Het vreemdste van een Milano vind ik dat het een mix is tussen een 'klassieke' type 1 75 (spiegels, bruine ruiten) en de 'pre-type-2' America/TS zoals ik ze maar noem (stroomlijnspiegels, groen glas). De Milano heeft het mijlen/km dashboard in geel/wit (wel een gave klokkenwinkel!) en de vroege America/TS-en hebben een oranje dashboard. Daar komt bij dat de Milano's, afgezien van de Verde, 2.5 liters zijn.
Ik snap min of meer hoe het komt denk ik, Alfa wou de 2.5QV ('8'6) in de USA verkopen. Aanpassen wat moest (dikke bumpers, tank in de kofferbak, katalysator, belt minder in de Alfa control, airco omdat iedereen dat nou eenmaal wil in de States). Dus feitelijk is een 2.5 Milano een sterk aangepaste 2.5QV. Vervolgens kwam in de EU de TS op de markt, en moest de EU-V6 een upgrade vanwege het kleine vermogensverschil tussen TS, TB en 2.5. Ziedaar de 3.0, en om die meer onderscheidend vermogen te geven kreeg die de kenmerken van de Amerikaanse Milano, met in het achterhoofd dat Alfa dan tzt ook de 3.0 in de USA kon gaan leveren. En om de 3.0 America in lijn te houden met de TS, kreeg die het oranje dash en de stroonlijnspiegels.
als je originele blok er nog in zit (en waarom niet) zul je zien dat het intake plenum meer slangetjes heeft aangesloten dan je 3.0 (emissiefrats). Op de 3.0 zijn een paar gaatjes dichtgelast.