wat ik begreep was dat je gen olie lekage meer hebt om de 20000 km........
Ja dat weet ik.
Ik bedoel waarom er af fabriek een hydro-spanner op zit en geen normale spanner....
Kurp, op het gevaar af dat ik je niets nieuw vertel: het is een spanner die hydraulisch ONTspant zodra de moter eenmaal loopt. Er zitten 3 veren op de spaninrichting.
1. duwveer tussen grondplaat/-schuifstuk (draait) wordt bij montage voorgespannen en daarna vastgezet (eenmaal vastgezet, is vast),
2. duwveer achter plunjer (inwendig) die de hevel op de spanrol aangeduwd houdt zolang of zodra zonder oliedruk, m.a.w. extra voorspanning tijdens starten,
3. trekveer op de hevel om rek op te vangen zodra de moter loopt.
Zodra de moter loopt, duwt de plunjer de inwendige veer tegen (dus in) zodanig dat de hevel van de spanner ruimte krijgt om rek in de riem op te vangen bij wisselend toerental.
Zelf heb ik geen problemen met de hydraulische spanners meegemaakt, eerder met vast(gelaste) spanners die men wel erg strak had staan. Wel herken ik het probleem van na lange tijd (zoveel kilometers rij ik niet meer met de mijne) dat hij lichtjes wil gaan lekken.
Afgelopen zomer heb ik een tiental duidelijke foto's gemaakt van het monteren van alle ringen etcetera die in een revisiekitje zitten geleverd. Stap-voor-stap. Mocht er interesse voor zijn, wil ik ze wel plaatsen.