288GTO

slaan achteras 75

ma jan 08, 2007 22:41

Ik heb een vraag

Ben nog niet zo heel lang 2.5 maand de gellukige eigenaar van een 75 1.8IE
Ik ben nu een tijdje aan het rijden en ben langzaam een beetje de grenzen van de auto aan het opzoeken (en die liggen ver in vergelijking met mijn vorige liefde, een oude mini cooper)
Laatst gaf ik express iets te veel gas bij het wegrijden gewoon om te kijken wat de auto deed. Ik had verwacht dat de banden iets zouden piepen en dat dat het wel was, er is denk ik iets te weinig vermogen om de auto echt te laten "schaatsen"

anyway ik liet dus rond de 3500 toeren de koppeling opkomen en toen begon de achteras ineens heftig te slaan. Wat zou dit kunnen zijn?????? i9k heb zelf al zitten denken aan kapotte/versleten baksteunen maar mischien kunnen jullie mij helpen

bij voorbaat dank :D

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: slaan achteras 75

ma jan 08, 2007 22:53

baksteunen, donuts cardanas...??
wat bedoel je precies met het slaan van de achteras?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 08, 2007 22:59

Clutch drop bij 3500 rpm is niet ideaal natuurlijk, je kunt niet vanuit stilstand in een keer die wielsnelheid op de weg brengen. Als je koppeling meer 'grip' heeft dan je banden, dan gaan die doorslaan. En als ze dan af en toe wél grip pakken, gaat je achteras stuiteren. Zoiets?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

288GTO

di jan 09, 2007 19:19

Wat ik bedoel met slaan is een soort van gebonk inderdaad alsof de banden dan weer wel dan weer geen grip hebben. Het duurde hooguit 2 a 3 sec en daarna vonden de banden weer grip.
Begrijp dat de koppeling op laten komen bij 3500 toeren niet de meest ideale manier is om met de techniek om te gaan en ben dan ook zeker niet van plan dit vaker te doen.

De verklaring van Yuri 75 V6 klinkt plausibel :wink: maar ik had verwacht dat de banden gewoon zouden spinnen tot er weer grip was en that's it (net als dit gebeurd bij een voorwiel aangedreven voiture). De ondergrond was gewoon vlak asfalt en de banden zijn nog goed, dus zou niet weten waarom de grip word onderbroken.
Wat ik wel weet is dat er met dit soort geintjes enorme krachten op de as komen te staan, daarbij hangt hier bij de transaxle ook nog eens een versnellingsbak aan, dus mijn gedachte was dat of de ophanging van de versnellingsbak of de manier waarop de as is bevestigd???? mischien versleten zou zijn. Maar ik begrijp dat jullie dit fenomeen dus niet herkennen.

Ruben
Member
Member

di jan 09, 2007 19:36

ik heb het ook wel eens gehad meen ik mij te herinneren. Vooral als je erg snel de koppeling laat opkomenen. Volgens mij waren dat gewoon de banden. Als het nat is spinnen ze gewoon door. Bij wat meer grip krijg je een soort gebonk.
Maar kijk toch even de rubbers na voor de zekerheid.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

tommie
Guru
Guru

di jan 09, 2007 19:50

wat ik heb begrepen doen porsche's dat ook als je met wielspin wil rijden. je hebt dan nog te veel grip op de achteras denk ik waardoor je te veel druk op je wielen hebt en dus te veel grip, ik heb ook een 1.8IE en als je te weinig gas geeft zeg maar, doet ie dat.. als je meer gas geeft of je gaat gewoon op n goed natte weg staan, slip je wel volledig door
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

288GTO

di jan 09, 2007 19:54

Zal de rubbers eens nakijken (klinkt wel stoer maar hoe doe ik dat precies :? ) Verder me niet al te veel zorgen maken dus :wink: .

Terug naar “Algemene Technische vragen”