Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Exporteren van een auto..

do mar 17, 2005 10:50

Dat durf ik niet met zekerheid zeggen, maar steek hier je licht eens op:
Keuringscentrum 49
Santvoortbeeklaan 34-36
Tel.: (03) 328 69 10 - Fax: (03) 328 69 12
Deze mensen zijn (naar Belgische EN keuringsnormen) ZEER behulpzaam ! :thumbs:

Daar is mijn nederlandse 33 gekeurd, trouwens.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Constantijn

RE: Exporteren van een auto..

za mar 19, 2005 19:30

Michel, 1 van mijn GTV's gaat naar Belgie toe. De koper mailde mij dat hij wel deel 1, en deel 2 van het kentekenbewijs nodig heeft. Klopt dat?
Moet ik dan wel naar het RDW gaan om die exportpapieren voor mijn GTV te krijgen? Neemt het RDW dan niet het kenteken in? Of neemt die enkel de kopie deel 3 in? :?:

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Exporteren van een auto..

za mar 19, 2005 21:59

Constantijn,

De procedure gaat als volgt, je gaat naar het dichtbijzijnde RDW station, je neemt je kentekenplaten mee, als het GAIK platen zijn. ( je hoeft de auto niet te tonen) Je gaat naar de balie en je legt 11 euro en het complete kenteken bewijs neer. Ze stempelen deel 1 en 2 met een export stempel. Ze houden deel 3 of overschrijvingsbewijs en de kentekenplaten, en jij krijgt een vrijwaringsbewijs voor het kenteken wat op deze wijze in het export depot van de RDW is geplaatst. Als de nieuwe belgische eigenaar de auto komt halen, dan geef je hem de gestempelde delen 1 en 2 mee, en klaar is de Belg (Kees). De nieuwe eigenaar kan met die bescheiden aantonen dat de auto uitgeschreven is in NL en kan aantonen dat deze auto binnen de EU reeds een kenteken heeft gehad. Hoe hij in Belgie weer een kenteken kan krijgen kan Michel hem haarfijn uitleggen. Ik spreek uit ervaring omdat ik zowel voor Michel als voor Koen een auto vanuit NL naar Belgie gebracht heb.

Ps: heeft de Belg al een transporteur voor zijn auto, of anders weet ik nog wel iemand :wink:
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Constantijn

RE: Exporteren van een auto..

zo mar 20, 2005 08:01

Dat is dus duidelijk. Maar.... wat gebeurt er als de auto in de zgn. opschonings database (staat stil voordat het schorsen ingevoerd werdt, is nooit geschorst, kenteken inaktief) van de RDW staat? En, moet degene op wiens naam de auto staat, naar het RDW? Of kan iemand anders dat doen?

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Exporteren van een auto..

zo mar 20, 2005 19:20

Constantijn,

Hier weet ik even geen antwoord op, maar me gevoel zegt dat de nieuwe belgische eigenaar altijd gestempelde kenteken bewijzen moet tonen, anders kan hij deze auto gestolen hebben. Ook blijf ik erbij dat jij maar 1 belang hebt, namelijk een vrijwarings bewijs. En volgens mij kan hij alleen op deze wijze aantonen dat het een ex NL auto is die reeds een kenteken gehad heeft, en als de belgen op dezelfde manier de EU regels hanteren als wij voor afgifte kenteken op een import auto dan moet hij zelfs het vorige kentekenbewijs kunnen tonen. Maar ik zou zeggen klim in de telefoon en bel de RDW anders kun je achteraf zowel voor jouw als voor hem een hoop gezeur hebben.
Ik weet niet zeker of alleen de tenaam gestelde zelf de auto in export depot kan plaatsen of dat een andere dit ook kan, maar als je toch belt ???
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Exporteren van een auto..

zo mar 20, 2005 20:27

Klopt, Erik, die kentekenbewijzen heb je hier nodig. De douane kijkt ze na, de keuring ook ! en eens de papieren van de wagen eerstdaags terug zijn uit Brussel, worden de NL bewijzen ingehouden door de DIV (dienst inschrijvingen voertuigen, jullie RDW dus) en vervangen door een Belgisch kentekenbewijs. De Belgische koper heeft die dingen dus wel degelijk nodig !

ps: ik ken ook een goede transporteur, zeer scherp van prijs ! ;);)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Constantijn

RE: Exporteren van een auto..

wo mar 23, 2005 20:50

Nu krijgt 1 van mijn auto's morgen een exportkenteken. Ik neem aan dat dit een ander kenteken is dan wat ik nu heb.
Hoe zit het met de verzekering van een auto met een exportkenteken? De man die mijn auto op komt halen heeft aan zijn verzekeringsmaatschappij gevraagd of hij de auto met dat kenteken kan verzekeren (omdat hij hem ook zelf naar huis rijdt, ruim 1200km...), maar de verzekeringsmaatschappij heeft zoiets nog nooit meegemaakt, en ziet hier dus ook geen mogelijkheid toe.
Moet ik hem dan via mijn eigen maatschappij verzekeren?

Constantijn

RE: Exporteren van een auto..

wo mar 23, 2005 22:42

Na een avondje zoeken op internet ben ik erachter gekomen dat de tip van Floor hier uitkomst biedt.
Op naar het GWK dus. :D
Service bij auto-export

In samenwerking met V.W.E. (Bureau voor Voertuigdocumentatie en -administratie) verzorgt GWK Travelex dienstverlening op het gebied van auto export:

Aanmelden voor export inclusief vrijwaringsbewijs
Uitvoerverklaringen en uitvoerkentekenbewijzen
Uitvoerkentekenplaten
Auto-exportverzekeringen (Groene Kaart)
Combinaties van deze services, denk aan verzekering bij een bestaande uitvoer, zijn natuurlijk ook mogelijk.

Wat moet u meenemen om een voertuig voor export aan te melden?

Kentekenbewijs deel 1
Kentekenbewijs deel 2
Overschrijvingsbewijs/Kopie deel 3
Kentekenplaten 2x (de laatst uitgegeven platen)
Geldig legitimatiebewijs
Geldige APK indien uitvoerkentekenplaten nodig
Indien één van deze delen ontbreekt, is export NIET mogelijk.

Openingstijden voor exportdienstverlening:
- maandag t/m vrijdag 09.00 - 19.00 uur
- zaterdag 09.00 - 16.30 uur

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Exporteren van een auto..

wo mar 23, 2005 22:53

Constantijn,

Ik proef hier een bezorgde nederlander die zijn verkoop van zijn auto netjes tot het einde wil begeleiden, maar het einde is reeds genaderd. Ik zou je willen adviseren om de auto nooit!!!! via je eigen te verzekeren, want volgens mij kun jij die auto niet meer verzekeren omdat jij geen eigenaar meer bent, en je hebt geen Belgische nationaliteit Jij gaat een risico aan wat je jezelf nooit zult vergeven als de koper schade veroorzaakt. Zo te merken heb je ervoor gezorgd dat de auto in export depot staat van de RDW en een export kenteken aangevraagd. Hier is het einde voor jouw !!!! wat betreft de begeleiding op gebied van het kenteken bewijs en overdracht, omdat ik er vanuit ga dat jouw kentekendelen nu gestempeld zijn door de RDW met de tekst export. Ik vindt het vreemd dat de nieuwe eigenaar die auto niet verzekerd krijgt. Ik vraag mij af hoe de oost europeanen dat dan doen als die op dinsdag middag met export kentekens in grote groepen gevaarlijk over de A1 rijden richting hun thuisland. Het lijkt mij dat zij niet onverzekerd zijn. Ik heb even wat op internet gesnuffeld en gecopieerd uit een website die export kentekens verzorgt, lees dit goed !!!

Zodra een voertuig wordt aangemeld voor uitvoer komt de verzekeringsplicht bij de kopende partij te liggen. Het vrijwaringsbewijs is onderdeel van die risicoverlegging. Dit ontslaat de leverende partij echter niet van de verplichting erop toe te zien, dat er ook daadwerkelijk verzekerd wordt!* Indien de nieuwe eigenaar de uit te voeren auto níet zou verzekeren, blijft u als laatste Nederlandse eigenaar aansprakelijk. Dat kan leiden tot forse claims

Dus............................... u bent gewaarschuwd. Tevens lees ik dat verzekeren op export kenteken in combinatie met chassis no: absoluut mogelijk is voor een korte periode. Bel anders het hierna volgende instatie is of kijk op hun website, volgens mij verzekeren zij die export auto's naar het oostblok, misschien kan die Belg de auto via hun kan verzekeren.

VWE hoofdkantoor
Bevelandseweg 10
1703 AZ Heerhugowaard
www.vwe.nl
Telefoon: 072 5767000
Fax: 072 5721604


Nou suc6 ermee, maar dek jezelf goed in !!! op gebied van verzekeren !! :wink:
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Exporteren van een auto..

wo mar 23, 2005 22:56

Ahhhhaaa,

Terwijl ik het antwoord in elkaar aan het bakken was, is er een soort gelijk antwoord gepost \:D/ Nou ja liever dubbel op dan geen antwoord ](*,)
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Constantijn

RE: Exporteren van een auto..

do mar 24, 2005 21:16

Heb vanmorgen bij het GWK de exportprocedure afgehandeld:

Complete kentekenbewijs inleveren en beide kentekenplaten inleveren.
Het kenteken wordt overgeschreven op de "bedrijfsvoorraad" van het VWE (bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie), hiervoor krijg je een vrijwaringsbewijs, het oude en -doorgehaalde- kentekenbewijs deel 2, krijg je als verkoper terug, dat is dus verder gelijk aan de procedure bij een kentekenoverschrijving op het postkantoor, echter er komt op deel 2 ook nog een stempel van de RDW met de term "uitvoer".

Daarnaast krijg je ook deel 1 en het overschrijvingbewijs (=kopie deel 3) gestempeld terug, aangevuld met een "Bedrijfsvooraad Deel 1B". Deze 3 documenten zijn bestemd voor de koper.

Verder krijg je van het GWK dan ook een uitvoerverklaring/uitvoerkentekenbewijs waarop het uitvoerkenteken vermeld staat. De verzekering kan daarbij ook direkt geregeld worden, hiervoor krijg je een "groene kaart" met daarop o.a. vermeld het uitvoerkenteken, het originele kenteken, en het chassisnummer.
Als klap op de vuurpijl krijg je van het GWK ook een setje blanco witte kentekenplaten, tesamen met een setje plakletters, en een ronde verzekeringssticker met daarop het verzekeringspolisnummer. Met dit setje maak je dan dus je eigen exportplaten, en de ronde verzekeringssticker dien je zichtbaar op de achterste kentekenplaat te plakken
Deze gehele procedure kost je 133,80 euro.

Tot zover de procedure voor een auto welke gewoon in Nederland op de openbare weg reed, en dus ook APK gekeurd was.



Nu de procedure voor een auto waarvan nog nooit GAIK kentekenplaten afgegeven zijn.
Je dient sowieso 2 kentekenplaten in te leveren, GAIK indien ze op je kenteken afgegeven zijn, maar indien je die om de 1 of andere reden nog nooit hebt laten maken, dien je de gewone kentekenplaten in te leveren. Mocht je die gewone oude platen kwijt zijn (omdat de auto al lang stil staat en/of omdat je ze weggegooid hebt bijvoorbeeld), dan kun je kiezen:
Of naar het politiebureau gaan en aangifte doen van vermissing van je kentekenplaten, en met deze aangifte naar het GWK cq. RDW gaan.
Of je gaat naar de automaterialenzaak, en laat daar een nieuwe set GAIK platen maken (vooropgesteld dat die dus nog niet eerder bij je auto uitgegeven zijn), en levert die nieuwe GAIK platen daarna in bij het GWK cq. RDW.
Absurde situatie, maar het is de realiteit.

Verder kan ik jullie melden dat een auto welke in een zgn. schoningsregister staat (en dus inaktief is), NIET officieel als export afgehandeld kan worden. Het kenteken heeft voor de RDW dan geen waarde. Je kunt dan dus gewoon het complete kentekenbewijs aan de koper meegeven.
Het kentekenbewijs heeft WEL waarde als de auto bijvoorbeeld in Nederland weer op de weg moet komen, er vindt dan -op basis van het kentekenbewijs- een kentekenonderzoek plaats, en indien het chassisnummer klopt en het voertuig is APK waardig, zal het kenteken voor deze auto weer "aktief" worden.

Voor degenen onder jullie die niet weten wat een inaktief kenteken(ofwel een kenteken in een schoningsregister) is, danwel wat de oorzaak hiervan is:
Stel je hebt een auto in de garage staan die er al jaren staat (van de tijd voordat de schorsing werd bedacht), voor zo'n auto moest je destijds wel ieder jaar een deel 3 voor achter je voorruit kopen. Stel dat je nu dacht: ieder jaar zo'n deel 3 achter mijn voorruit, terwijl die auto in onderdelen in de garage staat, vindt ik weggegooid geld. Je haalde dus nooit meer zo'n deel 3 op het postkantoor, en toen het schorsen en de kentekenhouder verplichtingen(verzekering, keuring,belasting) een aantal jaren terug begonnen, heb je daar ook nooit aan meegedaan. Dan bestaat de kans dat je kenteken in een schoningsregister staat bij de RDW, en dat zal je uiteindelijk merken indien je de auto wilt overschrijven op het postkantoor. Dit lukt dus niet. Deze auto kan slechts overgeschreven worden cq. weer de weg op wanneer de RDW de auto middels kentekenonderzoek gekeurd heeft.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”