sjoerdb
Full Member
Full Member

vandaag de berlina op de vermogensbank

za mar 26, 2005 11:45

gister ben ik al even wezen informeren maar vandaag gaat het dan echt gebeuren. in hoogkarspel gaat de berlina op de vermogensbank, ben na 1 jaar toch benieuwd of de motor genoeg pk's levert. ik zal proberen de print te posten maar dat kan tijdje duren.

vanmiddag om half 5 zal ik wel meer weten!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: vandaag de berlina op de vermogensbank

za mar 26, 2005 11:52

gister ben ik al even wezen informeren maar vandaag gaat het dan echt gebeuren. in hoogkarspel gaat de berlina op de vermogensbank, ben na 1 jaar toch benieuwd of de motor genoeg pk's levert. ik zal proberen de print te posten maar dat kan tijdje duren.

vanmiddag om half 5 zal ik wel meer weten!
Wel goed vastzetten he. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

sjoerdb
Full Member
Full Member

RE: vandaag de berlina op de vermogensbank

za mar 26, 2005 12:23

ik ben er zelf bij en zal zeker goed mee kijken. de gegevens uit het boek zijn: 132 pk sae bij 5500 toeren en 113 pk din bij 5000 toeren, 19 m.kg bij sae 3000 en 17.3 m.kg bij din 3000.

Doix

za mar 26, 2005 13:09

Ben benieuwd! Als mogelijk ook het grafiekje posten?

Grtz,

Aad

sjoerdb
Full Member
Full Member

za mar 26, 2005 16:19

okee,

niet schrikken allemaal maar het valt behoorlijk tegen!

op benzine: max 89.3 PK bij 5092 toeren en 193 Nm bij 1742 toeren
met een onwijs grote dip die begint bij 2500 toeren en pas bij 3250 weer wat terug komt.

op gas: max 83.4 PK bij 5385 toeren en 158 Nm bij 1883 toeren
het gat is met gas minder maar nog steeds te zien.

wat de man vertelde is dat de hoofdsproeier te groot is, gewoon veel te rijk staat de boel vanaf die 2500 toeren. dus......
gas hebben we wat minder rijk gezet en blijft nu rond de 1 op 14 hangen.

wat denken jullie er van? eerst maar eens kijken wat er voor sproeiers in zitten, dan opzoeken wat de orginele opstelling is, heeft iemand die al zo voor handen liggen? is voor de 1750 met dubbele solexen.

waar zijn dan andere hoofdsproeiers te halen? speedcentre? of zijn er mensen binnen de club die zoiets hebben liggen, zoals dré of berlinista? grafiekjes zal ik ook binnenkort op de site proberen te krijgen..... maar eigenlijk is het niet mooi om te bekijken

Doix

za mar 26, 2005 16:26

Misschien niet mooi, maar wel leerzaam of in ieder geval indicatief. Voel je die dip bij 2.500rpm ook trouwens? En okee, het vermogen wordt niet echt gehaald, maar qua koppel lijkt het vrij goed, al is het toerental wel laag (maar dat komt door de aanzet van het meten die ongeveer vanaf dat toerental ingezet wordt).
Heeft de auto modificaties? Zijn de carburateurs nog geheel standaard of is daar het een en ander gewijzigd?

Ennuh, ik vraag dit overigens omdat ik het superinteressant vind en ik er meer over wil weten. En met de bijna grenzeloze hoeveelheid technische kennis op dit forum moet dat toch wel lukken, toch? :oops:

Grtz,

Aad

sjoerdb
Full Member
Full Member

za mar 26, 2005 17:34

okee, ik heb het dekseltje van de solex gelicht. op het kleinste sproeiertje staat 50 dus ik neem aan dat het 1 halve mm is. op de grote sproeier staat 150 dus dan denk ik dat het anderhalve mm is. ik heb gekeken in mijn berlina technisch verhaaltje en daar vondt ik alleen gegevens van dellorto en weber, voor de weber is hoofdsproeier 125 of 130 en stationaire sproeier op 50. voor dell'orto staat voor hoofd sproeier 128 mm en stationaire sproeier op 50.

dus ik denk dat er veel te grote sproeiers in zitten!

ff lochisch nadenken van mij resulteert in het volgende verhaal:

als standaard 125 is gemonteerd, dan heb je 4 x 125 sproeiers totaal van 5 mm, nu zit er 150 en 4 x 150 is totaal 6 mm, dat is een vergroting van 20 %, dus 20 % teveel brandstof zal de motor ingaan. dit resulteerd in een slechte verbranding en weinig PK's. dit is duidelijk te zien in de grafieken. met gas maakt je geen gebruik van de sproeiers maar toch zie je er een klein dipje zitten.

de vraag:

MOET IK NU OP ZOEK NAAR 130 OF 135 SPROEIERS OF HEBBEN JULLIE ANDERE IDEEEN?

alvast bedankt!

gtv 105.21
Full Member
Full Member

za mar 26, 2005 18:03

.

ik ken de solexen niet zo maar 50 lijkt me stationairsprooier.

en het vermogen valt niet mee maar is dat vermogen op achterwielen als dat zo is moet je je vermogen maal 1.125/1.15 doen om vermogen aan de krukas te krijgen.

en hellaas solexen zijn ook al niet het beste voor vermogen.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

sjoerdb
Full Member
Full Member

za mar 26, 2005 18:05

maar het gaat mij er nu eerst om dat ik andere hoofdsproeiers kan vinden. want dat lijkt het grootste probleem te zijn.

duke
Advanced Member
Advanced Member

za mar 26, 2005 18:15

Het vermogen dat je meet met een vermogenbank is het vermogen aan de wielen. Maar vooraleer de echte vermogenmeting begint doet men eerst een meting waarbij de wielen door middel van een elektromotor worden aangedreven. Daarbij worden dan de rolweerstand en de aandrijfverliezen gemeten. Dit vermogenverlies moet je dan bij de eigenlijke vermogenmeting tellen om het vermogen aan de krukas te kennen. Daarbij komt nog dat er bij een vermogenbank meer slip kan optreden dan op een vlakke asfalt of betonweg. In jouw geval zullen ze wel een degelijke meting uitgevoerd hebben en dus het aandrijf/rolweerstand verlies gemeten hebben. Het eigenlijke vermogen zal iets hoger liggen door de wielslip.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 27, 2005 11:53

waar is gemeten , en inderdaad hebben ze gemeten aan de wielen, en dit ook teruggerekend naar de krukas, of niet?? (dit laatste is meestal natte-vinger werk, tenzij de bank ook het verlies in de aandrijflijn kan meten... Speedcentre kan dit volgens mij).

enne... solexen zou ik niet aan gaan prutsen, is geloof ik ook weinig voor te verkrijgen.

Hebben ze waar je geweest bent geen advies gegeven????

Enne....volgens meerdere mensen die bekend zijn met oude alfa`s haalden zij toen zij nieuw waren niet altijd de fabriekswaarden. Laat staan met ???km op de klok.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Lennart
Member
Member

zo mar 27, 2005 13:47

Het vermogen valt misschien wat tegen, maar het koppel daarentegen is enorm hoog vind ik. Hierdoor zal de auto, ondanks het tegenvallende vermogen, toch lekker soepel door het verkeer moeten gaan.
Als deze waarden aan de wielen zijn gemeten, denk ik niet dat je mag klagen en zeker niet als je het nog iets kan verbeteren door een betere sproeierbezetting.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 27, 2005 13:59

Het koppel is zeker hoog! :D Dit geeft volgens mij wel aan dat ie met de juiste sproeierbezetting en de juiste afstelling zeker meer vermogen kan leveren........ :o
En met een goede en goed afgestelde LPG-installatie moet dat ook beter kunnen. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

sjoerdb
Full Member
Full Member

zo mar 27, 2005 14:05

enig idee wie een aantal setjes met hoofdsproeiers heeft liggen? ik kan speedcentre of bccp proberen.... er zit nu 150 in en ik denk dat ik terug moet naar 130 ofzo. zijn er mensen die kunnen kijken wat er in hun solexen zit? en voor een 1750 en 2000 liter motor, worden daar dezelfde sproeiers gebruikt?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 27, 2005 14:46

Hoofdsproeiers voor een 2000 zijn slechts één maatje groter dan voor een 1750. stat. sproeiers zijn gelijk. Ik heb echter helaas geen gegevens over Berlina's. (Wel voor alfetta's) En sproeierbezetting verschilt nogal per type Carb. Ik weet wel dat er over het algemeen niet veel onderdelen voor Solexen zijn te verkrijgen. Dell'ortho en Weber is gangbaarder en duurzamer.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”