Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Bio Power

do mar 08, 2007 20:43

En hoe maak je waterstof?

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Bio Power

do mar 08, 2007 23:23

De meest gangbare (+90%) en effiecente methode om waterstof te maken is reforming in een rafinaderij. Een alternatief is eletrolyse. De rest van de mogelijkheden bevinden zich nog in het ontwikkelings stadium.

Bij reforming van aardgas tot waterstof blijft ca. 85% van de energetische waarde behouden. Bij raffinage van diesel is dat rond de 90%. Daar lever je dus iets in, met als enige nadelen dat je fossiele brandstof gebruikt en CO2 uitstoot hebt. Met gebruik van biomassa pak je iig het eerste aan.

Verder kun je waterstof maken middels elektrolyse. Dan lever je echter 50% energie in bij het proces. Minder rendement dan reformen maar wel de mogelijkheid om met wind, water en zonne energie het volledig 'groen' te doen.

Het probleem is dus, dat zolang we fossiele brandstoffen gebruiken om energiecentrales te stoken, het beter is om alle duurzaam opgewekte energie ook richting het stroomnet te sturen. En dus die fossiele brandstof te gebruiken om waterstof te maken en deze in een brandstofcel te gebruiken. Die heeft een rendemant van 50% tegen ca. 35% van een dieselmotor.

En wat mij betreft wordt alle energie groen opgewekt. Plek zat voor windmolens. En die fossiele brandstoffen kunnen we dan leuk gebruiken voor het opstoken in onze Alfa's op circuitdagen. Is toch veel leuker dan woon-werk verkeer........................ 8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 12:34

With the spiralling cost of fuel prices brought on by George Bush's "War On Terror", people are looking at everything to get cheaper fuel, and one of the silver bullets seems to be E85 Ethanol-blend gasoline. I say 'seems to be' because once you do some research, which is what you're doing right here by reading this, you'll learn it's not quite the magic solution everyone would have you believe.

E85 is a blend of regular unleaded petrol with between 70% and 83% ethanol depending on the geographic location and time of year. (If you must know, Google for ASTM D 5798-99). Simply blending ethanol and petrol normally results in a product with too low a vapour pressure, especially in the winter, which is why it is a process best left to people in white labcoats in refineries.
It's designed for so-called Flexible Fuel vehicles, and as such has been classified by the US Department of Energy as an alternative fuel. The facts on E85 are a little hard to come by, so I've tried to collect together and put as many as I can right here so that you, dear reader, can try to cut to the chase. So what is a flexible fuel vehicle (FFV)? Well, it's a vehicle with an engine and emissions system designed to be able to run on a blend of unleaded petrol and ethanol up to a maximum of 85% ethanol. If E85 isn't available, you can run them on just plain old petrol though. If you read all the hoopla surrounding E85, you'll see this statement crop up time and time again: "It is a renewable source of energy and reduces the crude oil imports needed to fuel America's transportation system. Ethanol is a clean, environmentally friendly fuel.". Weeeeelllllll yes. But more specifically, "sort of". It's true that it is partly based on a renewable source of energy - ethanol is basically distilled corn oil (or wheat, barley, or potatoes. Brazil, the world's largest ethanol producer, makes the fuel from sugarcane), and yes, it's a cleaner and slightly more environmentally friendly fuel. There's a few 'buts' to go with all this, and they're a big 'buts' - of Jennifer Lopez proportions. First, there isn't enough farmland to grow enough corn to produce enough ethanol to meet gasoline demands, and it wouldn't be a good use of it even if there was. Second, there's a huge hidden cost in water - it takes 10 tons of water to process 1 ton of grain for ethanol [Ref: Plan B 2.0: Rescuing a Planet Under Stress and a Civilization in Trouble by Lester R Brown. ISBN 0393328317]. And third, in bold because it's the important part of this paragraph. E85 Ethanol-blend fuel has horrible gas mileage.
What does this mean to you? Well it means you'll need a lot more of it for a start. Sure it may be cheaper than regular petrol, but there's a reason - it's a terrible way to run a vehicle. Even the governments own figures back that statement up. Check out one of their lists of flexible-fueled vehicles for yourself. On average, putting E85 in a flexible fuel vehicle will return a nauseating 25% worse gas mileage. E85 doesn't burn as efficiently as regular petrol because it contains less energy per volume - 75,760btu per gallon as oppose to 115,400btu per gallon for plain old petrol. This accounts for the 30% increase in the amount of fuel required in the fuel-air mix during combustion, and the corresponding drop in gas mileage. All this comes with an average drop of only 10% in greenhouse gas emissions. If you go by historical precedent, and assume we all move to FFV's, the income from regular petrol will drop so the oil companies will simply increase the cost of E85. At that point, you're getting terrible gas mileage but paying what you used to for just plain vanilla unleaded petrol. Remember - nothing is free. Of course this doesn't need to be the case. E85's higher octane can allow the use of higher compression, more efficient engines (if optimized for use on it). Look at the race car teams - a lot of racing engines run on pure ethanol. And when engineered to take advantage of it, high-compression, high-efficiency engines can reduce the gas-mileage deficit to about 10% less than their petrol counterparts, which is much closer. But for ethanol to be successful it must be priced below petrol so that the cents per mile cost is favorable taking into account the drop in economy.

But what about Brazil?
For a while now, Brazil (the country, not the Terry Gilliam film) has managed to be largely independent of the world's fluctuating oil prices. By law, all Brazillian petrol must be at least 25% ethanol - E25 - created from sugar-cane-fed biorefineries. By 2007, almost all cars available in Brazil ought to be able to run on 100% ethanol. (It's worth noting that Ethanol-only cars were sold in Brazil in significant numbers between 1980 and 1995). No longer dictated-to by Big Oil, the price of their E100 is relatively low and thus it offsets the lower gas-mileage quite nicely. One argument put forth in America is that using E85 will reduce the reliance on foreign imports - specifically oil. But you need to look at the whole picture. E85 comes from corn, currently a crop used to feed people. Assuming that America has enough spare capacity to farm corn for E85 for the current demand, what happens when more people start using it? You can't increase farmland, or drop production of corn for food, so the next alternative is importing it. At which point, even using E85, you become dependent on foreign imports again. Brazil doesn't have this problem because their system is in balance and so they supply themselves with enough surplus to export their product. Most likely to America.

BRON: http://www.carbibles.com/fuel_engine_bible.html
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 13:11

Waterstof en kerncentrale's dus. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1818
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 14:10

kan zelfs zonder kernenergie @@... :wink: klik
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 14:22

Mooi verhaal,mooie oplossing maar straks zie je door alle zonnepanelen de zon niet eens meer. :?
Mijn mening is dat de risico's van kernenergie buiten proporties worden getrokken. Indien onder NL omstandigheden geproduceerd en met de huidige technieken wordt is het ririco 0.00000 en dan misschien een 1. Ik wil best naast een centrale wonnen iig. :wink:
We maken ons druk om een aantal Kg's afval, terwijl de co en co2 -uitstoot,e n alle bijverschijnselen daarvan, mondiaal gezien minstens zo gevaarlijk is. Alleen de opwarming al, en dat is een bijverschijnsel waar ik inmiddels wel in geloof.
Als je kernenergie gebruikt en dit 100% toepast voor opwekking van electriciteit heb je twee 100% schone produkten: Electriciteit en dan daaruit te produceren waterstof. Ook Qua hoeveelheden is het dan allemaal nog te behappen. Nee: Ik wil geen kernenergie, maar ik zie dat het o-zo noodzakelijk is. ( Naast stimulering van andere bronnen, maar daarmee kun je nooit in de wereldproductie voorzien.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 14:40

Mijn mening is dat de risico's van kernenergie buiten proporties worden getrokken.
Velen horen dit niet graag. Maar ik ben het volmondig hiermee eens.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 14:49

Vraag eens aan Denemarken wat het rendement is van hun windpark in zee... Zul je schrikken. 50% van de tijd werken ze niet (in onderhoud)

Wordt er bij het rendement van een windmolen ook rekening gehouden met hoeveel energie het kost om een 30 meter lange stalen paal te maken?
Vervoeren? Onderhoud?

Hoe vervoer je waterstof? Is dat net zo compact als benzine/diesel?

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1818
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 14:50

tja, t'is maar net waar je je energie in wil steken .... :roll: :wink: maar windenergie voegt niet veel toe, inderdaad...
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
BOR
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 706
Lid geworden op: di aug 08, 2006 17:22
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 15:58

Mijn mening is dat de risico's van kernenergie buiten proporties worden getrokken.
Velen horen dit niet graag. Maar ik ben het volmondig hiermee eens.
en veel nuchter denkenden met jou... in de ons omringende landen hebben ze dat trouwens ook begrepen: kijk naar Finland en Frankrijk waar de bouw van nieuwe kerncentrales bezig is/gepland wordt: niet dat we daar nu blij mee moeten zijn, maar het is ook mijns inziens de minst kwalijke van alle oplossingen voor enerzijds het stijgende energieverbruik anderzijds het beperken van uitstoot.
België is uiteraard een buitenbeentje: hier willen de ' groen linksen' Doel sluiten tegen 2015.... het tekort gaan ze dan opvullen met windmolens en import van (kern) energie uit Frankrijk. :lol: :lol: ( en met waarschijnlijk als neveneffect stijgende prijzen voor de consument)
1750 GTV - '69
Brera 3.2 - '06

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 15:59

tja, t'is maar net waar je je energie in wil steken .... :roll: :wink: maar windenergie voegt niet veel toe, inderdaad...
Mijn hele vakantie draait zo'n beetje om windenergie.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 17:04

tja, t'is maar net waar je je energie in wil steken .... :roll: :wink: maar windenergie voegt niet veel toe, inderdaad...
Mijn hele vakantie draait zo'n beetje om windenergie.. :wink:
Minder geschikt voor woon/werk verkeer toch? :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 17:29

tja, t'is maar net waar je je energie in wil steken .... :roll: :wink: maar windenergie voegt niet veel toe, inderdaad...
Mijn hele vakantie draait zo'n beetje om windenergie.. :wink:
Minder geschikt voor woon/werk verkeer toch? :wink:
Ach als ze de bruggen hier op 12.85 meter hoogte brengen "laveer" ik me wel door het drukke stadsverkeer. :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 17:41

Windenergie of windkracht (of nog beter drukverschil)?

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Bio Power

vr mar 09, 2007 19:42

er klopt iets niet in dat verhaal.
E85 is 75 tot 83 % benzine, en de rest (17 tot 25%) ethanol,
het verhaal zegt dat E85, 25% minder efficient is dan gewone benzine.
lijkt mij dan dat ethanol helemaal niet efficient is. :?: :?: :?
hoe krijgen ze bij saab dan toch die 300 pk en die 400 nm van dat spul :?: :?: :shock:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”