Het proberen waard???

Ja! Innovatie op benzine/diesel gebied is altijd welkom!
46%
22
No way! Gewone benzine/diesel is al duur genoeg!
54%
26
 
Totaal aantal stemmen: 48
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8245
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: BP Ultimate?!

wo mar 30, 2005 09:32

Dit onderwerp is al zo vaak aan bod gekomen. Ben tevreden dat de situatie is zoals hij is en geen Amerikaanse toestanden.
Ach we waren pas echt tevreden met de prijzen voor brandstof die ze daar hanteren. :wink:

Gebruikersavatar
bertone 156
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do mar 31, 2005 13:39
Locatie: rozenburg ZH

RE: BP Ultimate?!

do mar 31, 2005 14:18

Zojuist als Newbie geregistreerd op het forum, en maar meteen een (test)reactie

Yanks werken in tegenstelling tot in Europa niet met RON maar met Road Octane.
Op alle benzines zitten een 2 tal Octaan Specificaties, zijnde RON (Research Octane Number) en MON (Motor Octane Number) Deze Octaan getallen worden onder verschillende testcondities op testmotoren bepaald. De MON is over het algemeen circa 10 punten lager dan de RON. Bijvoorbeeld Euro 95 heeft een RON Specificatie van 95 minimaal (= wettelijke eis, en dit is het getal wat op de pomp vermeld staat). De MON van deze benzine is minimaal 85 Octane. Onze vrienden aan de andere zijde van de Atlantiche Oceaan werken het gemiddelde van deze Octaan getallen, zijnde het Road Octane getal. Premium 92 is dus een Qua Octane Getal hoogwaardigere benzine dan onze Europese Euro 95. (Zou hier Euro 97 heten)
Laatst gewijzigd door bertone 156 op do mar 31, 2005 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB#2897, bertone 2000 gtv 1973, 159sw 2.2jts 2008

164 Q4

Re: RE: BP Ultimate?!

do mar 31, 2005 15:48

Premium 92 is dus een Qua Octane Getal hoogwaardigere benzine dan onze Europese Euro 95. (Zou hier Euro 97 heten)
Dan wordt me opeens wat duidelijk. Ik vroeg me namelijk al af hoe het kan dat een amerikaans 300ZX iets meer pk's had (<afstellingskwestie hoor) maar daarbij wel op premium 92 liep en wij met ietsje minders pk's persé 95 moesten tanken en geen 92 (zoals bijv in Duitsland) . Vond ik zeer onlogisch maar als zij een andere norm hanteren snap ik het 100%.

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 10:48

Afgelopen maandag heb ik voor het eerst BP Ultimate getankt. Overigens niet bewust, maar mijn reserve lampje brandde al een tijdje en BP was de eerste pomp die ik tegenkwam. Tot mijn verbazing moet ik zeggen dat mijn 33 er een stuk lekkerder op loopt. Hij rijdt een stuk soepeler en schokt iets minder bij lage toerentallen. Ook loopt hij lekkerder bij een koude motor. Ik heb al een paar keer v-power getankt, maar daar merkte ik geen verschil mee. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben met BP Ultimate? Overigens schrok ik wel van de prijs, maar dat komt door de benzine-oorlog in zeeland(ik tanke omgeving Utrecht). Bij ons liggen de prijzen zo'n 12 cent lager dan normaal en niet alleen bij de Tango en Tinq.
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 12:23

Nederlandse V-Power heeft RON 97 en is géén van-naam-veranderde Shell Pura , laten we die hardnekkige borrelpraat-misverstanden maar voor eens en voor altijd uit de wereld helpen. Duitse V-Power heeft RON 100, simpelweg omdat Shell van mening is dat die markt daar beter mee gediend is. Waarom dan als 'RON 95' bij de pomp? Omdat je in Nederland uitsluitend RON 95 of 98 mag verkopen. En omdat V-Power dus geen oktaangetal 98 heeft (het scheelt slechts 1 oktaantje, maar toch, 98 is het niet) en je de consument niet minder mag geven dan hij denkt te kopen, is Shell verplicht het als RON 95 te verkopen.

BP Ultimate heeft RON 100, maar daarvoor geldt hetzelfde als V-Power: je mag het niet als zodanig op de pomp zetten. BP heeft dus de keuze het óf als RON 95 te verkopen, óf als RON 98. Logischerwijs kiest men voor het laatste.

Ik heb overigens (in mijn getunede 156 V6) de laatste twee keer BP Ultimate getankt en ik merk geen enkel verschil.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 12:29

De meeste mensen kijken toch naar de kosten. En ik tank dus altijd bij de pomp die het goedkoopste is. Dat is dus nooit de BP of Shell. Dus ook geen V-power of BP Ultimate voor mij.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 12:38

ik zou maar diesel tanken, oliestoker!! ;)

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 13:05

Ik merkte wel degelijk verschil met V-power in de AX. De auto loopt wat stabieler en de motor pikt wat beter op.
Dat BP spul heb ik nog niet geprobeerd. V-power is bij ons even duur als 98 aan de witte pomp. BP doet niet aan de prijzenslag mee dus ik verwacht het voorlopig niet te testen.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 13:12

Ik merkte wel degelijk verschil met de V-power in de Sprintm, maar misschien was het toeval???? Ik denk het niet.
Maar na afgelopen maandag 30 minuten op Assen met Ron 98 gereden te hebben was de motor ook weer lekker schoon, een veel leuekre manier dus!!
Ik vind het niet het geld waard om regelmatig V-Power te gaan tanken.

En BP-Ultimate, dat zal wel een identiek product zijn.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 15:22

Heb al diverse keren mijn ervaringen met de v-power weergegeven , de echte uit Duitsland.
Vond de Nederlandse v-power tov de standaard Gulf ron98 tegenvallen en geen merkbaar effect hebben in mijn 33.
Heb kortgeleden ook twee keer BP Ultimate getankt dat dezelfde effecten had als de v-power.

Daarentegen merk ik heel duidelijk het effect van de Duitse v-power die rond het middengebied meer power geeft en ook zuiniger rijdt.

Voorlopig blijf ik zoveel mogelijk Gulf tanken bij mij in de buurt bij een onbemande pomp.

Alfa 33 1.7 ie jetronic met meer voorontsteking
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 15:59

@ Dre: V-Power is er ook in diesel hoor :wink:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 16:14

Laatst die van de BP getankt met mn vader's Murena... merkte totaal geen verschil.. schrok alleen heel erg van de prijs!
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: BP Ultimate?!

do mei 19, 2005 21:47

Ik kan alleen spreken met de ervaringen met m'n Bertone. Met HC zuigers uitgerust is er wel degelijk een verschil te merken tussen duitse V-Power ( de octaan 100) en 98 en nederlandse v-power.

Beter oppakken, zuiniger, en over hele toerenbereik feller.

Ik heb het nog niet in de gechipte TS uitgeprobeerd maar ik denk dat het daar ook wel een verschil in maakt. (Restje race benzine wat Dennis in m'n TS deed merkte ik al octaan 102 :wink: )

Ik denk dat dergelijke benzines alleen nut heeft bij (licht)getunede motoren (turbo-motoren altijd zo hoog mogelijk octaan :lol: ) en hypermoderne HPI's JTS-en en FSI's.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Cavolo

RE: BP Ultimate?!

vr mei 20, 2005 15:58

in de USA kun je vaak ook octaan102/103/104 racepeut kopen aan de pomp langs de highway. in michigan in ieder geval wel. ik at dus in mn 850turbo gegooid, en hij was idd wel sneller hoor! al weet ik nou niet zeker of dat wishpk's waren of echte pk's :)

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: BP Ultimate?!

vr mei 20, 2005 19:28

Ik ga zondag op de sponsordag op de bp ultimate rijden. Niet omdat ik het wil proberen, maar omdat hier in dronten geen andere octaan 98 meer is te krijgen (ja bij een hele oude gulf) mijn bevindingen zullen hier na zondag op volgen.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”