Steeds hoor je tijdens threads dat men oude troep -lees oude type Alfas- beu is, maar dat men dat bij nieuwe modellen ook heeft. Middels deze post wil ik daar mijn mening over geven:
Troep haal je in huis. Voordat je wat koopt kan je veel, heel veel mankementen al bespeuren. Electrisch drama, knipperende lampjes, niet goed fungerende ramen, niet sluitende deuren, schavende geluidjes bij de aandrijving, olieverbruik (zwarte olie in blok? schuim in luchtfilter)...kortom dat alles kan je tegenkomen, maar ook voorkomen: laat je goed informeren, of beter nog, neem iemand mee.
Troep kan je ook zelf in de hand spelen. Heb je eigenlijk net te weinig budget om die 75 V6 te rijden en koop je daarom maar eentje die zo-zo is, dan kun je wel een goeie prijs betalen vooraf....maar achteraf had je waarschijnlijk beter kunnen doorsparen. Koop eerst een twee liter TS, veel goedkoper in onderhoud. Dit onderhoud is van wezenlijk belang. Oude beestjes uit de 60'er/70'er en 80'er jaren (Spider, Gulietta, Giulia's, Bertone etc...) vragen gewoon, bij dagelijks gebruik om meer aandacht. Laatst liep iemand te briezen over een kachelmoter.... tja die dingen gaan kapot na 20 jaar! En ja, daar kom je heeel moeilijk bij. Een radiator die het begeeft....dat kan gebeuren, maar ben er dus beducht op dat dat gaat gebeuren! Onderhoud is duur, onderdelen zijn duur, dus zoek goed naar alternatieven (Tuynder versus de gewone dealer bijvoorbeeld). Preventief onderhoud, met name vlak voor een koude periode wil ook helpen aan het "pissed off" gevoel. Smeer rubberwerk in met teflon/ graphite spray... Kijk je radiator na op koelvloeistof ipv water. Dat soort dingen. Vaak hebben Alfaatjes baasjes die ze eigenlijk niet kunnen betalen, dan krijg je troep! Die wordt vervolgens voor rot gescholden op een forum en weer verkocht....op naar de volgende eigenaar. Daar begint het allemaal weer opnieuw.
Oude troep...nieuwe troep. Het is zeker niet zo. Nieuwe type Alfas (156, 147, GTV etc...) hebben veel minder mankementen (in de regel). Maandagochtend autos bestaan niet, productieprocessen zijn tegenwoordig zo ingeregeld dat defecten er al vroegtijdig uit worden gehaald. In een tweedehands leven (www.milano.nl) kom je wel veel bagger tegen: schadeautos, slecht onderhoud.... Ik heb eens meegemaakt dat een zware schade 164 weer op de weg kwam. De hele stuurinrichting was aan barrels, enn ook de neus had in elkaar gezeten. Komen we de 164 een 4 maanden daarna tegen bij Aaldering...zowel het linker als het rechter wiel wijzen naar buiten toe. Oorzaak: de stuurstang was met 1 !!!! puntlas vast gezet, cosmetisch opgelapt en verkocht. De nieuwe eigenaar had een koopie (klinkt bekend) en was helemaal verliefd. Na een paar maanden, brak de stuurstang. Tijdens een stadsritje. Stel je voor dat was met 150 km/h gebeurd, met een auto vol met vrienden. Dat kom je natuurlijk overal tegen, maar je kan het wel voor zijn: kijk goed uit en neem desnoods iemand mee! Mensen zat met kennis. Ik heb inmiddels een Alfetta (80 ), Giulietta (84 ), GTV 2.0 (81 ), 75 Imola (90 ), 75 2.0 c. (86 ), 156 1.8 (98 ), GTV 3.0 (98 ), 166 3.0 (98 ) en 156 GTA (2002 ) gehad. De Alfetta's waren bagger, altijd was er wel wat kapot, maar naar mate de modellen jonger werden, had ik er gewoon niet zo'n problemen meer mee. Met name de 156's waren vrij van mankementen. De 166 had, evenals de GTV de bekende kapotte POTmeter en vretende ophangingsdelen. Maar zoveel drama als de Alfetta's me gaven was er simpelweg niet bij. Overigens: mijn huidige BMW E90 (2005): deurklinken blijven open staan, kachel die stinkt, rammelende interieurdelen en een defect in trillingsdemper (contra-as in de motor)...ook bij BMW is er wat verkeerd. Alfas, BMW's, Nissan's....onderhoud het goed en je hebt minder omkijken.
Koop wat je kunt rijden. Rijden kost geld, dus heb tevens een budget voor het rijden en niet alleen kopen. Als laatste...informeer je goed. Er is te veel oude troep en oplichters!
Ach, denk er maar eens over na ....
Michel