Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Hydraulische cylinders 33: Revisie of nieuw kopen?

di feb 06, 2007 21:16

Tja,

Mijn klusproject krijgt langzamerhand stiekem maar toch zeker een nieuwe bestemming: ik wil er een auto van maken waarmee ik veilig langzaam maar zeker ervaring kan opdoen op het circuit tijdens vrijrijden sessies. (afgelopen SS met een Montreal voor het eerst vrij gereden 8) ) Het heeft in eerste instantie dus helemaal niets weg van een racer of wat dan ook, gewoon veilig rondjes rijden en ervaring opdoen. Als uitgangspunt geldt dus dat alle basisfuncties daarvoor dus in orde moeten zijn, zoals bijvoorbeeld de hydraulische apparaten, zoals de remmerij met een hard pedaal en goed functionerende koppeling.

Zowel de hoofrem- als koppelingscylinder zijn lek, dat is zeker. De staat van de rembekrachtiger, remdrukverdeler, remcylinders voor en achter en de hulpkoppeling zijn mij onbekend. Omdat ik de komende weken misschien wat tijd over heb, is mijn vraag aan jullie:

Is het, onder goede begeleiding, mogelijk om met revisiesetjes de eerder genoemde apparatuur weer correct functionerend te krijgen? Of moet ik zeer diep in de buidel tasten en alles nieuw kopen?

Omdat ik nu de tijd en de gelegenheid heb, lijkt me de eerste optie interessant. Ik in eerdere topics gelezen dat de ervaringen met revisiesetjes verschillen, dus ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Ciao,
Stefano.
Laatst gewijzigd door Steven 33 op di feb 06, 2007 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Hydraulische cylinders: Revisie of nieuw kopen?

di feb 06, 2007 21:56

Als je wielremcilinders en hoofdremcilinder nog geheel dicht zijn, kun je preventiev revisisetjes gaag gebruiken. Maar verzeker je er eerst van dat er total geen enkele "pitting" in je cilinders zit.De enige manier om daarachter te komen is demonteren. Als de cilinders nog echt nog egaal glad zijn trek er dan een schuurpapiertje 1000 door en monteer. met remmenvet, nieuwe cups en nieuwe stofkappen Bij pitting absoluut vervangen. Honen en nieuwe cups is geen afdoende reparatie.
Als je beide koppelingscilinders lek zijn: Nieuwe monteren. :!:

Rembekrachtiger van een Montreal heb ik zo niet voor de geest. Membramen preventief vervangen is vlgs mij alleen bij Bonaldi mogelijk, maar niet bij de grote vlakke bussen van ATE.(Informeer anders ff bij Wil Mertens van het Montreal register.)

Remdrukbegrenzer is niet te repareren/reviseren. Vervangen is de enige opie als ie defekt is.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Hydraulische cylinders: Revisie of nieuw kopen?

di feb 06, 2007 22:42

Oei..oei...die montreal was niet van mij :oops:...het gaat hier om een 33 uit '92, excuus voor de onduidelijkheid.

@@@: als ik je goed begrijp moet ik dus sowieso de remcylinders en hoofdremcylinder demonteren. Of om te vervangen of om te reviseren. Ik begrijp het idee van 'pitting', het lijkt me alleen moeilijk om te beslissen wanneer een schuurpapiertje-1000 nog wel kan en wanneer niet? Goede dosis ervaring vereist voor die beslissing dus?

Hoezo moet ik een lekkere koppelingcylinder en remdrukverdeler meteen vervangen en een lekkere hoofdremcylinder niet? Waarin verschillende deze apparaten dan van elkaar?

Speeder

Re: RE: Hydraulische cylinders: Revisie of nieuw kopen?

di feb 06, 2007 23:00

Bij pitting absoluut vervangen. Honen en nieuwe cups is geen afdoende reparatie.
Waarom niet? Bedoel je dat het niet goed is omdat je geen overmaat zuigertjes monteert?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hydraulische cylinders 33: Revisie of nieuw kopen?

wo feb 07, 2007 09:32

Mijn ervaring met het zelf reviseren is niet zo best. ( kan aan mij of aan mijn sleutelkwaliteit liggen, daar wil ik van af zijn ) Dus ik monteer altijd nieuw. Kan het weer jaren mee en je hoeft er ook nooit weer naar om te kijken. Heb een hekel aan 2 of 3 X dezelfde klus te moeten doen.
Als je de juiste wegen bewandeld hoedt het ook niet zo duur te zijn. Reviseren is wel goedkoper natuurlijk.

Maxtor
Guru
Guru

wo feb 07, 2007 12:52

Remklauwen reviseer ik altijd gewoon. Met perslucht de zuigertjes uit de cilinders persen. Als remmen echt vastzitten (en dat ken ik ook) wil dit niet werken. Een vetspuit o.i.d. werkt dan ook. Boel netjes schoonmaken, nieuwe rubbertjes plaatsen en dan met ATE remmenvet de boel weer monteren. Ik heb het bij onze Panda gedaan (2 of zelfs 3 jaar terug, die komen nog steeds keurig netjes los), mijn type 1 (die zaten echt muur en muurvast, Tom weet of die nu nog gangbaar zijn.....) en nog een Duits beest die ook netjes gangbaar zijn nog steeds. Hulp- en hoofdrem cilinder is te priegelwerk voor mij, ik vrees dat ik daar de finesse en het geduld niet voor heb. Vandaar dat ik dit gewoon nieuw koop.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 07, 2007 17:42

Leuke reacties.

De volledige remmerij is bij nog wel volledig gangbaar, geen probleem dus. Wielremcylinders aan de voorkant heb ik laatst gereviseerd, en dat was idd een behoorlijke sh*tklus, echter wel goed te doen met voldoende tijd en toewijding :wink:

@@ schreef dat een hoofrem cylinder nog wel te reviseren is maar een hoofdkoppeling cylinder niet, waarom?

Als het gaat om slechte ervaringen, gaat dan bv de remcylinder snel weer lekken of blijft deze dicht maar is het pedaal niet wat je er van mag verwachten?

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: Hydraulische cylinders 33: Revisie of nieuw kopen?

wo feb 07, 2007 17:58

Wielremcylinders aan de voorkant heb ik laatst gereviseerd, en dat was idd een behoorlijke sh*tklus, echter wel goed te doen met voldoende tijd en toewijding :wink:
wat heb jij voor auto dan :lol:

trommelremmen voor :shock:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 07, 2007 18:16

aha...remzuiger dan? :roll:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 07, 2007 18:18

Leuke reacties.

De volledige remmerij is bij nog wel volledig gangbaar, geen probleem dus. Wielremcylinders aan de voorkant heb ik laatst gereviseerd, en dat was idd een behoorlijke sh*tklus, echter wel goed te doen met voldoende tijd en toewijding :wink:

@@ schreef dat een hoofrem cylinder nog wel te reviseren is maar een hoofdkoppeling cylinder niet, waarom?

Als het gaat om slechte ervaringen, gaat dan bv de remcylinder snel weer lekken of blijft deze dicht maar is het pedaal niet wat je er van mag verwachten?
Als de zaak eenmaal lek is(Dus hoofdremcilinder kopp. cilinder whatw=ever..) is er in 9 van de 10 gevallen ook pitting aanwezig.

Als de zaak nog droog is kun je bijna altijd volstan met het vervangen van de cups en een lichte inwendige opfrisbeurt. :wink:

Pitting weghonen heb ik het niet zo op. Dat kan alleen bij heel lichte invreetsporen, maar de ervaring leert dat je bij dat oude spul gewoon vaak teveel moet weghalen om de zaak weer vlak te krijgen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Maxtor
Guru
Guru

vr feb 09, 2007 15:26

aha...remzuiger dan? :roll:
Vreemd... wat vond je er zo shit aan dan? Zaten ze ook muurvast? Ik heb de ergste na 2 weken laten weken in WD40 er met een vetspuit uit moeten persen. Maar ik vond het wel super makkelijk om te doen en niet echt heel erg moeilijk.......
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Algemene Technische vragen”