bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 11, 2006 13:32

Tot 1965...aldus een liefhebber in dit interview.

http://www.switchimage.com/Paul_vd_Berg.html

AlfaNewB

di dec 12, 2006 12:38

Allebei gelijk... nuances.

Pesenti tijdperk duurde tot de overname in 1969.
Paul vd Berg heeft het over auto's die ontworpen zijn tot of t/m 1965.

Echter, waar ik op doelde, zijn er ook strictere puristen die menen dat er geen "vere Lancia's" meer zijn
gemaakt, nadat de familie Lancia in 1955 uit de firma is gestapt... en dhr. Pesenti met zijn beton Lires van de Pavesi groep de boel overnam...

En zo kun je wel bezig blijven. Ik ben van mening dat er nog altijd Lancia's worden gebouwd... Een Thesis is geen
Fiat of Alfa!

Dus van die flauwekul dat het na de overname door Fiat "niets meer is", daar kan ik niks mee. Als je dan echt purist bent,
dan moet je zeker ook niks hebben van een Fulvia. Is onder het bewind van Pesenti tot stand gekomen en niet toen de
familie nog in het bedrijf zat. Bovendien zijn die auto's (FFF, flavia, fllaminia, fulvia) niet zo over-engineerd als bijvoorbeeld de Aurelia was en
vertegenwoordigen ze dus minder het imago dat Vincenzo Lancia en later zijn zoon Gianni voor ogen stond.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 12, 2006 14:34

In het decembernummer van de Classic & Sportscar is Martin Buckley enthousiast over de Gamma Berlina en noemt het zelfs een giant Alfasud....ieder zijn mening.

AlfaNewB

di dec 12, 2006 14:52

Is een interessante auto (vind 'm persoonlijk interessanter, niet mooier dan de coupé)... én een echte Lancia!

Die boxertechniek van de Gamma werd niet gedeeld met enig ander produkt uit de Fiat groep... zou vandaag de dag niet mogelijk zijn.

Overigens bedankt voor de tip; ga het decembernummer maar 'ns scoren :wink:

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

di dec 12, 2006 19:15

Interessante discussie. Sinds wanneer bestaat Alfa Romeo eigenlijk al niet meer ? Is dat sinds 1992 Foat het helemaal voor het zeggen kreeg ? Of nog eerder ? (of later, omdat de 155 deels nog motoren had die door Alfa waren ontworpen ?)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 13, 2006 12:06

Martin Buckley beschrijft dat Citroen en Lancia al voorzichtig begonnen samen te werken om gezamenlijk een model te ontwikkelen en dat FIAT interesse had voor overname. De plannen liepen op niets uit met als reden dat De Gaulle niets zag in een buitenlandse overname met gevolg dat Lancia een op de Beta geinspireerd platform in de haast moest bouwen en men minder tijd/geld kon besteden aan de ontwikkeling van de boxermotor.
Ik heb ook het boek dat is uitgebracht naar aanleiding van het 90jarig bestaan van Lancia en staat deze geschiedenis ook in.
De overeenkomst in 1979 met Saab om gezamenlijk een model te ontwikkelen en meer zoals de Delta met de Saab badge was ook niet helemaal succesvol en Saab stapte voortijdig uit het project nadat duidelijk was geworden dat FIAT en Alfa Romeo ook mee wilden doen. De Thema was wellicht nog overtuigender geweest, had men niet de concurrentie op met name de binnenlandse markt van de Croma en 164.

AlfaNewB

wo dec 13, 2006 12:19

Mooi boek is dat inderdaad over het 90-jarig bestaan! Heb er paar weken terug nog uitgebreid in zitten lezen; vandaar ook m'n parate kennis...

Nog even ingaand op de vraag 'hoe lang Alfa al niet meer bestaat'.... tsja, na voorgaande discussie zal mijn standpunt duidelijk zijn:
Alfa bestaat nog altijd en maakt nog dagelijks auto's.

Ik vind dat dat soort opmerkingen gewoon geen hout snijden. Een Pagani is geen Mercedes, maar maakt wel gebruik van Duitse techniek... hebben ze daardoor nooit echt als merk bestaan?

Maar! ....

Ik vind ook dat de verschillende merken uit de grote Fiat-stal meer vrijheid zouden moeten hebben en wel technisch op gezamenlijke
platvormen mogen leunen, maar dat ieder merk daar een eigen koets, rijeigenschappen en motorenkeuze aan zou moeten kunnen geven.

Nu bepaalt Fiat wat er op bepaalde platvormen gebouwd gaat worden en welke motoren er leverbaar zijn. Maak de verschillende merken zelfstandiger, waarbij ze de vrijheid hebben om van de schappen te pakken wat er voorradig is. En laat de merken kiezen of ze uberhaupt op een bepaald platvorm een model willen leveren.

In welke vorm e.e.a. gegoten zou moeten worden is natuurlijk lastig te zeggen en misschien zelfs onmogelijk, maar Alfa en Lancia hebben naar mijn mening te weinig vrijheid; zijn teveel gebonden aan hetgeen Fiat oplegt. Het zijn geen zelfstandige merken maar onderdeel van het grotere geheel en dus leveren ze identiteit in.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 13, 2006 13:28

Lancia heeft een lange traditie, die de Japanners in een kort tijdbestek met merken als Infinity, Lexus proberen op te bouwen. Met name in Amerika pakt het vooralsnog goed uit. Lancia heeft nog steeds een identiteit die door de nieuwe merken niet wordt overtroffen maar het is de vraag hoelang men nog kan volstaan door blauw bloed te bieden (de al eerder aangehaalde kerneigenschappen van Lancia zijn hout en alcantara ). Op een gegeven moment realiseert ook Toyota met Lexus haar doel.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 14, 2006 14:41

Foutje: het is het januarinummer van Classic & Sportscar en de Gamma Berlina wordt vergeleken met de 604.

Afbeelding
Afbeelding

Pininfarina ontwerpt dit model voor BMC mid jaren 60 en dit model vertoont veel overeenkomsten met de veel later geintroduceerde Citroen CX. Ook de Gamma
lijkt sterk geinspireerd op dit model en is dat werkelijk toeval?

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

do dec 14, 2006 15:56

de achterkant komt me bij alfa ook bekend voor...
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do dec 14, 2006 18:33

De laatste Lancia waren de Delta's... :cry:

De mooiste auto aller tijden vind ik de Lancia 037.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”