breev020

Laadstroomlampje

wo jan 03, 2007 17:08

Bij mijn Bertone licht het laadstroomlampje op naarmate het toerental toeneemt. Bij stationair toerental is het lampje uit. Kan iemand dat verklaren?

BvD

Gr

Job

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Laadstroomlampje

wo jan 03, 2007 19:13

Volgens mij hangt het laadstroomlampje tussen de +12V van de dynamo en de +12V van de accu.
Dus normaal gesproken:

STILSTAANDE MOTOR:
Accu +12V - Dynamo 0 V dus een spanningsverschil van 12V , lampje gaat aan.

DRAAIENDE MOTOR:
Accu +12V - Dynamo +12V dus spanningsverschil is 0, lampje gaat uit.

Op de een of andere manier heb je bij hoge toeren of een te lage accu spanning (beetje vreemd) of een te lage laadspanning/stroom van de dynamo.
Dus ik zou eerst maar even meten wat die spanningen zijn, misschien is er wel iets mis met de spanningsregelaar ofzo.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Laadstroomlampje

wo jan 03, 2007 21:17

Volgens mij hangt het laadstroomlampje tussen de +12V van de dynamo en de +12V van de accu.
Klopt, dus geen (miniem) spanningsverschil, geen brandend lampje.
Op de een of andere manier heb je bij hoge toeren of een te lage accu spanning (beetje vreemd) of een te lage laadspanning/stroom van de dynamo.
Dus ik zou eerst maar even meten wat die spanningen zijn, misschien is er wel iets mis met de spanningsregelaar ofzo.
Lijkt me stug, denk eerder aan te hoge spanning, defecte spanningsregelaar of diode? Meet maar eens op je accu polen bij hoger toerental. :wink:

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Laadstroomlampje

do jan 04, 2007 10:13

Nu heb ik geen bertone, maar wel hetzelfde probleem gehad met een Bosch dynamo van mijn 33. Als de combinatie van sleepringen en koolborstels ongelijk inslijt of in zijn geheel flink vesleten is, dan kunnen de borstels bij hoge toerentallen gaan zweven (deze maken dan geen goed contact) waardoor geen correct voltage wordt afgegeven. Dat kan als oorzaak hebben de niet rondheid van de sleepringen (ovale doorsnee ipv rond) of versleten borstels. Als dat het is (?), dan kan je gemakkelijk een nieuw set koolborstels kopen met ingebouwde spanningsregelaar, kosten 15 euro of zo? Als je deze vervangt, draai dan gelijk de sleepringen mooi af, zodat beide weer goed contact kunnen maken.

Om erachter te komen of het de dynamo is kan je bij hogere toerentallen (wanneer dat lampje gaat branden) de +B en +D spanningen van je dynamo meten. Post die waarden en dan is er vast wel iemand die raad weet :wink:

Succes ermee

steven

breev020

RE: Laadstroomlampje

do jan 04, 2007 11:04

Dank voor de reacties. Ik ga ermee aan de gang en zal eerst gaan meten.

Gr

Job

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Laadstroomlampje

do jan 04, 2007 16:58

Idd, Meten is Weten :D

Succes ermee :)
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Andretti Molletti

RE: Laadstroomlampje

do jan 04, 2007 17:57

Lampje zit tussen B+ en D+... ofwel velddiodes en hoofddiodes.
Brand als je dynamo minder spanning levert als je accu, dus bv als je spanningsregelaar stuk is. Kan ook een diode zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”