Speeder

Re: RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...

zo jan 28, 2007 20:32

Er is toch wel iemand hier op dit immense forum die een 3 en 4 gaats veerpoot heeft liggen in de schuur? Als je die nu even naast elkaar zet en kijkt of de geometrie van de fusee- en stuurstang aansluiting identiek is, dan zou je de hoogte eventueel kunnen aanpassen met verlagingsveren.
Ik krijg ze deze week in huis, dan zal ik alles checken...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Problemen met 3-gaats veerpoten 33...

zo jan 28, 2007 20:50

Dan ben ik erg benieuwd, als het namelijk mogelijk is dan zal het voor een hoop mensen wel uitkomst bieden gok ik...

cuoresportivo33
Member
Member

ma jan 29, 2007 22:57

He Piet,

ik heb bij mijn 33 de 4gaats poten vervangen voor 3gaats. dit omdat ik verlagingsveren had liggen die alleen op een 3gaats-poot pasen.

ik heb dus ook liggen boren in de carosserie aan de bovenzijde. Is er na 3 jaar nog niet onderuit gevallen cq ingescheurd. dus qua sterkte is het haalbaar.

de stuurstangen zijn over te zetten maar dan zul je daarna wel moeten uitlijnen.

Speeder

di jan 30, 2007 01:20

He Piet,

ik heb bij mijn 33 de 4gaats poten vervangen voor 3gaats. dit omdat ik verlagingsveren had liggen die alleen op een 3gaats-poot pasen.

ik heb dus ook liggen boren in de carosserie aan de bovenzijde. Is er na 3 jaar nog niet onderuit gevallen cq ingescheurd. dus qua sterkte is het haalbaar.

de stuurstangen zijn over te zetten maar dan zul je daarna wel moeten uitlijnen.
Ik bel je morgen wel ff, het is ook altijd wat met die 33's he ;)

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 30, 2007 22:02

Kijk anders even in mijn veerpoten topic onder projecten.
Daar kan je zien wat er zoal mis kan zijn, bijvoorbeeld het rubber in de stuurlagers.
Demonteren kan je altijd even doen, door de bovenste bout te lossen en dan de auto op te krikken.
Dan komt alle spanning eraf en kan je zien wat er mis is. (rubber stuk, gebroken veer, enz. enz.)
Het is daarna wel even klooien om de zuigerstang weer omhoog te krijgen, maar is te doen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Speeder

wo jan 31, 2007 00:47

Kijk anders even in mijn veerpoten topic onder projecten.
Daar kan je zien wat er zoal mis kan zijn, bijvoorbeeld het rubber in de stuurlagers.
Demonteren kan je altijd even doen, door de bovenste bout te lossen en dan de auto op te krikken.
Dan komt alle spanning eraf en kan je zien wat er mis is. (rubber stuk, gebroken veer, enz. enz.)
Het is daarna wel even klooien om de zuigerstang weer omhoog te krijgen, maar is te doen.

Groeten, Pieter
Jouw topic had ik natuurlijk al lang geraadpleegd ;) Vandaag ben ik begonnen aan de veerpoot. Alles ging hendig los...behalve de stuurkogel :oops: Ik heb er van onder op geslagen, tegelijk op beide kanten van het 'huis' (arm aan schokbeker), maar hij wil er echt niet uit komen. Vanmiddag heb ik een kogeltrekker gehaald. Het probleem is alleen dat de stuurkogel met rubber hoes nog helemaal oke is, en ik de rubber hoes niet wil slopen. Mijn kogeltrekker schuif je onder de hoes, en ik ben daarom bang dat ik die hoes uit zijn verband druk...

_Pieter_
Guru
Guru

wo jan 31, 2007 09:33

Jouw topic had ik natuurlijk al lang geraadpleegd ;) Vandaag ben ik begonnen aan de veerpoot. Alles ging hendig los...behalve de stuurkogel :oops: Ik heb er van onder op geslagen, tegelijk op beide kanten van het 'huis' (arm aan schokbeker), maar hij wil er echt niet uit komen. Vanmiddag heb ik een kogeltrekker gehaald. Het probleem is alleen dat de stuurkogel met rubber hoes nog helemaal oke is, en ik de rubber hoes niet wil slopen. Mijn kogeltrekker schuif je onder de hoes, en ik ben daarom bang dat ik die hoes uit zijn verband druk...
Dan heb je ook gezien hoe ik die kogels zonder kogeltrekker en alleen met gebruik van huis-tuin en keuken spullen (en de krik van je 33) heb losgehaald. Auto voor op assteunen zetten, wiel er af, moer van stuurkogel een paar slagen lossen. (niet helemaal eraf ivm losschieten)
Dan de veer blokkeren door er houten balkjes tussen te schuiven, en dan de 33 krik op een stapeltje stoeptegels zetten, en zo de auto 1 cm uit de assteun opkrikken op de bout van je stuurkogel. Je kan zelfs onder een lichte hoek krikken om de bout te sparen.

Als je je auto uit de kriksteun hebt opgekrikt, staat er +/- 300 KG op. Dit is meestal genoeg geweld, maar je kan er ook nog even op je spatbord gaan zitten, of even een kopje koffie gaan drinken. Soms schiet ie pas na 5 minuten los.
Schiet ie dan nog niet los, dan heetstoken met een verfafbrander, en voorzichtig! (er staat nogal wat spanning op) aan 2 kanten tegen slaan met 2 mokers. Succes gegarandeerd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

cuoresportivo33
Member
Member

wo jan 31, 2007 14:13

De kracht die je met een kogeltrekker kunt zetten is waarschijnlijk nog groter dan die 300 kg, het probleem is idd het beschadigen van de hoes.

aan de andere kant....dat rubber kost ook de hoofdprijs niet.

Speeder

vr feb 02, 2007 16:49

Hij is los, en de veerpoot is er onderuit. Ik ben er mee langs Sam v Lingen geweest, en daar vonden ze het niet zo schokkend. De veer is aan de bovenkant wat smaller dan origineel waardoor hij niet meer helemaal rondom in de schotel valt en dus wel is iets scheef kan zitten. Verder niets dramatisch, met de demper ook nog alles oke.

Morgen de linker kant doen, en die is even goed bekijken. Rechts zit er in ieder geval weer een nieuwe stofhoes omheen, dat kan ook nooit kwaad :)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 02, 2007 17:42

hey, leuk man! Hoe hebben ze die demper dan beoordeeld?...

Speeder

vr feb 02, 2007 18:49

hey, leuk man! Hoe hebben ze die demper dan beoordeeld?...
Eerst even de bovenste moer los gedraaid om vervolgens de veer van de demper af te halen. Vervolgens de demperstang optisch beoordeeld op beschadigingen, maar die waren er gelukkig niet. Daarna met de hand ingedrukt om te kijken of de demper nog genoeg weerstand bood, en geen rare slurpende geluiden maakte (a la fietspomp). Het blijft natuurlijk allemaal natte vinger werk, want een demper test je natuurlijk pas echt goed als ie in de testbank staat...
Laatst gewijzigd door Speeder op vr feb 02, 2007 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 02, 2007 19:33

Bij mijn tweede hands dempers hoor ik wel olie verlpaatsen als de stang handmatig indruk.... :-k ...da's niet helemaal jofel dus als ik jouw uitleg zo volg ...

Speeder

vr feb 02, 2007 23:55

Bij mijn tweede hands dempers hoor ik wel olie verlpaatsen als de stang handmatig indruk.... :-k ...da's niet helemaal jofel dus als ik jouw uitleg zo volg ...
Ik denk dat je dat best wel mag horen hoor. Als een schokdemper lekt kan er olie uit, en lucht in. Zit er lucht in de schokdemper, dan word de olie samen met de lucht door de kleine gaatjes geperst en dit gaat gepaard met slurpende geluiden. Zolang de demper (zonder veer) genoeg weerstand biedt en je hem niet zomaar naar beneden kan drukken is er niets aan de hand.

Terug naar “Algemene Technische vragen”