Even een vraagje over de APK-keuring.
Twintig oktober 2006 is mijn auto APK gekeurd bij aankoop door een BOVAG aangesloten garage, waar ik de auto ook gekocht heb (BOVAG-lidmaatschap was daarbij een overweging). Er zijn toen geen afkeur of aandachtspunten gevonden. Vervolgens een hele lijst problemen gehad, allemaal op punten die niet onder de APK vallen. Dat terzijde dus, hoewel het gevoel bij de garage toch minder wordt. Er is echter een uitzondering: de draagarmen.
Tijdens de uitgevoerde reparaties is aan het licht gekomen dat beide draagarmen speling vertonen die afkeuring bij APK tot gevolg hebben. Links 0.5 cm, rechts circa dan 1 cm. Inmiddels heb ik de auto dus iets meer dan 3 mnd en 6000km. Volgens enkele monteurs bij de garage waar ik hem in onderhoud heb (merk-dealer) zou dit niet moeten kunnen omdat de toegstane speling op de draagarmen voor de APK minimaal is. Ik voel er zelf wel voor om dit bij de verkopende en uitvoerende garage aan te kaarten, maar ik zie de dooddoeners alweer aankomen. "Tja, geen garantie (raar bij BOVAG bedenk ik nu), rijstijl, te veel kilometers, misschien iets geraakt, etc, etc". Ik weet dat het niet zo is, maar bewijs het maar eens.
Heeft een van jullie toevallig eerdere ervaringen met dit soort dingen? Er schijnt een BOVAG-geschillen commissie te zijn, maar heeft zoiets zin ivm bescherming van eigen naam etc etc?
Zelf schat ik het redelijk kansloos is omdat er weinig te bewijzen valt. Het is, alles bij elkaar, iig genoeg reden voor mij om niet meer van de services van de verkopende garage gerbuik te maken.