Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Maat voor imbus deurscharnieren 146

vr jan 05, 2007 11:14

Om de deuren uit mijn 146 te halen heb ik een imbussleutel nodig, kan iemand mij vertellen welke maat imbus ik hiervoor nodig heb? (ben momenteel niet bij mijn auto in de buurt en moet de imbus kopen). Het gaat om de bouten waarmee de scharnieren aan de carrosserie gemonteerd zitten.

Alvast bedankt!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

vr jan 05, 2007 12:19

6mm bij een 75 weet ik zeker, en ik dacht bij een 146 ook 6mm maar dat weet ik niet helemaal 100% uit mijn hoofd
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

vr jan 05, 2007 19:12

Pas wel op :!:

Die bouten zijn van redelijk zacht materiaal gemaakt en dat draai je zo kapot. Kennelijk gaat het (wel/meestal?) goed met persluchttools, maar met een gewone inbus niet. Het lukt sowieso niet met een normale inbusset, alleen met doppen. Hard in de kop slaan en dan pas draaien (en bidden).

P.S. Ik heb begrepen dat er zoiets als een linksdraaiende "gripper" bestaat waarmee je dolgedraaide inbussen kan aanvallen. Weet iemand daar meer van of waar je zo'n ding koopt? Jaja, ook bij mij ging het fout - drie bouten de kop dol en natuurlijk ook nog eens in drie verschillende deuren. Zucht....

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

vr jan 05, 2007 19:28

persluchttools
of een slagmoersleutel

maar zoals jij al aangeeft, een flink erop meppen, anders draai je alles dol
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Den

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

vr jan 05, 2007 20:21

probeer het anders even met een slagschroevendraaier inbus bits er in en het eerste stukje is gebeurd :D

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

za jan 06, 2007 01:30

Den,

P'sies!
Als het allemaal toch niet gaat, beiteltje en lostikken door schuin er op te zetten en flink meppen.
En alvast een lakstift halen!
:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

za jan 06, 2007 10:37

waarom zo moeilijk doen?
het is zo verschrikkelijk simpel

men neme een ringsleuteltje 10mm, en draaie het M6boutje uit beide scharnieren en tille het portier er zo uit :wink:
als je zo graag de scharnieren ook wil hebben, is het sowieso makkelijker om ze pas los te draaien als de portieren er al uit zijn

imbus 8mm trouwens :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeltje 164

Re: RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

za jan 06, 2007 11:30

waarom zo moeilijk doen?
het is zo verschrikkelijk simpel

men neme een ringsleuteltje 10mm, en draaie het M6boutje uit beide scharnieren en tille het portier er zo uit :wink:
als je zo graag de scharnieren ook wil hebben, is het sowieso makkelijker om ze pas los te draaien als de portieren er al uit zijn

imbus 8mm trouwens :wink:
En nog even het split/borgpennetje omhoog tikken en niet naar beneden!!!!, vaak als je de deur bij / met het schanier losmaakt zijn ze moeilijk weer terug te plaatsen...
Bovenstaande kan in 10 minuten gebeurt zijn en uhh even de kabelboom losmaken ook wel zo handig...

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

za jan 06, 2007 15:28

De deuren zijn inmiddels eruit en door de nieuwe eigenaar opgehaald, het was een verhaal appeltje-eitje. Imbus erin en een harde ruk, gewoon met de hand, eraan en ze gingen los. Wel idd de imbus er goed diep in tikken zodat de boel niet dol draait.
Mocht trouwens een imbus dol draaien dan kan je er een Torx in slaan en komt de boel alsnog los.


@ Graffiaturo: die boutjes had ik in eetrste instantie los gehaald maar kreeg de deur er nog niet mee uit, vandaar mijn imbusvraag. bij het loshalen van de portieren vielen de scharnieren er uiteindelijk gewoon af :S :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Maat voor imbus deurscharnieren 146

za jan 06, 2007 17:55

omhoog tikken en niet naar beneden
dus daat ik op de sloop verkeerd, ze gingen er wel uit, maar het ging inderdaad beter naar boven als naar beneden...
waarom is dit eigenlijk? (want als ik de pen bekijk is boven hetzelfde als onder, of niet?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”