Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

do mar 08, 2007 20:01

Ja.. En het hoeft idd niet snel te gaan.

Kijk maar bij botsproeven e.d. en langs de zijkant ben je volgens mij altijd de klos

Heb zelf nog een Thema afgeschreven op een hoekje van een stadsbus.
Het zaakje frommeld helemaal op, ook bij een relatief lage snelheid.
Dezelfde frommel aan de zijkant, en je bent naar het hiernamaals (of verder) :(
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

do mar 08, 2007 22:54

Dit soort ongevallen gebeuren omdat je, als je in de berm komt, te snel weer uit een schrikreaktie de weg wilt opsturen maar dat is precies de verkeerde beslissing. De auto zal direkt wegbreken en meestal kom je dan ergens aan de overkant in de sloot of tegen een boom weer tot stilstand. Het is altijd beter om gewoon in de berm te blijven, ( als er tenminste geen bomen op je weg komen ) gas loslaten en lichtjes remmen. Als de snelheid lager is, dan pas weer de weg opsturen. maar ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De schrik hè.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

do mar 08, 2007 23:09

(...) gas loslaten en lichtjes remmen. Als de snelheid lager is, dan pas weer de weg opsturen.
Ik zou maar eens beginnen met het koppelingspedaal in te trappen :!:

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 00:07

Hoe kom je daar nou bij, dat doe je alleen als je in een slip zit. Zolang de auto nog niet wegbreekt gewoon gas los en lichtjes remmen. Niks meer of minder.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 01:06

Iedereen weet het, maar wat doe je in zo'n situatie? Je rijdt 80 km/h, zit met de radio een cd'tje te wisselen als je plots in de berm hobbelt. Zonder eerst te kijken waar je precies rijdt, stuur je uit reactie weer met een ruk richting asfalt... Helaas niet de goede manier, maar wel een logisch instinct-gedrag...

Kortom we moeten altijd op onze hoede zijn en hopen dat zoiets je nooit overkomt...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Knopjes

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 01:36

Ik ben ook eens een paar keer over de kop gevlogen met mijn eerste auto, die was dus afgeschreven. Zoals ik toen reed moest het er ook gewoon een keer van komen (was 18, overmoedig, en had net m'n rijbewijs). Ik had wonderbaarlijk genoeg bijna niks, alleen nog een week of 2 pijn aan de rug en nek. De auto reed nog gewoon na het ongeval dus ik heb 'm maar gauw over binnenweggetjes naar de sloop gereden. Geen verzekering of politie of wat dan ook erbij geweest, wat aan de ene kant een geluk was, maar het kon ook dikke pech zijn als ik echt gewond was geraakt. Dan had het gemakkelijk een tijdje kunnen duren voor iemand bij me uitgekomen was.

Als ik zie hoe anderen het er soms van af brengen met dergelijke ongelukken, heb ik echt enorm veel geluk gehad :?

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 266
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 11:27

Daarom ga ik dit ook doen: http://trials.nl/
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 11:44

een van de redenen waarom ik een Pro-drive training ga doen

Ik heb al een aantal keren weliswaar in de berm gezeten en ben al die keren relaxed genoeg geweest om niet een paniek correctie te doen. Maar toch das niet de enige situatie. Juist omdat de EVO zo'n fenomenale wegligging heeft en met zijn permanent AWD anders reageerd kom ik er liever veilig achter, hoe fenomenaal de wegligging is en wat er toch kan gebeuren als te laat. Het is nooit verkeerd een bepaalde situatie ook al is deze gecontroleerd in de basis al een paar keer meegemaakt te hebben. Dit is toch heel wat anders als een racecursus.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 11:59

Wij hebben samen met Prodrive een voorlichtingsfilmpje voor op de noordeljke TV zenders gemaakt. Een stukje training wat dat aangaat is zeker niet verkeerd. Zolang je je bewust blijft wat er aan de hand is is de zaak goed te controleren. De Clou is echter de schrikreactie en dat is nu net hetgeen eigenlijk niet te simuleren valt en ook precies het enige moment waarover je zelf geen controle hebt.
ESP is hier echt het juiste antwoord op.

Zo'n "Berm" training zou standaard bij een rijopleiding moeten horen. Het is voor velenen ook alleeen al een stukje bewustwording wat een voertuig allemaal kan doen.(en niet) Is ook niet echt een dure cursus.

Het is echt heel simpel als je maar rustig blijft en niet bang bent om, in voorkomende gevallen, een paar bermplaaltjes plat te rijden.
NIET sturen, gas los en licht bijremmen. Zodra de snelheid laag genoeg is rustig weer iets insturen. Voila.

(Hopelijk overbodig dat ik dit zeg, maar altijd twee handen aan het stuur voor altijd optimale controle.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 14:29

Ik heb eens meegedaan aan een AutoVisie rijvaardigheidstraining, daar had je ook een bermtraining bij en dat was 'goed te doen', totdat.... de instructeur ineens, onaangekondigd, uit de berm VOOR JE AUTO sprong als jij net de ber inreed (nou ja, niet pontificaal er voor natuurlijk, maar voldoende overtuigend om de schrikreactie op gang te brengen). Hartslag 200 plus, kan ik u verzekeren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
stennie
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Appelscha

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 16:01

Afbeelding

niet leuk dat het is gebeurd................ maar ik vond de foto dan wel weer grappig
ooit gereden 155 1.7 ts 1994
156 1.8TS 16V 2000
nu 156 1.8 TS 16V 2004 met leer

www.autodetailing.nl


richard

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 18:10

:lol: :lol: jaja eerst snel die camera uit die kliko gehaald voor de foto :lol: :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 18:40

Het beste is remmen en je stuurvasthouden zonder eraan te trekken. Tuurlijk het is een vrij automatische reactie, maar denk er maar aan beter met de voorkant tegen de boom dan met de zijkant.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Dodelijk ongeval met 156 bij Dalfsen

vr mar 09, 2007 19:58

ach, je kunt zeggen hoe en wat je moet doen om het te voorkomen, als je gaat, ga je
ik reed jaren geleden een golfje totall tegen een boom.
ik nam de bocht te krap en kwam met m'n linkerachterwiel in de berm.
er zat daar iets een randje waar die achter bleef hangen, en ik ging dwars over de weg.
hoezo gas loslaten en rustig terugsturen, daar heb je geen tijd voor, en heeft ook geen zin.
ik reed toen 50 km per uur, ik kon sturen en remmen wat ik wilde, maar die boom ging niet aan de kant.
geen gordel om, dus met m'n kop tegen de voorruit.
ik heb een uurtje knockout gelegen verder niets.

je weet nooit wanneer het noodlot toeslaat, en, zoals ik al zei, als je gaat, dan ga je.

grtz Jan
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”