Weet iemand hoe koudestartverrijking werkt?
Gaat het toerental omhoog doordat er meer wordt ingespoten, in combinatie met meer lucht? Of wordt er juist bij eenzelfde hoeveelheid inspuiting, minder zuurstof toegevoegd?
In het geval van zijn 16V meet het MMS dus met de temperatuursensor op het blok de temperatuur en zal ie aan de hand daarvan bij koude start meer injecteren. Right? Wat ik me dan nog afvraag: bij een 8V heb je op het gasklephuis nog een extra device zitten die de luchttoevoer regelt. Is het zo dat er meer geinjecteerd word, of is het zo dat dit device ervoor zocht dat er minder lucht bij komt? En hoe zit dit bij een 16V?meer brandstof, zelfde lucht
net als bij je ouderwetse handchocke, je geeft m meer brandstof met dezelfde hoeveelheid lucht
Heren (studenten?) ...
Koude start... warme motor... vollast...
Alle belastingstoestanden draait een benzine motor op een kwaliteits mengsel, en niet op kwantiteit. (behalve Direct ingespoten benzine dan).
Dat betekend dat je een mengselverhouding wilt van tussen de 1:12 en 1:15 ongeveer, en daar laat je meer of minder van de motor instromen door gas te geven...
Het toerental wordt dus bepaald door de hoeveelheid mengsel dat de motor ingaat...
Een motor loopt niet op lucht en ook niet op benzine..alleen op de juiste mengselverhoduing daarvan!!
Een diesel daar en tegen loopt op immer een maximale luchtvulling en het afgegeven vermogen wordt bepaald door de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt, een kwantiteits regeling dus.
Een koudstartverrijking kan dus op verschillende manieren werken, maar het komt er op neer dat de temperatuur van de motor gemeten wordt, er een voorziening is die het toerental verhoogt door meer lucht toe te laten om de gasklep heen en iets wat ervoor zorgt dat er dan uiteraard bijpassend een hoeveelheid benzine ingespoten wordt!
Start ff een ander topic want dat is hier nvt, doch mogelijk wel leerzaam...ok
hoe zit het met de waarde van je lambda, aan de hand van dat getal kunnen we wat gaan concluderen
om te beginnen, co uitstoot wordt gevormd door een zuurstof tekort:
1. lambda is goed, dan is de verbranding niet optimaal (slechte bougie's, vervuilde injectoren, etc)
2. Lambda is niet goed, dus te rijk mengsel, dus de hele verbranding kamer krijgt te weinig lucht (de verhouding lucht benzine is niet optimaal)
Dat zou dan koud en warm beroerd lopen tot gevolg hebben.Dus Andretti,
Wanneer ik het goed begrijp, kan mijn kwakkelende stationairloop bij koude motor (geen verrijking) ook een gevolg zijn van een versleten LMM. Mijn temperatuursensor is reeds vervangen, en ook mijn stationair regelmotor zie ik bewegen wanneer ik deze eraf haal, en de auto probeer te starten.
Wanneer de LMM dus denkt dat er meer lucht binnenkomt dat werkelijk het geval is, zal deze dus teveel brandstof erbij injecteren, wat als gevolg heeft dat het toerental inzakt.
Dit komt omdat de stationairtoerentalregelklep een vaste postitie inneemt en blijkbaar meer lucht doorlaat...Wanneer ik de stekker van de stationairmotor aftrek gaat het toerental wel omhoog. Is dit te verklaren omdat het MMS dan een standaard hoeveelheid brandstof gaat inspuiten, of omdat er meer lucht bij het te rijke mengsel komt, waardoor de mengverhouding beter wordt?
Whats up gekke kees??jaja
kom op dan volgende vraagLeuk topic. We leren de algemene werking op school natuurlijk wel, maar het is leuker om het nu aan de praktijk te toetsen. Waar het mij dus om gaat is dat ik precies weet hoe het systeem werkt dat op de 16V zit, de specifieke actuatoren/sensoren zegmaar...