_Pieter_
Guru
Guru

RE: 75 trackdaytool

do jan 18, 2007 22:45

@Bartman: Dank voor de tips. Ik heb het reglement gelezen, en zat er nog over te denken om 3mm plaat te nemen.
Maar aangezien dit toch geen echte kuipjes zijn, moet voor de DNRT racerij toch allles weer anders.
Nieuwe stoel, nieuwe beugels, etc.

Zodra dat aan de orde is, ga ik ook van onderaf verstevigen. Als daar ook een plaat van 2mm tegenaan zit, dan lijkt het me sterk zat toch? Alleen een 3 mm plaat van bovenaf erop gelast is niet sterk genoeg naar mijn idee.

Op dit moment zit het met de originele imbusbouten (10.9 :wink: ) en 8.8 moeren en ringen vast, ik heb per moer 2 ringen gebruikt. Een dikke moer (redelijk groot), en daaronder een nog grotere platte moer. Om dat door de bodemplaat en de ingelaste 2mm plaat te trekken, moet er wel idioot veel kracht op komen. Ik denk dat de kuipstoeltjes of de bevestiging van de kuipstoeltjes op de rails het eerder begeven.

Vandaag was ik pas laat in de loods en heb ik alleen de 2e stoel gebracht, en die op de rails gemonteerd. Ook dat was weer passen, aanpassen, passen en meten, maar nu zitten ze er goed op.

De volgende keer ga ik door met het monteren van de stoel in de auto, en eens een begin maken met de kachel, waarna toch echt het dashboard erin kan, de electra afgewerkt, en de noodstroomschakelaar erin kan.

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op ma jan 22, 2007 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 75 trackdaytool

vr jan 19, 2007 02:02

<bevestiging stoel>met bouten diameter min. 8 mm, kwaliteit 8.8 of beter
Hoe kom ik achter de kwaliteit van de bouten?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jan 19, 2007 08:51

<bevestiging stoel>met bouten diameter min. 8 mm, kwaliteit 8.8 of beter
Hoe kom ik achter de kwaliteit van de bouten?
Staat op de kop van de bout. 4.6/ 8.8/10.9/12.8
Standaard is 8.8 Op sommige plekker zoals wielophaning kom je wel 10.9 tegen. 12.8 kost serieus geld en koop je alleen bij de echte ijzerwarenzaak en groothandels zoals fabory en wurth. Als je bouten en moeren bij de gamma ed koop heb je kans dat het 4.6 is en dat is absoluut niet sterk. Trouwens ook 8.8 en 8.8 kan verschil in zitten qua betrouwbaarheid op de langere termijn.
Conclusie voor belangrijke verbinden of originele bouten gebruiken of kopen bij goede leverancier.

Mzzl,
DJ

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 20, 2007 01:37

Zeer verhelderend, bedankt voor de uitleg :D
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 20, 2007 11:56

12.9 bouten zijn ook niet verzinkt te koop, goed met kopervet insmeren dus!

Als je dergelijke bouten nodig hebt kun je het beste naar een technische groothandel gaan. meestal zit je dan wel vast aan een verpakkingseenheid van 100/200 stuks. Vraag/ zeur zeker om korting, er zit namelijk een gruwelijke marge op dergelijke producten :wink: ! Zelf werk ik ook bij een dergelijk bedrijf en als mensen er om vragen geef ik ze zo 25% korting, maar niet vragen is niet krijgen...(met 25% korting is er nog steeds meer als 100% winst.. :oops: ) Voorbeeldje: m6x20 RVS A2 inbusboutjes 200 st. aan de balie 36,- ex. , voor mij 6,50 incl.mag dit natuurlijk niet zeggen.. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jan 22, 2007 16:10

Ik kan bij de fabory 12.9 per stuk kopen. Heb overigens van nog nooit een verzinkte 12.9 of 10.9 bout gezien. De bouten rotten overigens niet erg snel. Is veel betere staalsoort. Verklaart ook (gedeeltelijk) de hogere prijs.

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 22, 2007 23:43

Hallo allemaal,

Nuttig die tips over de bouten. Ik merk nl dat de plaatselijke ijzerhandel niet beter dan 8.8 heeft, en zeker geen 'specials'.
En bijna alles op een auto valt in die categorie, en vaak wil je beter dan 8.8.
Gelukkig heb ik met bestaand materiaal het voor elkaar gekregen, zie hier:

Afbeelding

Afbeelding

De stoelen zitten goed vast, en de stelmechanismes werken. Oefening baart kunst, de bestuurderstoel zat in 1x goed en 3x zo snel.
De stelmechanismes zijn alleen voor de APK, want de bestuurderstoel moet altijd op het achterste tandje, en dan nog zit ik dicht op het stuur.
De befaamde Italiaanse ergonomie, maar voor racen is het OK.

Nu wordt het leuk, want ik ga verder met opbouwen. De kachel en het dashboard heb ik al uit het opslaghok gehaald, en schoongepoetst.
De schuimstrips tussen kachel en schutbord zijn vervangen met nieuwe raamstrips, om lekkage en roest tegen te gaan.

Met een beetje geluk morgen weer meer!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 23, 2007 00:11

Nu wordt het leuk, want ik ga verder met opbouwen. De kachel en het dashboard heb ik al uit het opslaghok gehaald, en schoongepoetst.
De schuimstrips tussen kachel en schutbord zijn vervangen met nieuwe raamstrips, om lekkage en roest tegen te gaan.

Met een beetje geluk morgen weer meer!

Groeten, Pieter
Tip: Stuk horgaas monteren!!!!!!!!! :idea: (op de kachelingang) Nu kan het nog, kost niks, veel comfort! Nooit meer blaadjes. En eigenlijk ook even de asjes/ lagertjes smeren..............maar nu draaf ik door, het is voor een racertje. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 23, 2007 08:34

Tip: Stuk horgaas monteren!!!!!!!!! :idea: (op de kachelingang) Nu kan het nog, kost niks, veel comfort! Nooit meer blaadjes. En eigenlijk ook even de asjes/ lagertjes smeren..............maar nu draaf ik door, het is voor een racertje. :oops:
Asjes en lagertjes zijn al gesmeerd, (loopt als een zonnetje), gaasje heb ik over nagedacht maar vind ik een beetje te, zeker omdat bij mijn racer het dashboard en kachel zo weer zijn uitgebouwd mocht de kachel weer vol zitten. Als blijkt dat het inderdaad mis gaat, zet ik het er zo tussen.

Maar dank voor de tips! :thumbs:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 23, 2007 22:58

Zo, vanavond ben ik weer door gegaan. Het moet een keer af hé? :D

Eerst de nieuwe uitlaatophangrubbers gemonteerd, en de middelste hardyschijf geinspecteerd.
Die is dus echt 100%. Alleen de voorste heb ik nog niet bekeken, komt wel.
Hierna de auto in de garage naar boven gereden, waar voortaan gesleuteld zal worden.

Vanavond de kachel er weer ingezet, en de luchtbuizen gemonteerd.
Tevens de moeite genomen om de kachelafwatering weer aan te sluiten, want die hing los :?

Afbeelding

Vervolgens het verplichte waterballet uitgevoerd (de waterslangen gemonteerd).
Omdat het dashboard er binnenkort in kan, heb ik vast de koelfanschakelaar omgeleid.
Dit was het laatste stuk electra wat over de radiator liep.
Halverwege deze draad zaten 2 uiteinden in elkaar geknoopt, wat moest worden verholpen met de soldeerbout.

Dit is nu verholpen, want de draad loopt nu door de kabelslurf rechtsvoor, en dan door het schutbord.
De rode schakelaar die nu los hangt zal op een plaatje komen op de plek van de Alfacontrol.

Afbeelding

Morgen een dagje niet sleutelen ivm werkverplichtingen, wellicht donderdag weer meer.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

zo jan 28, 2007 22:19

Deze zondag weer tijd gehad om door te werken.
2 klusjes gedaan, het stuurhuis doorgelust en het dashboard gemonteerd.

Het stuurhuis doorlussen is erg eenvoudig. Aan het stuurhuis zit een drukleiding (staal) en een uitgaande leiding (stofomwikkelde slang).
Dit is de stalen leiding:
Afbeelding

Vervolgens zaag je deze af, en doe je er een slang omheen. De oorspronkelijke uitgaande stuurbekrachtingingslang is te dik om hier omheen te klemmen, dus heb ik een stukje slang genomen van de koplampsproeiers.

Afbeelding

Hierna de slang over het eindstuk van de uitgaande leiding doen en vastzetten met de oorspronkelijke holle bout.

Afbeelding

Waar ik later aan dacht, is dat dit redelijk warm zal worden, omdat het dicht bij de uitlaat zit, en er geen vloeistof in wordt rondgepompt.
Dus zal de koplampsproeierslang het zwaar te verduren krijgen. Wat ik zal doen is deze vervangen met de stuurbekrachtingingslang. Het probleem van de dikte los ik op door deze over een stukje van de koplampsproeierslang te schuiven. Wat ik ook wil doen is het stuurhuis helemaal vullen met vloeistof.

Verder ook het dashboard gemonteerd. Dit is best wel simpel, stuur eraf, lamp- en richtingaanwijzerschakelaars eraf, kabelboom met 2 ty-wraps vastzetten, en dan het dashboard naar de juiste plek manuvreren. Vervolgns vastschroeven met een groot aantal schroeven.

Afbeelding

Zo ziet het interieur er weer stukken beter uit. Nu kan ik ook beginnen om de bedrading in slangen te doen en deze vast te zetten.
Wordt vervolgd deze week, nog 1 avondje en vrijdag de hele dag om de versnellingsbak te wisselen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 28, 2007 22:47

Ziet er goed uit Pieter ! 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 29, 2007 11:29

Goed bezig!
Je pakt 't goed & grondig aan.
Leuk om te volgen.

Heb je de noodstroomschakelaar al gemonteerd?
En zo ja, doe es een fotootje posten aub? :)
@Geert,

Vast een nieuwtje voor als jij je accu naar achteren plaatst, rechtstreeks uit het KNAF regelement:
Deelnemende voertuigen
Alvorens een voertuig deel mag nemen aan een evenement zal deze door, speciaal daarvoor benoemde
technische officials, worden gekeurd, waarbij vooral zal worden gelet op de veiligheidsvoorschriften.
De voertuigen moeten minimaal aan de volgende veiligheidseisen voldoen:
- De algemene technische staat moet goed zijn;
- De wagen moet zijn voorzien van een hoofdstroomschakelaar;
- De accu moet zijn afgeschermd;
- Er moeten, voor de autosport goedgekeurde veiligheidsriemen aanwezig zijn;
- De bestuurdersstoel en eventueel de stoel van de navigator moeten op de voorgeschreven wijze
bevestigd zijn;
- Er moet een rolkooi zijn aangebracht. Deze rolkooi moet worden gemaakt volgens strenge
voorschriften. Afwijkende rolkooien, gemaakt door "fabrikanten" welke erkend moeten zijn door de
KNAF, kunnen indien goedgekeurd eventueel worden voorzien van een KNAF certificaat;
- In de wagen moet een brandblusser aanwezig zijn;
- De voorruit moet bestaan uit kunststof of gelaagd glas.
Dus een accu open en bloot in de passagiersruimte is uit den boze. Is ook afkeur voor de APK heb ik vernomen.
Logisch ivm kortsluiting = accuzuur = auw.

Voordat ik de accu ga verplaatsen, koop ik een FIA gekeurde accubak.
Staan voor €20 bij Remola, weet iemand of deze ok zijn?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di jan 30, 2007 13:29

Deze heb ik zojuist besteld, ik zal de installatie hier op het topic laten zien.
Ik heb al zitten kijken naar de installatie van de noodstroomschakelaar, en evt moeilijkheden hiermee.

Het lijkt er op dat alle pluskabels in de motorruimte lang genoeg zijn om het te redden tot het aansluitpunt op de schakelaar in het dashboard, behalve de kabel van de dynamo. Daarvoor zal een kabel getrokken moeten worden.
Gelukkig loopt er een dikke pluskabel naar de accu die op dit moment niet in gebruik is. deze zal ik hiervoor kunnen gebruiken.

Wat wel spannend wordt, is hoe deze kabels door het schutbord te krijgen. Netto zullen er meer draden doorheen moeten dan voorheen. Alles door de bestaande doorvoer leiden zal erg krap worden, dus wellicht moet er een gat bij komen, wat natuurlijk weer goed moet worden afgedicht met een passend rubber.

Om alles voor elkaar te krijgen zal de draadboom moeten worden uitgepluisd, waarbij ik het natuurlijk niet kan laten om andere niet meer gebruikte draden te verwijderen. Meer spaghetti dus! :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jan 30, 2007 13:31

@Geert,

Vast een nieuwtje voor als jij je accu naar achteren plaatst, rechtstreeks uit het KNAF regelement:
Deelnemende voertuigen
Alvorens een voertuig deel mag nemen aan een evenement zal deze door, speciaal daarvoor benoemde
technische officials, worden gekeurd, waarbij vooral zal worden gelet op de veiligheidsvoorschriften.
De voertuigen moeten minimaal aan de volgende veiligheidseisen voldoen:
- De accu moet zijn afgeschermd;
Dus een accu open en bloot in de passagiersruimte is uit den boze. Is ook afkeur voor de APK heb ik vernomen.
Logisch ivm kortsluiting = accuzuur = auw.

Groeten, Pieter
Thanks voor de tip.
Mijn accu staat achter de bijrijderstoel in een rode kuststof box.
Deze is aan de bodem geschroefd en over de box heb ik twee alu latten bevestigd.
Ook deze zijn aan de bodem bevestigd met stevige bouten + dito ringen.
Box is uiteraard gesloten.

Zou voldoende moeten zijn.

De bak van Remola lijkt me prima.
Mooie ook.
Ik heb zo'n harde rode plastic speelgoedbak.
Best lelijk als ik die nu zo eens vergelijk met die van jou. :roll: :)
Maar het lijkt mij een prima exemplaar, zeker als er FIA keur op zit.
Zorgen dat je alles goed afdekt en isoleert, dan lijkt het me geen problemen opleveren.
En de bak moet gewoon ultrastevig vastgezet zijn.
Je hebt wel een helm op, maar een losse accu tegen je kop in geval van nood lijkt me geen pretje..

Schakelaar al geplaatst? :)

Terug naar “Racen - Technisch”