als bij stilstaan je meter gewoon naar de 80 oploopt en dat dan poas de ventilator aanslaat, hoef je niets te meten hoor
ga er dan maar gerust vanuit dat je thermostaat echt overleden is
Waarom trek jij ineens die conclusie?
Een thermostaat kan op 2 manieren kapot zijn:
Thermostaat blijft dicht zitten: De koelvloeistof zal door het kleine circuit lopen, en de auto komt normaal op temperatuur. Vervolgens word hij warmer (+/- 80 graden) en gaat de thermostaat niet open. Hierdoor zal de koelvloeistof dus niet het grote circuit door gaan en niet gekoeld worden door de radiateur. Gevolg is dat de auto te heet wordt.
Thermostaat blijft open staan: De koelvloeistof zal direct door het grote circuit gaan en gekoeld worden door de radiateur. Hierdoor zal de motor al rijdend haast niet op temperatuur kunnen komen. Laat je de auto echter lang genoeg stationair (stilstaand) draaien zal ie alsnog langzaam op temperatuur komen en zal de fan ook aanslaan.
Jij zegt dat de temperatuur bij normaal rijden rond de 50 of 60 graden is. Dat is met dit weer m.i. te laag. Dat zou dus betekenen dat jouw thermostaat of te snel open gaat, of iets open blijft staan waardoor de motor niet genoeg op temperatuur kan komen. MAAR aan de andere kant zeg je ook dat bij standsverkeer de temperatuur hoger oploopt en dat je FAN dan gaat koelen tot ongeveer 80 graden.
In theorie gaat je fan pas aan als de koelvloeistof rond de 90 graden is. Dat hij dan terugkoelt tot een graad of 80 is gewoon prima. Wat niet goed is, is dat jouw auto bij snelwegrijden niet boven de 60 graden komt. Nu kunnen er twee dingen mis zijn:
1: De thermostaat blijft wat open staan, waardoor de auto niet op temperatuur komt. Alleen met filerijden en stadsverkeer wanneer er bijna geen rijwindkoeling is komt de motor wel op temperatuur.
2: Alles is gewoon oke, maar je koelvloeistoftemperatuur-sensor is kapot waardoor de waarden die jij op de meter te zien krijgt afwijken van de wekelijke waarden.
Daarom zei ik dus, meet met een temperatuurmeter de koelvoeistoftemperatuur in je reservoir. Komt die ongeveer overeen met die van de meter op je dashboard, kan je verder gaan met de thermostaat. Komen die waarden niet overeen, kan je eerst is proberen de sensor te vervangen.