tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

Vakantie Samos

wo okt 31, 2007 15:19

Net terug van een late najaarsvakantie naar het veelal zonnige Griekse Samos.
Lekker groen eiland met in het binnenland een drietal bergen.

We hebben na een paar dagen mountainbiken een autootje gehuurd om meer van het eiland te zien.
Werd een Hyundai Atos. Lekker overzichtelijk autootje op de smalle kustwegen en bergwegen.
Fantastisch eiland om rond te scheuren vanwege de vele bochten en hairpins.

Na een paar dagen viel het aantal Alfa 33's me op. Heb in totaal een stuk of 12 stuks kunnen spotten waaronder een drietal type 2 en zelfs een SW. De overige oogst bestond uit een tweetal 75's , 145/146's , 147's een 156 en zelfs een 159.
Wilde als 155 bezitter ook per se een 155 zien en daar slaagde ik uiteindelijk op een paar afgelegen plekken in , uiteindelijk twee stuks.
Met al die Alfa's op het eiland was het des te vervelender te moeten rondkarren in de Hyundai maar met wat sportief rijden bleek deze instapper de meeste Griekse bestuurders de baas zeker op de bochtige stukken.

Opvallend was het dubbel parkeren in Samos stad.
Teveel lopen? Zet gewoon je auto dubbel geparkeerd op de rijbaan en laat je sleutels in het contact zitten.
Als iemand weg moet dan rijdt hij jouw auto een stukkie voor- of achteruit en kan eruit.
Stond nog even in dubio een 147 te 'lenen' om de mooie wegen te gaan berijden :lol:
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Vakantie Samos

wo okt 31, 2007 17:09

Opvallend was het dubbel parkeren in Samos stad.
Teveel lopen? Zet gewoon je auto dubbel geparkeerd op de rijbaan en laat je sleutels in het contact zitten.
Als iemand weg moet dan rijdt hij jouw auto een stukkie voor- of achteruit en kan eruit.
Stond nog even in dubio een 147 te 'lenen' om de mooie wegen te gaan berijden :lol:
Wat een geweldig land! 8) Top idee, ik ben voor.
Maar zoiets kan hier helaas niet. (hooguit als je van je auto af wil, of zin hebt in ruzie :( )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Patrick
Guru
Guru

RE: Vakantie Samos

wo okt 31, 2007 19:16

In Griekenland zijn het wel allemaal de "kleinste" motoren die in auto's worden toegepast.
Als ik me goed herinner waren er vroegah Alfetta's en Giuliëtta's met een 1300 motor en een Alfasud 1100.
Dit omdat men in Griekenland wegenbelasting berekend over de motor-inhoud en dus niet zoals bij ons,
over het gewicht van de auto.
Toen ik op Kreta woonde reed mijn werkgever in een BMW 518, dat is zoiets als een Leopard tank met de
motor van een Puch Maxi.
Ik denk dat ik destijds de enige op het eiland was met een GTV 6 2.5 :wink:
Inderdaad, een GEWELDIG land! in alle opzichten.
Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Vakantie Samos

wo okt 31, 2007 19:31

maar met wat sportief rijden bleek deze instapper de meeste Griekse bestuurders de baas zeker op de bochtige stukken.
Dat zal dan meer aan jouw stuurkunsten gelegen hebben dn aan de kwaliteiten van de Atos :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

tommaso
Guru
Guru

do nov 01, 2007 08:31

Waren inderdaad bijna allemaal de 1.3/1.4 of 1.6 uitvoeringen die Alfa's.

Mooi was ook de benzineprijs in dit rijdersparadijs; 1.03 EUR toen ik aankwam en iets oplopend tot 1.06 toen ik vertrok.
Reden te meer om een keer met de Alfa naar dit eiland te touren.
Wel een hele hijs om er te komen via Italia en dan ferry naar Patras en over de Pelopponesos naar Athene en dan weer een ferry.
Maar dan heb je ook wat.

Inderdaad Sergio die Grieken die daar reden konden echt geen lijnen rijden.
Daarom extra leuk om met zo'n klein hok lekker rond te scheuren.
Miste wel heel erg mijn 33 die dan ook de dikkere auto's had kunnen verslaan.
Reden opvallend veel Hyundai coupe's rond.

Op Samos had iemand een Mitsubishi Evo en ander een Subaru Impreza .
Die stonden altijd prominent in Samos stad geparkeerd op de boulevard.
Handig voor de regen die in tropische hoeveelheden kan neerdalen zo ondervond ik.
Alfa 155 Q4 WB 1995

A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Patrick
Guru
Guru

Re: RE: Vakantie Samos

do nov 01, 2007 09:04

Reden te meer om een keer met de Alfa naar dit eiland te touren.
Wel een hele hijs om er te komen via Italia en dan ferry naar Patras en over de Pelopponesos naar Athene en dan weer een ferry.
Maar dan heb je ook wat.
Neem van mij een ding aan, als je Duitsland eenmaal door bent is het een groot feest om naar Griekenland te rijden. Neem de speedferry
vanuit Venetië naar Patras (luxe!) in 3 uurtjes naar Athene/Pireus over de nieuwe snelweg en dan nog een boot-tochtje
met de ferry naar Samos.
Je hebt dan wel minimaal 3 weken vakantie nodig, maar tegen zo'n rit kan niets op, geweldig!
Ik ga dus écht niet meer in zo'n vliegende worst van Transvertragia tussen de trainingpakken zitten :wink:
En je hebt je eigen auto bij je, dus geen gezeik over extra bagage.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

tommaso
Guru
Guru

do nov 01, 2007 11:33

Ha ha mooie opmerking over Transvertragia.
Omdat wij de laatste vlucht terug vanaf Samos hadden besloot Transvertragia om die vlucht terug te combineren met de ophalers van Kos.
Dus lekker vroeg op en op Samos in het vliegtuig dat dus eerst naar Kos vloog, daar bijtankte en vervolgens weer over Samos terug vloog.
Heenreis ging in de gebruikelijke drie uur. Op deze terugreis waren we een uurtje of 5 bezig.

Lekker met de knietjes tegen de stoel voor je en kleine kinderen voor en achter je en inderdaad trainingspakken om me heen met hun nepspulletjes die ze net uit Turkijje gesleept hadden.

Hum toch maar eens aan dat stomme verlofsparen gaan doen of zo om een keer echt te gaan eiland hoppen met de Alfa.
Kwam op Samos een Belgische en Duitse camper tegen die dat dus deden.

Sinds een vakantie naar Finland twee jaar terug bevalt die combi rijden / ferry / rijden me wel. Soort rustpunt tussendoor.
Alfa 155 Q4 WB 1995

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”