dat is onzin, jij blijft ten alle tijde eigenaar van de auto, dus jij beslist of je de auto terugwil of niet.
Dat is technisch gezien niet waar. Wanneer de verzekering een total loss uitkering doet zijn de restanten van hen. Daarop is die uitkering berekend. En aangezien verzekeringen er niet happig op zijn dat een total loss verklaarde auto weer wordt opgeknapt, kan ik me voorstellen dat sommige maatschappijen moeilijk zullen doen als je de auto wilt houden cq van hun terugkopen.
Als het kan en je gaat hem repareren, zorg er dan voor dat op een of andere manier vast wordt gelegd dat de reparatie deugdelijk is uitgevoerd, anders krijg je de grootst mogelijke gedonder mocht het ooit tot een volgende schade claim komen. Ik zou daar zeker even goed overleg over hebben met je tussenpersoon.
Mijn broer heeft daar ervaringen mee. Hij had een gebruikte 145 gekocht van een officiële Alfa Romeo dealer. Het was een schade auto die door hunzelf volledig was gerepareerd. De auto was weer perfect in orde. Later werd de auto gestolen en toen het op uitkeren aankwam begon de verzekering vreselijk moeilijk te doen, omdat ze erachter waren gekomen dat de auto ooit total loss was verklaard. Ze hadden een berekening dat de toenmalige restwaarde met daarbij de kosten van herstel volgens de norm opgeteld, een heel stuk boven de aankoopwaarde van de auto lag en dat hij daarom niet goed gerepareerd kon zijn, en dus veel minder waard was dan de dagwaarde. Uit mijn hoofd gezegd was de auto een half jaar daarvoor gekocht voor 12.000 gulden, en wilde ze nog maar 6.000 uitkeren. Dat is een heel gedoe geweest en het heeft erg lang geduurd voordat mijn broer eindelijk geld zag. Hij kreeg uiteindelijk dan wel de normale dagwaarde uitgekeerd, maar toch...
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos