Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

156 JTD multiriem (?) - of wat anders ?

do dec 28, 2006 09:26

De laatste tijd, als ik de JTD (koud)start, hoor ik voor, pakweg 30 seconden, een piepend geluid. Voornamelijk (en bijna alleen) bij vochtig weer.

Uiteraard, als ik de kap open om even te luisteren, maakt ie dat geluid net niet…. :evil:

Doch, vanochtend hoorde ik het plots ook bij warme motor, half uurtje gereden, stationair. Bij ’t minste gas geven houdt het op. (vochtig weer, hier)

Aangezien mijn garage gesloten is, en de auto pas op 8/1 daarheen gaat voor onderhoud 90.000, toch liever even op zeker spelen. Vandaar mijn vraag, eventueel aan diegenen die ervaring hebben met de 156 bij de dealer (Remco ? Graffi ?)

Is dit:

- inderdaad een rolletje van de multiriem ?
- een rolletje van de distributie ?

Of een gans andere denkpiste: de laatste tijd vind ik ‘m nogal “bruusk” reageren als ik, bij lage toeren ’t gas intrap ( koppel vragen dus). Met bruusk bedoel ik niet echt een bonk, maar toch een zekere, voelbare speling (voelt aan als bv speling op de homokineten oid). Tevens vind ik de pook nogal reageren hierop (verplaatsing naar achter toe). Daarom dacht ik eventueel aan een slechte motorsteun ? En dat dat meteen onze “pieper” is (koud = meer trillingen)

Uiteraard is het niet mogelijk hier een diagnose te stellen via de pc, maar misschien dat sommige monteurs / 156 rijders het herkennen als een “common problem”…

oh ja, de bekende motorsteun-test (koppeling op laten komen, met gas en handrem op), heb ik niet gedaan....niet echt zin in bij een auto die 10.000 voor de distributievervanging aanzit....

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 156 JTD multiriem (?) - of wat anders ?

do dec 28, 2006 09:39

Ik had het probleem met mijn 164TD ook , bleek dat de hydrolische spanner v/d multiriem kapot was , afgebroken en lam wassie waardoor hij de riem niet goed spande tijdens het stationair draaien v/d motor.
Of 1 van de poelielagers die bijna op het eind is en daardoor soms wat stroever draait , dit kan je alleen proberen als de multiriem eraf is.

Suc6 met je probleem :wink:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Speeder

do dec 28, 2006 10:00

Dat multiriem verhaal hoor je vaker bij 156's, maatje van me had het laatst toevallig ook. Ik zou tot die tijd gewoon doorrijden, zo super veel kan er toch niet mis gaan..
Daarna gewoon lekker rustig de auto op de brug rijden, de multieriem demonteren en alles checken..

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 28, 2006 10:06

Als het idd de multiriem is, kan dat idd nog wel tot 8/1.

Volgende keer dat ie piept ga ik eens de airco uitzetten, kijken of het dan stopt. Indien ja, weet ik meteen dat het die kant uit komt.

Freek
Member
Member

do dec 28, 2006 10:20

Mijn 166 JTD heeft er onder hele specifieke weersomstandigheden ook wel eens last van. Is waarschijnlijk een spanrolletje. Omdat het zo weinig voorkomt rij ik er al twee jaar mee rond. Ik zou me dus maar geen zorgen maken. :wink:
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 156 JTD multiriem (?) - of wat anders ?

do dec 28, 2006 10:25

Als het idd de multiriem is, kan dat idd nog wel tot 8/1.

Volgende keer dat ie piept ga ik eens de airco uitzetten, kijken of het dan stopt. Indien ja, weet ik meteen dat het die kant uit komt.
Of ,om te kijken of het erger wordt, alle zware verbruikers bijschakelen> achterruitverwarming, kachelaanjager, alle verlichting aan..
Kan uiteraard zijn dat je riem iets aan de slappe kant staat waardoor de dynamo niet zonder slip wordt aangedreven als er veel stroom gevraagd wordt.
Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 28, 2006 10:41

mijn 146 heeft er ook soms last van, vaak weken niet en dan weer effe. Meestal als hij koud is of echt heel warm. Omdat het te pas en onpas komt besteed ik er geen aandacht aan.
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”