Hmm, zoals wel vaker gebeurt, een hele berg nuttige informatie, maar niet echt een antwoord
Ik heb een poos door die 'bandenbijbel'website geneusd. Daar wordt ik weliswaar veel wijzer van maar ipv een antwoord op de vraag levert het vooral meer vragen op.
Uit de informatiebrij haal ik nu maar het volgende:
15 inch velg op zich moet kunnen. Die maat is immer leverbaar voor de GT (af fabriek of als optie)
195/65-15 banden moet op zich ook kunnen. De maat valt binnen de toegelaten toleranties als ik eea goed interpreteer
195/60-15 (uit het instructieboekje) blijkt bij nadere bestudering de enige maat voor de GT JTD waar sneeuwkettingen op passen. Wellicht heeft Alfa bewust de wat kleinere 60 reeks genomen ipv de logischere 65 reeks, enkel en alleen ivm sneeuwkettingen ?!
Nu verwacht ik niet echt sneewkettingen nodig te hebben maar het zou toch wel jammer zijn als die mogelijkheid zou worden uitgesloten met 195/65-15.
Het hele bandenverhaal wordt wel steeds duidelijker, maar ik ben nu danig in de war gebracht met het velgengedoe. Ik heb geen idee of de steek en de offset van 15 inch velgen voor de 147 geljik zijn aan steek en offset van 15 inch velgen voor de GT. Straks zit ik nog met goede banden op foute velgen
Ik laat die aanbieding dus maar links liggen en ik ga uiteindelijk maar gewoon nieuwe banden en velgen kopen in een goeie bandenzaak. Dan kan ik ook precies het merk en type kopen wat veel wordt aangeprezen.
Bedankt in ieder geval voor de info.