Met een exportkenteken van het exporterende land ben je ook meteen verzekerd (in elk geval als het een Nederlands of Duits exportkenteken is). Het enige pijnpuntje is dat je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden, behoudens enkele uitzonderingsgevallen waar dit niet onder valt.
Wel erg krom dat Nederland zelf ook exportkentekens afgeeft, maar het gebruik van buitenlandse exportkentekens door Nederlanders niet toestaat. Persoonlijk (maar da's dus persoonlijk) zou ik het er wel op gokken. Ze kunnen moeilijk volhouden dat je van plan bent de belastingen te ontduiken aangezien zo'n kenteken maar beperkt geldig is. Als het tegenzit betekent het wel een hoop juridisch gelazer.
Overigens ken ik een Nederlander die een tijdje in België heeft gewoond, daar een auto heeft gekocht, en nu (formeel) weer naar Nederland is verhuisd. Hij voldoet aan de eisen om vrijstelling voor de BPM te krijgen en mocht met zijn Belgische kenteken en verzekering blijven rijden totdat de RDW-ellende achter de rug was.
Edit:
nog wat gevonden. Vooral de tekst bij ad 3 is interessant.