Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 21:45

Klopt Roy maar een te lage oliedruk resulteert echt wel in te weinig smering op je drijfstanglagers.
Als jouw 75 maar een 0,5 bar aangeeft bij , waarschijnlijk, 900 toeren, is dat niet echt ideaal.
Je moet je natuurlijk wel afvragen of de oliedrukmeter van een 75 nauwkeurig genoeg is.
Als de druk 0 is dan wordt er geen olie rondgepompt.
Mocht je met profesionele meetaparatuur op 05, bar dan zou ik je oliepomp loshalen.
In je oliepomp zit een veer. Als je achter deze veer nou een ring legt dan heb in ieder geval meer voorspanning en dus ook meer oliedruk.
Te weinig oliedruk is funest voor je lagers.....
Mijn oliedrukmeter geeft bij de koude start 8 ! Bar aan en bij warme motor (flink op toeren) nog steeds 7,5 à 8 Bar. :?:
Ik geloof die metertjes niet zo. Je hebt gelijk het is beter een goede oliedruk meter op de juiste plaatst te monteren: meten is weten. :!: :!:
Ja dat veertje daar had ik van gehoord bij JS. Maar ik ben bang dat de olie dan uit mijn blok spuit :wink:
Daar zijn geloof ik al wat Topics over verschenen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 16, 2007 21:52

Klopt Roy maar een te lage oliedruk resulteert echt wel in te weinig smering op je drijfstanglagers.
Als jouw 75 maar een 0,5 bar aangeeft bij , waarschijnlijk, 900 toeren, is dat niet echt ideaal.
Je moet je natuurlijk wel afvragen of de oliedrukmeter van een 75 nauwkeurig genoeg is.
Mocht je met profesionele meetaparatuur op 05, bar dan zou ik je oliepomp loshalen.
In je oliepomp zit een veer. Als je achter deze veer nou een ring legt dan heb in ieder geval meer voorspanning en dus ook meer oliedruk.
Mijn oliedrukmeter geeft bij de koude start 8 ! Bar aan en bij warme motor (flink op toeren) nog steeds 7,5 à 8 Bar. :?:
Ik geloof die metertjes niet zo. Misschien is het beter een goede oliedruk meter op de juiste plaatst te monteren. Want inderdaad meten is weten.
je schreef dat jouw meter bij warme motor stationair 0,5bar aangaf dus daar heb ik het over.
Mijn eigen 2 liter gaf warm, 2,5 bar aan en koud op 5,5.
Wat ie op toeren doet is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat om het stationair toerental.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 16, 2007 22:15

Ik geloof die metertjes niet zo. Misschien is het beter een goede oliedruk meter op de juiste plaatst te monteren. Want inderdaad meten is weten.
je schreef dat jouw meter bij warme motor stationair 0,5bar aangaf dus daar heb ik het over.
Wat ie op toeren doet is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat om het stationair toerental.
Dus je denk dat het veertje extra voorspanning geven, wat de druk stationair iets verhoogd, niet kan leiden tot een te hoge druk bij hoge toeren of koude motor?
Zo niet, dan gaat er een ringetje voor.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Verkeerde olie 15/w40?

di jan 16, 2007 22:57

nee maar ik wil je wel aaanraden om eerst je oliedruk te meten (met iets anders als je standaard 75 metertje)
als de oliedruk echt veel te hoog wordt (dan heb je het over 9 bar absolute oliedruk) dan gaat ie als eerste op je pakkingen/keerringen lekken.....
maar wat mij bij jou ontrust is het verschil in oliedruk tussen stat. warm en toeren warm..... 0,5 tegenover 8.....
Ik weet haast wel zeker dat die 8 bar geen absolute is en dat je zender aan het eind van zijn leven is....
Vraag is alleen wie heeft een drukmeter die je kan gebruiken?? Ik niet(meer)...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo jan 17, 2007 18:26

Dus je denk dat het veertje extra voorspanning geven, wat de druk stationair iets verhoogd, niet kan leiden tot een te hoge druk bij hoge toeren of koude motor?
Zo niet, dan gaat er een ringetje voor.
Een ring eronder verhoogd dus NIET de oliedruk bij stationair. De overdrukklep werkt pas namelijk als de pomp overcapaciteit heeft en dat is dus pas bij pakweg minimaal 1500-2000 toeren.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gerrets
Guru
Guru

do jan 18, 2007 18:45

Misschien stupid vraag morgen laat ik mijn voorbanden uitlijnen de oliedrukmeten is dat veel werk, anders vraag ik de beste areiders daar er even naar te kijken.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

do jan 18, 2007 20:23

Bij het uitlijncentrum zullen ze geen apparatuur hebben om oliedruk te meten. Of laat je je voorwielen balanceren bij de garage?

Veel werk zal het op zich niet zijn.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gerrets
Guru
Guru

vr jan 19, 2007 01:07

Nou mijn wielen lopen aan doordat ze verkeerd uitgelijnd zijn. Hier zit het ook wel uit duitsland bekende bedrijf Auto die hebben van alles tot hun beschikking. Ik hoor het allemaal wel
maar kost het vee ltijd de oliedruk te laten meten?

gr Tom
Groeten Tom

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 19, 2007 09:22

Nou mijn wielen lopen aan doordat ze verkeerd uitgelijnd zijn. Hier zit het ook wel uit duitsland bekende bedrijf Auto die hebben van alles tot hun beschikking. Ik hoor het allemaal wel
maar kost het vee ltijd de oliedruk te laten meten?
gr Tom
Over welke auto heb je het?
Waar zit je oliedruk sensor?
Hoe meet deze sensor de druk (door echt de overdruk te meten of om te rekenen)?
Wat voor een aansluiting zit er tussen blok en sensor?
Kun je de sensor verwijderen?
Kun je de oliedruk meter ergens anders plaatsen voor een goede meting?
Heb je een koppelstuk met meetnippel om ipv de sensor te plaatsen en daarop een echte drukmeter te plaatsen?
Past die drukmeter er tussen?
Vloeistofdruk meten is eenvoudig en kun je zeer nauwkerig doen. Maar waar?
Ik weet dat niet.

Gerrets
Guru
Guru

vr jan 19, 2007 09:35

Zoals onder ieder bericht staat het type wat ik heb, tis ee 33 1.4 I.E 93' Maar wat je me nu allemaal opnoemt is mij niet bekend! De sensor zit zo'n beetje naast het oliefilter. Maar zoveel verstand heb ik er niet van omdat k nog nooit echt noemenswaardige problemen gekend heb. (klop klop)

gr Tom
Groeten Tom

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 19, 2007 09:38

Nou mijn wielen lopen aan doordat ze verkeerd uitgelijnd zijn. gr Tom
:?: Waar lopen ze tegenaan? Je kan alleen de sporing verstellen dus dan moeten ze wel heel erg positief of negatief gezet hebben om de wielen ergens tegenaan laten lopen.

Richard Kremer
Full Member
Full Member

za jan 20, 2007 17:15

Hoi,

Stel dat het klopt dat de drijfstanglagers versleten zijn, dan moet je toch ook ijzerdeeltjes in je afgetapte olie tegenkomen.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

andre 166

za jan 20, 2007 21:44

als je je olie af tapt en het lijkt net metalic verf dan duurdt het niet lang meer maar ken iemand met het zelfde probleem hebben de kleppen deksel verwijdert en toengestart het word weleen beetje een zooitje maar als de olie stationneer wel omhoog komt zoals bij mijn colega geen probleem hij rijd er al bijna 1 jaar mee rond en kijkt nergens naar

33 Imola

zo jan 21, 2007 00:44

Het is eenr aar vergelijk maar mijn andere auto (Opel Astra Station Diesel) had ook last van een brandend olielampje bij stationair draaien. Oliedruksensor vervangen en eht probleem was weg...

Grtz Ronald

Gerrets
Guru
Guru

RE: Verkeerde olie 15/w40? Opgelost!!!

zo jan 21, 2007 14:21

Nou ben eruit! Even bij de garage geweest. Oliedruk is te laag, naarmate de motor warm werd bleef de druk dalen. Conclussie niet goed functionerende oliepomp!

Daarnaast het uitlijnen wat ik (omdat het wiel aanliep) van plan was. blijkt nu na enkele jaren gezocht en niet gevonden te hebben een kromme veerpoot te zijn. Had al langer last van problemen aan de wielophanging en dergelijke maar kon het probleem niet vinden.

Mijn waterpomp is ook kapot maar daar start ik even een nieuw topic over.

bedankt voor al jullie info!

gr Tom
Groeten Tom

Terug naar “Algemene Technische vragen”