Ik sta ook in kamp Otto. diesel is voor boten en trekkers.
Nu even wat genuanceerder: er zijn uiteraard heel veel voorbeelden van uiterst snelle, competente dieselauto's op te noemen en ik ken ook alle vergelijkingstestjes tussen bv. een 335i en een 335d.
Wat mij betreft is sportief vooral een gevoel dat de totale auto geeft, het is de combinatie van een goed onderstel, strakke besturing en een enthousiaste motor. En in mijn beleving (en dat is heel persoonlijk) is een (atmosferische) benzine altijd veel 'enthousiaster' dan een diesel. Een diesel met veel vermogen is vaak nogal, eh, onder druk gezet, waardoor de vermogensopbouw niet lineair is. Daarbij komt dat het toerenbereik nogal beperkt is en ik word er al niet meer vrolijk van. Op de een of andere manier voelen zelfs de snelste turbodiesels altijd wat lethargisch aan. Het wil heel eventjes niet, vervolgens komt het zaakje op druk en geeft hij je een schop in de rug, en op het moment dat je denk ' ja, dit is wel wat' is het weer voorbij. Nee, dan een fijne V6 of V8 benzine die zelf zijn lucht aanzuigt, mooi lineaire respons, als je de fabrikant goed kiest een lekker geluid... en dan heb je inderdaad minder koppel bij lage toeren, maar dat zou me wat als ik 'sportief' wil rijden. Dan wil ik veel koppel bij midden- en hoge toeren en een vermogenskromme die daarbij aansluit. Dan heb ik het gevoel dat ík de auto vooruit jaag en dat maakt de beleving dan sportief. Dezelde auto met een dikke diesel geeft mij het gevoel dat hij met míj rondrijdt, als passagier. Koppel bij lage toeren is voor vrachtwagens, boswachters in een LandRover en caravantrekkers.
Ik heb eens een paar rondjes Zandvoort gedaan in een Ibiza cupdiesel. Het apparaat was zonder twijfel sneller dan mijn toenmalige 75 TS, maar het voelde helemaal niet zo. Bij 3000 rpm (of zoiets) ging er een shiftlight aan, terwijl de auto dan duidelijk nog vermogen won. Maar ja, op koppel was je dan alweer sneller... En dat voelt niet 'sportief', vind ik. Heel tegennatuurlijk.
Eenzelfde 'probleem' heb ik ook met moderne turbo-benzinemotoren, die lijken qua karakteristiek veel op diesels tegenwoordig. Ineens een puist koppel bij 1800 rpm, en nog voor de 6000 rpm buiten adem raken. Gelukkig maar dat ik me geen moderne auto kan veroorloven