tommie
Guru
Guru

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

do jun 22, 2006 00:06

in vrachtwagens wordt het ook toegepast idd, laatst heb ik hier ook iets over gelezen..

maar volgens mij was het niet zo dat je echt een boost merkt, zoals bij lachgas (ook nog nooit mee gereden, maar van horen zeggen) wel het geval is
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

hospik

do jun 22, 2006 00:10

Volgens mij houd Banks Engineering zich daar nu ook mee bezig. Er wordt naar ik meen +70 pk op een Dodge Ram met 5.9 Cummins geclaimd
.Een drietal jaren geleden was er een artikel over in Hot Rod. 800 weliswaar SAE pk's uit een pickup diesel voor een raceklasse was niet mis.

hospik

do jun 22, 2006 00:21

Het boost effect wordt natuurlijk wel bepaald door het moment en de snelheid waarmee de gaskraan opengaat. Even simpel gesteld natuurlijk; ook zit er wel verschil in het effect van bv. droge en natte lachgastoevoer.
Als dat ook nog gelijkopgaat met het opgrijpen van de turbo geeft dat toch gekromde tenen.
Maar gezien het toepassingsgebied van LPG op dieselmotoren zal het een meer gradueel karakter hebben.
Hmm, ontstaat hier op het forum de diesel-dragster open klasse?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

do jun 22, 2006 00:36

Het boost effect wordt natuurlijk wel bepaald door het moment en de snelheid waarmee de gaskraan opengaat. Even simpel gesteld natuurlijk; ook zit er wel verschil in het effect van bv. droge en natte lachgastoevoer.
Als dat ook nog gelijkopgaat met het opgrijpen van de turbo geeft dat toch gekromde tenen.
Maar gezien het toepassingsgebied van LPG op dieselmotoren zal het een meer gradueel karakter hebben.
Hmm, ontstaat hier op het forum de diesel-dragster open klasse?
Wat ik me herinner van de 'gas in een diesel LaRo' was een niwet onaardige toename in zowel koppel (40%??) als vermogen gepaard met een zuinigere loop...(is dat takkegas dan toch nog ergens goed voor???? :wink: :twisted: )
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

tommie
Guru
Guru

do jun 22, 2006 00:36

diesel dragster... wil niet lullig doen, maar kijk eens naar Le Mans ;)

of de Seat Ibiza cup.. diesels ;)

alleen jammer van de herrie van een diesel :P het koppel is niet mis namelijk :)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

pinilsfarina

do jun 22, 2006 12:44

LPG als brandstof is prima, zeker bij zeer lage buitentemperaturen!
In warmere streken komt LPG minder tot zijn recht.
Echter de geavanceerde techniek eromheen verhoogt de kans
op (electronische) storingen. Verhogen wil niet zeggen dat dit altijd, dagelijk en continu
opgaat, maar de kans op storingen neemt helaas toe...

Ander probleem is dat je met LPG niet in elke parkeergarage in Europe terecht kan, of veerboot!
Van Scandinavie tot en met Milaan heb ik daar voorbeelden van gezien.

En inderdaad, in niet in elk land is er een LPG infrastructuur, maar erger is, in niet elk land
kan je met technische storingen terecht...

Biesel (Bio-diesel;-) is als brandstof uitstekend, alleen niet gericht op de toekomst. Binnen vier jaar is de
literprijs 10 euro....

Een goede mogelijkheid ligt in de Ethanol-sferen...Zie Brazilie, een natuurlijke brandstof, ruikt lekker ook nog en
het knettert heel knus;-)

Maxtor
Guru
Guru

wo jan 03, 2007 14:52

Even deze uit het slijk trekken, niet over het voor en tegen maar had een vraagje. Niet Alfa related, maar volgens mij is dat niet echt heel specifiek voor een bepaald model. Gaat om een 850 2.5 20V op G3 van mn vader.

In 2002 ofzo is de G3 installatie ingebouwd (onderbouw) wat erg netjes is gebeurd. Echter begint het nu een beetje nukken te tonen. Bij iets te wild wegrijden bij het stoplicht (en dan nog niet eens vollast, maar gewoon net wat te snel de koppeling op laten komen is voldoende) begint de motor flink in te houden. Je moet echt gas lichten wil de boel weer netjes oppakken. Als je ook flink doortrekt op gas dan begint hij in hogere toeren (voornamelijk in de wat lagere versnellingen) ook te schokken en in te houden. Bij koud is het erger als bij warm. Ik heb ooit eens iets gehoord over verdampers die bevriezen? Doe je netjes rustig aan, en geef je niet teveel gas rijdt de auto perfect. Op benzine geen enkel probleem. Auto heeft wel gedurende een redelijk lange periode stilgestaan, ik denk zo'n in totaal 2 jaar (tussendoor een halfjaartje weer in gebruik genomen geweest) maar is wel tussendoor met regelmaat gestart en warm gelopen.

Ik ben absoluut niet van plan om zelf iets aan die installatie te doen, daarvoor gaat de auto terug naar de leverancier, maar ik wil wel voorbereid zijn en hier wat meer over weten zodat we ook niet zonder dat we het doorhebben afgezet worden (niet dat ik denk dat dat zal gebeuren, is een goede zaak).

Nog iets anders, de auto start op benzine, maar schakelt over nadat ie de 2000 toeren heeft gepasseerd en hieronder teruggezakt is. Maar volgens mij kan het niet kwaad om zo af en toe eens een flinke rit op benzine te rijden, of is dit overbodig?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

savali33
Full Member
Full Member

do feb 08, 2007 22:58

Onze oude Ti LPG G3 liep sneller op gas dan benzine!
En net geleden kop kapot na jahwel 275.000 Km,dat kunnen niet veel gaslozen zeggen.
De kop er nog nooit af is geweest.
In de jaren dat deze auto gelopen heeft kon je wel 10 nieuwe koppen voor aanschaffen wat je hebt bespaard aan geld.

Wat de dealers al aangeven,Gas en Alfa zijn een zeer betrouwbare combinatie!
Vooral de 16 kleppers.(niet mijn woorden)
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 08, 2007 23:47

Wim,

G3 = LPG geinjecteerd.....skip de verdamper - die is er alleen op G1 :wink:
Misschien doet ie hetzelfde als op mijn 164 waarbij ik verdenk dat de lambasonde misschien storing geeft, want de eerste 3 minuten op benzine - na het starten dus - gaat niet lekker (voorheen wel)

Ik kan ermee leven omdat het bij mij op lpg wel goed gaat (niet perfect maar beter als op benzine....
Probeer eens te kijken ofdat de lamdasonde goed is. die zou het omschakelsignaal ook moeten geven.

Als dat het enige is dat het mankement is bij de volvo verdenk ik niet de lpg installatie an sich...
Maar ja - het kan zoveel zijn! het is nu eenmaal een iets complexere zaak om na te gaan ingeval van storing...
:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

164 Q4

vr feb 09, 2007 15:15

Het grootse voordeel van LPG vind ik dat je (mede dankzij accijns) er minder voor betaald. Stel dat je voor 1 litertje euro €1.29 betaald (waarom het het dan eigenlijk €uro???) en voor LPG ook en dat de wegenbelasting dan ook gewoon gelijk zou zijn. Wie zou er dan nog z'n autootje om laten bouwen???

Heb zelf ook veel op LPG gereden en dat was lekker goedkoop maar ik hoef het op zich niet weer. Niet op een mooie auto tenminste. M'n Opel Manta 8) is van '83 dus die is over een poosje belastingsvrij, daar gaat dan wel een LPG installatie in. Wordt een ouderwetste installatie maar dat het dan minder rijdt en ik de hele kofferbak kwijt ben zal me dan een zorg zijn.

savali33
Full Member
Full Member

vr feb 09, 2007 17:42

Gas is nog schoner ook voor het milieu we worden met zn allen vern.....!
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Terug naar “Algemene Technische vragen”