Lampredi was toch op de eerste plaats een Fiat engineer, maar natuurlijk wel een topman. In de Ghia zat een 1500 motor van Fiat, dat was origineel. Maar die was echt na de SLS rally waarvan je de foto's ziet helemaal versleten. Ik wist dat wel een beetje toen ik de auto kocht, toen had hij al weinig oliedruk. Toen was ik nog zo optimistisch om te denken dat dat wel verholpen kon worden met een setje nieuwe lagerschalen. Nou, er zat al een vierde overmaat in, dus er was niet veel meer aan de krukas te slijpen. Maar ook verder was het motortje echt uitgeblust en op. Hoewel niet helemaal origineel geef ik er toch de voorkeur aan op de opvolger van het 1500 motortje erin te plaatsen, de Lampredi dus, die onder andere in de Fiat 124 zit en de in die mooie Spider, die naderhand ook nog door Pininfarina in eigen beheer is gebouwd. Ik gaat nu een 1600 in, die volgens de specialist - die er vroeger mee geracet heeft - beter en sneller is dan de 1800. De twee liter vind ik weer teveel van het origineel af staan. De krukas van de Lampredi is vijfmaal gelagerd, die van de oorspronkelijke 1500 driemaal, het is in alles net even een beter en vooral betrouwbaarder motortje dan de 1500. DAt is voor het doel waarvoor ik auto gebruik, klassieke rally's dus, wel nodig. En volgens de FIVA is dit ook nog toegestaan, zolang het verschil tussen het oorspronkelijke onderdeel en het vervangende onderdeel maar redeljik period blijft met een maximaal verschik van zeven jaar.
Ik weet niet of ik mijn bestuurder (ik navigeer altijd, daarin ben ik gewoon beter, dat betekent dus ook dat anderen vaak in mijn auto's rijden) kan overtuigen om in de Berlina de Tulp te gaan rijden. Het kostte me al wat moeite om hem uit zij eigen MGB GT te krijgen en in mijn Ghia. Zo'n Engels ding vind ik maar niets, maar dat vind ik voor heel Groot Brittanië. Tja, ik blijf wat dat betreft wel echt een Italiaan. Ik heb erg veel Lancia's gehad, maar miste in dat wereldje wel zo'n gezellig forum als dit. Al hadden we wel één keer per maand een "praatavond".
Ik zal zien nog wel eens wat van die Lancia's te vertellen en foto's te plaatsen, maar daar moet ik geloof ik voor verhuizen naar een het Alfa Romeo forum café.
Jacques.