De wagen is van een bevriende restaurateur die z'n auto's verhuurt en avondschool Restauratietechnieken geeft. Ik heb zijn cursus vorig jaar afgerond, maar gezien de auto die dit jaar onder handen werd genomen, ben ik blijven plakken

De eigenaar is niet zozeer een alfist (14 wagens waaronder 1 Alfa) en aangezien ik toch al rondhang hier, zoek ik het meeste uit qua onderdelen, originaliteit, blabla... , je kent het wel

Maar goed, genoeg geluld, foto's en uitleg:
De patiënt:
Vervolgens is ze in '67 in californië geregistreerd (lekker zonnig godzijdankDear Mister -,
with reference to your request we are informing you as follows.
According to our documentation files, the chassis number AR 171813 originally corresponds to an Alfa Romeo Giulietta Spider (101.03), manufactured on the 19th January 1962 and sold on the 25th January 1962 to Alfa Romeo Inc. from Newark, U.S.A.
The body colour is red, with black or beige/grey interiors.
Yours, Sincerely
Marco Fazio
Automobilismo Storico Alfa Romeo
Archivio Storico
Antonio Magro

Zo stond ze al een 10 a 15 jaar te wachten op restauratie:

Aangezien er ook tijdens de cursus aan gewerkt wordt, beschikken we over een leger van 15 man, handig bij het schuren

De hele auto is intussen plamuur- en grondverfvrij, aan deze wielkast hebben we intussen een vakkundig dichtgesmeerd gat van 3x3cm² gevonden:

Er komt sowieso een nieuw front op, het huidige heeft al een hard leven gehad:

Het slechtste nieuws: op de ronding boven de zijvleugel lag een centimeter plamuur en een vervangvleugel loopt maar tot onder deze ronding, dat wordt nog een sterk staaltje plaatwerk:

Nog een verrassing aan het begin van de achtervleugel: een deuk+gat gerepareerd door een er een plaatje over te schroeven, gevolgd door een gezonde kwak plamuur

We vermoeden dat ze maar 33000 originele miles op de teller heeft staan en gezien het feit dat de bodem echt kogelhard was, durf ik het wel te geloven. De remmen zijn al gereviseerd en zien er nog goed uit, de rest van het onderstel eigenlijk ook maar dit wordt toch serieus onder handen genomen:

Het 1300 nord blok is in fantastische staat onder de kap aangetroffen, allicht is de vorige eigenaar al druk aan het poetsen geweest, de klepspeling was redelijk goed te noemen op het eerste zicht (aan de knoei geweest met gewone voelermaatjes), compressie was 7/7/7/6,6:

Het luchtfilterhuis ontbreekt helaas en een nieuw kost 680$, een feit waardoor dre's nuttige tip ons zeker een te overwegen mogelijkheid lijkt: dubbele webers en 1600 nokkenassen.
Verder met nog wat anders aan de knoei geweest, het witte sierstuk van het stuur is in zeer slechte staat en een vervanging kost 100 a 200$, de moeite waard om het eens proberen na te maken, wordt nog vervolgd

Dat is zowat wat ik van foto's heb tot nu toe, er komt hier ook nog wel een lijst gezochte onderdelen te staan (hoewel we al veel hebben) en ook een paar foto's van onderdelen die tot nu toe mysteries zijn (auto is gedemonteerd gekocht).
Oh ja, en eind juni moet ie af, dus we gaan hard

Zowel tips als vragen zijn altijd welkom, hoewel ik van plan was zelf de meeste vragen te stellen

PS: langste openingspost EVER

ENORME UPDATE:
De webserver waar de foto's stonden heeft een crash meegemaakt, vandaar dat dit topic op een laag pitje stond. Het is intussen een tijdje geleden dus ik moet even nadenken wat er allemaal al gebeurd is; maar wat vooral kan gezegd worden: intussen weten we dat de auto een FLINK ongeval heeft meegemaakt, wat het slechte front verklaart, samen met de slechte linker zijvleugel.
Ook hebben we aardig wat roest gevonden in de linkerdorpel, hier is veel nieuwe plaat ingekomen. Ook dit was duidelijk te wijten aan het ongeval. Uiteindelijk is dit ook de reden dat de auto voor de rest van de roest gespaard is gebleven, hij heeft heel lang ergens in een schuur winterslaap gehouden.
Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hier komen ze dan. Wat er dus gebeurd is: groot deel van de A-stijl vernieuwd, de zijvleugel is in delen losgeslepen en teruggeplaatst na het vervangen van de A-stijl, de dorpel is helemaal opengeweest en behandeld tegen de roest, ook een paar gaatjes in de wielkast en aan de kofferbak zijn gefikst:
Verrassing, dorpelroest:

Kofferbakgepruts:

Wielkast chirurgie:

A-stijl amputatie en vervanging, samen met wat dorpelgefix:

Verder is er ook nieuw speelgoed gearriveerd, een splinternieuw front

Tellers uit elkaar gehaald, afgebroken bevestigingspunten vastgelast en de boel gepoetst/opgefrist:

Bevestigingspunten van het dakframe moesten ook opnieuw worden ingelast na verwijderen van de roestbende:

En DAT was het zowat tot nu

Voor de mensen die de boel liever met wat extra uitleg en gezwam lezen, er is ook een forum voor de restauratie aangemaakt dat te bereiken is op
http://www.rent-a-classic.be/forum.htm
Uiteraard ga ik proberen dit topic wat frequenter en met wat meer uitleg hier bij te houden, maar wat al gebeurd is en hier nog niet staat, kan je er daar even op nalezen als je zin hebt.
Zo, nu is het pas écht de langste openingspost ever