adrie34

motor start niet meer

do dec 28, 2006 15:13

0ke, ik weet het niet meer,
ik ben zins 6 weken in het bezit van een alfa 164 2.0 ts. van 1997.

vrijdagavond koplamp en achterlicht vervangen, alleen hoorde ik een tikkie toen ik de stekker in het achterlicht deed, (waarschijnlijk omdat ik de auto op contact had staan,stom natuurlijk) er weer in deed.
maar de lichten deden het(alles trouwens).

daarna wou ik de motor weer starten, maar nee, hij startte niet, de startmotor loopt wel, maar hij krijgt maar geen vonk.
bnp sensor vervangen, maar helpt ook nix.
er brandt de hele tijd het lampje v/d inspuiting.
accupolen een uurtje losgehaal, half uurtje tegen elkaar gelegt, helpt ook nix.
voor bij de radiateur zit een relais, met rode streep erdoorheen, haal ik die eraf, danbrand het inspuitingslampje niet meer.relais is oke.

Er is genoeg benzine druk, want toen ik de slang naar de onsteking loshaalde, spoot de benzine eruit!

ik hoop dat iemand een idee of suggestie heeft wat het kan zijn, ik baal er enorm van, kan eigenlijk niet zonder mijn auto.

ik hoor het wel.

gr. Adrie

RomusTS
Member
Member

RE: motor start niet meer

do dec 28, 2006 15:22

Zo even een gedachte hoor maar, alle zekeringen allemaal doorgenomen?
RomusTS // ex Alfist!
Rollin'in a '07 Seat Leon 1.9 TDI Businessline

Andretti Molletti

do dec 28, 2006 15:26

Meet eens op je bobineaansluiting of er wel spanning staat op aansluit nummer +15.

Er is een relais voor de benzinepomp, die is ok
Er is een relais voor het motronic, die is ook oké omdat je inspuitlampje brandt.
En er is een relais voor de ontsteking en die is denk ik defect of een bijbehorende zekering (S-20 in mijn schema hier) mogelijk dat je die zekering gehoord hebt bij de montage achterlicht.

Als er geen accuspanning staat op de +15 van de bobine moet je daar maar eens even een gezekerd draadje naar toe maken vanaf de plus, 10-1 dat i het dan weer doet ;)

adrie34

do dec 28, 2006 16:40

bedankt voor jullie reacties,

is dat het relais helemaal rechts?
geeft geen spanning idd, de andere 3 wel.

maar hoe dat zit met doorverbinden vanaf de plus , en +15 e.t.c, heb ik geen kaas van gegeten.

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 28, 2006 16:52

Kijk anders ook ff op www.alfa164register.nl , daar staan ook de nodige schema's en 164 kenners 8)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Andretti Molletti

do dec 28, 2006 17:04

je pakt een stukje draad, daaraan knijp je een ampstekkertje en stopt daar een zekering in van 15 ampere. Nog een stukkie draad aan de andere kant van de zekering.
Dan ene kant op de +15 aansluiting houden van je bobine en de andere kant op de plus accu. De 164 heeft ergens onder de kap een plus zitten omdat de accu achterin zit. het is een zwart kapje ter grootte ve cigarette pakje en er lopen een heleboel rode draden naar toe. Dat kan je ook gebruiken ipv je + accu.
Hou die draad op zijn plaats en start de auto. Liefst nadat hij even stil heeft gestaan omdat hij anders mogelijk verzopen is van het vele starten zonder ontsteking.
Controleer de zekering van de ontsteking ook!! geen idee waar, maar is dacht ik een 20 ampere (Geel)

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: motor start niet meer

do dec 28, 2006 17:19

j De 164 heeft ergens onder de kap een plus zitten omdat de accu achterin zit. het is een zwart kapje ter grootte ve cigarette pakje en er lopen een heleboel rode draden naar toe. Dat kan je ook gebruiken ipv je + accu.

Dat zwarte kastje zit achter het koelvloeistofreservoir tegen het schutbord aan.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Roeltje 164

do dec 28, 2006 17:44

Dre je bent een kanjer, ik weet niet of het helpt , maar hij belde mij en ik zei er is een emneer van de ANWB, die reageert vast.. ehh voila, ik hoop dat ie er aan uit komt...

gr Roel :wink:

Andretti Molletti

do dec 28, 2006 17:49

Dre je bent een kanjer, ik weet niet of het helpt , maar hij belde mij en ik zei er is een emneer van de ANWB, die reageert vast.. ehh voila, ik hoop dat ie er aan uit komt...

Dank je... En graag gedaan Roel ;)

Roeltje 164

do dec 28, 2006 17:55

Dre je bent een kanjer, ik weet niet of het helpt , maar hij belde mij en ik zei er is een meneer van de ANWB, die reageert vast.. ehh voila, ik hoop dat ie er aan uit komt...

Dank je... En graag gedaan Roel ;)

Roeltje 164

do dec 28, 2006 17:56

Thanks..
Laatst gewijzigd door Roeltje 164 op vr dec 29, 2006 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

adrie34

vr dec 29, 2006 12:08

lampje van de onsteking(inspuiting) brand constant.
relais en zekering v/d ontsteking zijn toch oke,
haal ik het relais eruit dan brand het lampje niet meer.

hoor als ik het contact opendraai een zoemend geluid bovenin het blok,de blower heb ik uit staan.

brandstof onderbreker knop stond omlaag, tenminste, er viel nix in te drukken.

heb het gevoel dat het gewoon in het motronic systeem zit, een foutmelding, terwijl er geen fout is.

heb dus al de accupolen een uurtje losgehaalt en een half uur tegen elkaar gehouden.

grlmb :evil:

Andretti Molletti

vr dec 29, 2006 12:17

Trek een van de bobinekabels dan eens los en hou deze 5 mm boven de bobine met een geisoleerde tang. Dan starten en je moet de vonken zien springen van de bobine naar de kabel.
Alleen op deze manier is het veilig, dus niet de kabel uit de verdeler halen oid.
Je hebt vast geen vonk, en beide ontstekingen stuk lijkt me stug... het moet dan een voedingsspaningsprobleem zijn.

adrie34

vr dec 29, 2006 13:13

toch raar, het meest rechtse relais geeft geen spanning, zit een zeker van 15 ampere in.
moet ik dan gewoon een nieuw relais kopen?

adrie34

vr dec 29, 2006 13:29

ik bedoelde, het relais is wel goed, zekering ook, maar geen spanning op de kabels

Terug naar “Algemene Technische vragen”