The riddler

Slecht uitgevoerde APK??

do jan 04, 2007 11:28

Even een vraagje over de APK-keuring.

Twintig oktober 2006 is mijn auto APK gekeurd bij aankoop door een BOVAG aangesloten garage, waar ik de auto ook gekocht heb (BOVAG-lidmaatschap was daarbij een overweging). Er zijn toen geen afkeur of aandachtspunten gevonden. Vervolgens een hele lijst problemen gehad, allemaal op punten die niet onder de APK vallen. Dat terzijde dus, hoewel het gevoel bij de garage toch minder wordt. Er is echter een uitzondering: de draagarmen.

Tijdens de uitgevoerde reparaties is aan het licht gekomen dat beide draagarmen speling vertonen die afkeuring bij APK tot gevolg hebben. Links 0.5 cm, rechts circa dan 1 cm. Inmiddels heb ik de auto dus iets meer dan 3 mnd en 6000km. Volgens enkele monteurs bij de garage waar ik hem in onderhoud heb (merk-dealer) zou dit niet moeten kunnen omdat de toegstane speling op de draagarmen voor de APK minimaal is. Ik voel er zelf wel voor om dit bij de verkopende en uitvoerende garage aan te kaarten, maar ik zie de dooddoeners alweer aankomen. "Tja, geen garantie (raar bij BOVAG bedenk ik nu), rijstijl, te veel kilometers, misschien iets geraakt, etc, etc". Ik weet dat het niet zo is, maar bewijs het maar eens.

Heeft een van jullie toevallig eerdere ervaringen met dit soort dingen? Er schijnt een BOVAG-geschillen commissie te zijn, maar heeft zoiets zin ivm bescherming van eigen naam etc etc?

Zelf schat ik het redelijk kansloos is omdat er weinig te bewijzen valt. Het is, alles bij elkaar, iig genoeg reden voor mij om niet meer van de services van de verkopende garage gerbuik te maken.
Laatst gewijzigd door The riddler op do jan 04, 2007 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ciclista
Guru
Guru

RE: Slecht uitgevoerde APK??

do jan 04, 2007 11:43

Als je 3 maanden garantie hebt, moet je opschieten. Eerst maar eens aan de garage waar je m hebt gekocht voorleggen, voordat je hier namen noemt.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 04, 2007 12:59

Ik denk, dat je in vrijwel alles gelijk hebt. :(

Maar misschien beter hier vooralsnog geen namen te noemen, maar vooral toch even praten met de garage waar de auto gekocht is.
Misschien helpt 'dreigen' met slechte reclame via het www wel?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

The riddler

do jan 04, 2007 13:05

Posting aangepast, het was niet de bedoeling om bedrijven of personen zwart te maken. Had er niet aan gedacht dat het zo gelezen kon worden. De idee was dat andere mensen misschien betere of eenzelfde ervaring hebben gehad met dit bedrijf. Rondvraag in mijn kennisenkring heeft wel wat opgeleverd, maar is toch minder onafhankelijk.

Ik ben er ook voorstander van om het eerst met de garage contact op te nemen en dan pas naar buiten te treden. Vraag me alleen af of het zin heeft, want ja, hoe werkt het meestal zullen we maar zeggen...

Meester

do jan 04, 2007 13:27

Ik ben er ook voorstander van om het eerst met de garage contact op te nemen en dan pas naar buiten te treden. Vraag me alleen af of het zin heeft, want ja, hoe werkt het meestal zullen we maar zeggen...
Dat voel ik wel met je mee, maar de juiste weg is eerst de garage in de gelegenheid stellen ;-)

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

do jan 04, 2007 14:12

Ik heb tijdje terug mijn ex 33 ook gekocht met verse ( 1 dag oude) APK.

Ook toen bleken er nadien een aantal zaken niet goed te zijn: schokbreker defect, speling fussee en roestgaten drempel.

ik heb hem toen verkocht met vermelding van de gebreken en is toch bij de nieuwe eigenaar weer goed gekomen, deze heeft hem weer in orde gemaakt.

Zo kan het dus ook... :wink:

Goede les: APK zegt geen ene klap, kijk er altijd zeer kritisch naar als je een gebruikte auto koopt en zet hem ALTIJD ergens op een brug voor nadere inspectie.

APK is slechts een momentopname en zeker geen aankoopgarantie! 8)
Waarvan Akte! :lol:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Rob2000

do jan 04, 2007 14:48

APK maakt toch geen h*l uit? Als er iets kapot gaat heb je garantie.
Bij mijn auto waren er ook een paar zaken niet in orde. Bijv. water (met algen hehe) in het knipperlicht linksvoor. Dan kan de verkoper wel zeggen: 'Dan had je dat maar voor de koop moeten zien/zeggen' maar daar schiet hij niet veel mee op omdat 'ie het gewoon moet herstellen. (hebben ze dan ook gedaan, zonder mekkeren)
Vorige week ging het CD gedeelte van mijn radio kapot. Reparatiekosten? 200 euri. Wordt afgedekt door de garantie, geen probleem.

AlfaFever

Re: Slecht uitgevoerde APK??

do jan 04, 2007 15:06

................... "Tja, geen garantie (raar bij BOVAG bedenk ik nu...................
................................

Daar kan Riddler dus niet op terugvallen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 04, 2007 18:47

1 cm speling? :? Dat is nogal niet wat. Dat hadden ze moeten zien. Het had op z`n minst een AC punt op je afkeurrapport moeten zijn.
Maar je kunt iig een gesprek aangaan met die garage. Als dat in alle redelijkheid verloopt is het niet onmogelijk dat ze er iets aan gaan doen. Misschien de kosten delen. En een APK zegt idd niks. Ja, dat je legaal weer een jaar mag rijden.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Slecht uitgevoerde APK??

do jan 04, 2007 19:16

En een APK zegt idd niks. Ja, dat je legaal weer een jaar mag rijden.
Nee zelfs dat niet. Als jouw auto ondanks een defecte verlichting toch een goedkeuring krijgt, kan je zodra je je er mee op de openbare weg begeeft toch een bekeuring krijgen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Slecht uitgevoerde APK??

do jan 04, 2007 19:20

En een APK zegt idd niks. Ja, dat je legaal weer een jaar mag rijden.
Nee zelfs dat niet. Als jouw auto ondanks een defecte verlichting toch een goedkeuring krijgt, kan je zodra je je er mee op de openbare weg begeeft toch een bekeuring krijgen.
Heb jij weer een punt. Dat je weer een jaar legaal mag rijden mits je verlichting in orde is. Of de bandenprofieldiepte goed is. En je uitlaat niet lek. En dat je niet teveel gezopen hebt. :biggrin:

Erik127
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

vr jan 05, 2007 15:55

Ben mijn vertrouwen in APK wel een beetje kwijt.

Ik heb mijn Fiat 127 destijds eens twee keer laten keuren bij verschillende bedrijven (lang verhaal, maar ik had nog een keuring tegoed). De eerste, een merkdealer kwam met een behoorlijke lijst van punten. Economisch total loss zeg maar. Toen een keuring door de ander, cheapo garage, die kwam met veel minder punten en bovendien andere punten. Heb de auto zelf niet grondig bekeken, dus ik kan niet beoordelen welk van de twee nu de betere keuring heeft gedaan.

Vorig jaar reed ik met mijn toenmalig klassiekertje (niet nader te noemen Duits merk, eerste letter een B, de laatste een W) over het Prins Clausplein. God zij dank reed ik net op een recht stukje toen een van de balken van de triangel waar mijn linker achterwiel aan hing spontaan doorscheurde bij 100 km/u. Er zat net twee maanden APK op. Ik weet niet of het een falen is van de garage of dat het geen controle punt is, maar APK geeft mij geen veilig gevoel meer. Kan natuurlijk ook zijn dat het moeilijk te zien is geweest door roest van binnenuit.
GT Junior 1300
156 SW

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”