Onderstaand verhaal van deze site gekopieerd:
http://www.derover.com/spider/
Kon geen link leggen naar de tekst.
Stoelhoezen vervangen. Door de constructie van de zittingen in skai, komt het na enige jaren voor dat deze beschadigd en vervangen moet worden. Voor de standaardstoelen zijn kant-en-klare hoezen te verkrijgen in de originele kleuren en fabricage, die van mij komen van Prins Bredevoort. Het vervangen van de zittingen is hierdoor redelijk eenvoudig en hoeft geen bekledingsspecialist te worden ingeschakeld voor het vervaardigen van nieuwe bekleding. Wees bij deze werkzaamheden voorzichtig om niet de bekleding te beschadigen. Bij deze klus is het handig dat het dak open kan, het vergemakkelijkt de werkzaamheden. Haal de veiligheidsriem uit de beide houders op de bovenzijde van de stoelen. Schuif de stoelen in de achterste stand en verwijder aan de voorzijde de bouten waarmee de stoel op de vloer is geschroefd. Kantel de stoel voorover en verwijder de beide bouten die de achterzijde aan de vloer bevestigen. Haal de stoel uit de auto, inclusief de geleiderails. Verwijder de hoofdsteun van de stoel en schroef de bevestiging van de hoofdsteun. Haal de plastic cover van de zijkanten en maak beide zijkanten van de stoel los (tekening rechts) zodat de boven- en onderzijde worden losgekoppeld. Hierbij komt de spanrol van de achterzijde (onderkant rugleuning) los door deze horizontaal uit de rugleuning te halen. Verwijder de twee kleine schroefjes onder uit de rugleuning (achterzijde) en haal de plaat van de rugleuning los.
▲ Haal met behulp van een tangetje alle klemveertjes van de bekleding en bewaar deze goed (tekening links). Haal alle rubber spanbanden los van de randen en verwijder de spanveter uit de onderzijde van de bekleding, dit is een touw of een veter die de bekleding aan de onder- of achterzijde om de stoel heen klemt. Verwijder bij de rugleuning verder de beide klemringen waar de hoofdsteun mee vast zit en verwijder de gordelgeleider (tekening rechts). Hierna kan de bekleding van de stoel genomen worden. Na verwijdering van de oude bekleding haal je de stalen pinnen waaraan de rubbers zitten uit de oude bekleding.
Indien de stalen pinnen en de rubbers ernstig verouderd zijn moet je ook hiervoor nieuwe aanschaffen. Dit geldt ook voor de klemringen die de bekleding op diverse plaatsen vasthoudt. Overigens kun je hiervoor ook tie-reps gebruiken (wel de juiste sterke nylon soort, die goedkope van 200-in-een-doos breken bij dit soort werk).
Plaats de stalen pinnen in de daarvoor vrijgemaakte dubbele stiksels van de nieuwe bekleding en plaats de rubberen spanbandjes. Soms is het nodig om met behulp van een priem even wat gaatjes te maken voor de ringen. Het terugplaatsen van de rubber spanbanden door de stoelzitting (voering van schuimrubber) is even een klusje apart en vergt wat tijd. Het is een trucje, ik heb aan alle rubbers een touwtje van een halve meter vastgemaakt en deze door de bekleding heen gestoken, door aan het touwtje te trekken komt het rubber vanzelf mee en kan het weer worden vastgemaakt aan de ijzeren spanstaafjes. De nieuwe bekleding wordt over de stoel gespannen waarbij de rubbers (al dan niet voorzien van touwtjes) door de voering en de stoelbodem (of rugleuning voor het geval het de achterzitting betreft) worden gehaald. Tijdens het opspannen van de bekleding moet je af en toe even de voering meebewegen zodat deze op de juiste plaats in de stoel komt, vooral bij stoelen met een zijwang (sportstoelen) zoals die bij mij vergt dat wat extra aandacht. Plaats de ringetjes (of de tie-reps), de klemveertjes en de rubber spanbanden terug op de plaats, span de rubber ringen op door ze achter de beugels te haken en trek tenslotte de spanveter aan om het geheel strak om de voering te plaatsen.
Het in elkaar zetten van de beide stoelhelften gaat in omgekeerde volgorde van uiteennemen. Let vooral even op bij het terugplaatsen van de spanrol aan de onderzijde van de rugleuning, met wat schuiven en bewegen komt deze echter wel op zijn plaats. Nadat de beide stoelen van nieuwe bekleding zijn voorzien plaats je ze weer terug in de auto. Voor de beide stoelhelften is het werk vergelijkbaar. Ik was voor de beide stoelen samen ongeveer drie uur in de weer maar het resultaat mag er zijn: als nieuw.