheid lucht meten. Het is een stromingsmeting. De luchthoeveelheidsmeter is in principe een klep die open wordt gezogen door de onderdruk. Bij de L-Jetronic en afgeleiden is dat een rechtopstaande klep. Bij een K-Jetronic noemen we het een stuwschijf. Maar beiden met het doel de luchthoeveelheid te meten.

Aan die klep van de luchthoeveelheidsmeter is een potentiometer verbonden. Een potentiometer geeft een spanning af. Dat wil zeggen: de stand van de klep van de luchthoeveelheidsmeter bepaalt de spanning die door de potentiometer aan het regelapparaat van de LE-Jetronic (of aan de motorregeleenheid van de Motronic; daar wordt deze ook vaak gebruikt) wordt afgegeven.
Die spanning wordt in het regelapparaat als maat gebruikt voor de aansturingsduur van de inspuitventielen. Er staat een binnen grenzen vastgelegde brandstofdruk op de inspuitventielen. Het regelapparaat van de Jetronic geeft aan over welke tijdsduur de inspuitventielen geopend moet worden. Daarmee is dus de ingespoten brandstofhoeveelheid bepaald.

Een luchtmassameter werkt anders. In het inlaatgedeelte is in plaats van de luchthoeveelheidsmeter een buis gemonteerd. In deze buis is een metalen element (een stripje of draad) aangebracht. Deze draad wordt constant door de regeleenheid (dus de Motronic in Bosch-termen) op een temperatuur van een paar honderd graden gehouden. Dat wordt geprobeerd!
De aangezogen lucht (de hoeveelheid aangegeven door de stand van de smoorklep) koelt dat elementje af. Toch moet die hoge temperatuur in stand worden gehouden. Dus er moet meer stroom worden toegevoerd. Het verschil in stroom die nodig is om de standaardtemperatuur in stand te houden en de stroom die nodig is om bij te regelen, vormt de maat voor de elektronische motorregeleenheid (ECU) om de inspuitduur (net als bij de luchthoeveelheidsmeter) in te stellen. Door het langsstromen wordt met behulp van regelalgorithmen in de motorregeleenheid (een computer!) dus niet alleen de hoeveelheid gemeten van de lucht, maar ook de temperatuur. Dit tezamen vormt de maat voor de 'massa' lucht die wordt aangezogen. Dus zeg maar ook het gewicht van de lucht wordt in de berekening betrokken (weersveranderingen, rijden op verschillende hoogten, enz.).

De eerste versies van de luchtmassameter waren voorzien van een draadje. Om vervuiling van deze draad door de langsstromende lucht te verwijderen, werd door de motorregeleenheid - als de motor werd afgezet - nog even een hoge stroom door het draadje gejaagd. De temperatuur van het draadje steeg even naar 700 graden: schoonbranden! Maar vaak brandde het draadje ook door.
Daarna is de luchtmassameter met de zogenaamde hittefilm ontwikkeld. In een aparte ruimte in de buis van de luchtmassameter werd een plaatje aangebracht waarover (een deel van) de binnenstromende lucht streek. Geen schoonbranden noodzakelijk.
De eerste versie heet de hittedraad-luchtmassameter; de tweede versie noemen we de hittefilm-luchtmassameter.

Een LE-Jetronic heeft dus een luchthoeveelheidsmeter.

Terug naar “Algemene Technische vragen”