Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Kennis van verkeersregels ver beneden peil

di mar 29, 2005 01:31

HILVERSUM - Vier op de vijf Nederlanders scoort onvoldoende, als ze opnieuw moeten opkomen voor het theoriegedeelte van het rijexamen. Van de deelnemers aan het Nationale Verkeersexamen beantwoordde slechts 21 procent minstens 44 van vijftig examenvragen goed, meldde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) maandag na uitzending op SBS6.

De kennis van de verkeersregels is ver beneden peil, concludeert het CBR uit de resultaten. Meer dan 14.000 mensen deden zondagavond mee aan het televisie-examen. De score van de kijkers lag 2 procent lager dan tijdens de vorige aflevering van het Nationale Verkeersexamen. Het slagingspercentage voor de echte theorietest ligt rond 45 procent.

Het Nationale Verkeersexamen is een initiatief van CBR, ANWB, 3VO, Bovag en het ministerie van Verkeer. De organisaties verwachten geen verbetering in misverstanden, onveiligheid en agressie in het verkeer, als er geen mogelijkheid bestaat om theoriekennis op te frissen.
"

Hoe zit dat bij jullie? Ik denk dat ik zelf redelijk op de hoogte ben, maar eerlijk gezegd durf ik m'n hand er niet voor in het vuur te steken :roll:

Maar dan nog: weten hoe het moet en veilig rijden zijn héél verschillende zaken. Heb dit weekend al heel wat keren aan de verstandelijke vermogens van bepaalde mede-weggebruikers getwijfeld...

164 Q4

RE: Kennis van verkeersregels ver beneden peil

di mar 29, 2005 01:59

Mijn kennis van verkeersregels is redelijk goed, maar dan moeten ze van de overheid natuurlijk niet steeds continue de regels gaan veranderen :evil: . Ik denk dat er in die 16 jaar dat ik m'n rijbewijs heb zowat niet 1 regel gelijk gebleven is, dus het is ook hun eigen schuld :? .
OK, klinkt een beetje overdreven maar ga maar eens na.

Mag je met een motor inhalen bij een inhaal verbod voor auto's?
Is de geadviseerde snelheid op een blauw bord ook de maximum snelheid?
Ben je als iemand die een motorfiets duwt een bestuurder?
Heeft rechts op de rotonde voorrang?
Heeft een fietser van rechts voorrang?
Moet een bromfiets op het fietspad rijden?

om er maar een paar te noemen. Ik had op theorie er maar eentje fout van de 70 dus dat is niet slecht maar toch denk ik dat ik met het geleerde in bovenstaande rijtje wel wat boetes en ongelukken opgelopen zou hebben. Je hoeft ook niets op te frissen maar kan gewoon al het geleerde weer vergeten en om de zoveel tijd nieuwe theorie leren :? .

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 08:09

Keb mijn rijbewijs nu 17 jaar en er zullen idd een aantal regels zijn veranderd.
Het zou wellicht niet slecht zijn om eens en theorieexamen in te lassen voor velen onder ons.

Maar laten we met zn allen eens beginnen met:
- het knipperlicht te gebruiken (70% doet dat NIET)
- leren invoegen op de autosnelweg en provinciale wegen
- en hoe de rontonde of verkeersplein op te rijden en...
- ook daar je knipperlicht te gebruiken.

Zoals Dinky al aanhaalde twijfel ook ik vaak aan het verstandelijke vermogens van bepaalde mede-weggebruikers .........

Ze maken fouten en reageren dan ook nog verbaasd ](*,)

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

Re: RE: Kennis van verkeersregels ver beneden peil

di mar 29, 2005 08:54

Mijn kennis van verkeersregels is redelijk goed, maar dan moeten ze van de overheid natuurlijk niet steeds continue de regels gaan veranderen :evil: . Ik denk dat er in die 16 jaar dat ik m'n rijbewijs heb zowat niet 1 regel gelijk gebleven is, dus het is ook hun eigen schuld :? .
OK, klinkt een beetje overdreven maar ga maar eens na.

Mag je met een motor inhalen bij een inhaal verbod voor auto's? Nee natuurlijk niet
Is de geadviseerde snelheid op een blauw bord ook de maximum snelheid? Nope, het is daarom ook een adviessnelheid
Ben je als iemand die een motorfiets duwt een bestuurder? Nee dan ben je een voetganger (denk ik)
Heeft rechts op de rotonde voorrang? Ligt aan de voorrangstekens op die rotonde
Heeft een fietser van rechts voorrang? ja als er geen borden of haaietanden staan
Moet een bromfiets op het fietspad rijden? Niet overal, alleen als er borden staan dat hij daar moet rijden

om er maar een paar te noemen. Ik had op theorie er maar eentje fout van de 70 dus dat is niet slecht maar toch denk ik dat ik met het geleerde in bovenstaande rijtje wel wat boetes en ongelukken opgelopen zou hebben. Je hoeft ook niets op te frissen maar kan gewoon al het geleerde weer vergeten en om de zoveel tijd nieuwe theorie leren :? .
Zie boven voor de antwoorden (hier zit geen garantie op :wink: )

Iedereen moet de regels kennen, ze toepassen is een tweede. Ik merk helaas iedere dag dat veel mensen gewoon de stomste dingen uit kunnen halen op de weg en zicht dan ook nog eens van geen kwaad bewust zijn. Dus ik kan me helemaal vinden in bovenstaande opmerkingen.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 09:23

He Sinus:

Jouw theorie-examen is ook al lang geleden he.......:biggrin:

Dit wordt een leuke- lange topic.........

"Maximumsnelheid" is ook een verkeersregel..... :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 29, 2005 09:40

Afstand bewaren is voor veel mensen toch moeilijk.

Als buschauffeur wil je niet weten wat ik dagelijks meemaak....., :cry:

Voorbeelden;

Snijden, inhalen waar het echt niet kan, ff snel voorlangs op de rotonde,en nog meer van dit soort zaken.
Hoe zou het nu komen dat sommige van mijn passagiers wel eens onder de koffie zitten :?:

Juist ja :!:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 09:46

2 fout (14 jaar rijbewijs), ach... ik erger me dagelijks aan mede-weggebruikers. I.m.h.o. is goed kunnen anticiperen de belangrijkste eigenschap die je moet hebben ter "verdediging" tegen doof/stom/blinde lui op en naast de weg :wink:
It's not easy, being green (kermit)

van G
Guru
Guru

di mar 29, 2005 14:46

Ben je als iemand die een motorfiets duwt een bestuurder?

Wel dus :!: :whistle:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

van G
Guru
Guru

di mar 29, 2005 14:52

Is de geadviseerde snelheid op een blauw bord ook de maximum snelheid?

Als het zo'n matrixbord boven de weg is wel :!:

Afbeelding

maar deze niet :!:

Afbeelding
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 15:01

Mag je met een motor inhalen bij een inhaal verbod voor auto's? Tuurlijk, er staat toch "voor auto's" Is de geadviseerde snelheid op een blauw bord ook de maximum snelheid? Nee, de maximum snelheid staat in je instructieboekje onder paragraaf "prestaties"
Ben je als iemand die een motorfiets duwt een bestuurder? Nee, een verkeersagressor
Heeft rechts op de rotonde voorrang? De regels zijn identiek voor alle politieke strekkingen.Heeft een fietser van rechts voorrang? Weet ik veel, hij kan't best niet proberen :twisted:
Moet een bromfiets op het fietspad rijden? Nee op het bromfietspad.

Ben ik geslaagd ? [-o<
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 29, 2005 15:07

Wel als ie een rechtsbijstand verzekering heeft

AlfaGatto

di mar 29, 2005 15:14

Wel als ie een rechtsbijstand verzekering heeft
:lol:

variatie 1 : in alle gevallen wanneer ik die fietser ben

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 17:25

Tja, eigenlijk zouden we on-line een herexamen mmoeten kunnen doen, dat kan voor niemand kwaad! :idea: Maar het belangrijkste in het verkeer is niet een 100% kennis van de verkeerswet, maar goed kijken en anticiperen! :o :) :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 29, 2005 17:48

Ja....heb je net alle regels naar binnen gestampt komen ze de volgende dag weer met een nieuw aantal regels.

Binnenkort krijg je ook een nieuwe vraag.

Wat bent u als u een motorrijder/automobilist/chauffeur bent?

A) Modelburger
B) Crimineel

En we weten dan allemaal wel wat daar de uitkomst van word (mede te danken aan J. Spee)
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 29, 2005 18:31

Tja, eigenlijk zouden we on-line een herexamen mmoeten kunnen doen, dat kan voor niemand kwaad! :idea: Maar het belangrijkste in het verkeer is niet een 100% kennis van de verkeerswet, maar goed kijken en anticiperen! :o :) :!:
Dat klopt. In ben er zeker van dat ik zwaar zak voor m'n theorie-examen, maar durf toch beweren dat ik veiliger en beter rij dan iemand die net de regeltjes uit z'n hoofd geleerd heeft.

inschatten van situaties lang voordat ze zich voordoen: dat leer je niet bij de rijschool.

een voorbeeldje: ik rij op het linkervak (uiteraard 8) ) ik zie rechts dat de achterligger sneller rijdt dan z'n voorganger. dan reken ik er al op dat die achterste zonder richtingsaanwijzer te gebruiken wel eens netjes op m'n vak durft komen rijden, tegen 100 terwijl ik 130 doe en m'n net kruis...dus ik rem lichtjes mee af zodat ie er tussen kan of ik maak dat ik er langs ben ! je verplaatsen in de gedachtengang van idioten en wegpiraten en defensief rijden. dat leer je enkel door ervaring ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”