Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: 8c naar Le Mans?

zo dec 10, 2006 18:57

Je hoort zo vaak 'toch wel jammer dat XXX (vul zelf in) er op achteruit is gegaan' etc. Dat kun je over je heen laten gaan zoals de meeste mensen in NL doen, maar, als iets je aan het hart gaat, kun je er ook proberen iets aan/tegen te doen.
Maw: je kunt aan de kant gaan staan en denken wat jammer dat iets er op achteruit gaat (zonder te vervallen in dat vroeger alles beter was), of je kunt een geluid laten horen om mensen wakker te schudden om te (proberen) voorkomen dat een mooi merk, als Alfa Romeo is, verder de goot in te zien gaan. Dat heeft niks met dogma's etc te maken maar meer met liefde voor een merk dat (helaas) steeds verder de afgrond in gaat enerzijds en commerciele belangen (van bepaalde producenten) in de autosport die de sport van binneuit uithollen (Diesels) anderszijds. (de mensen die bijvoorbeeld de Audi Le Mans auto hebben gehoord weten precies wat ik bedoel)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Dinky Boy
Miniaturista

zo dec 10, 2006 19:11

Vanuit technisch oogpunt heel interessant, die dieselende deelnemers, maar daarmee wordt de autosport uitgehold? Sorry, maar dat vind ik een vreemd standpunt. Dat een diesel niet spannend klinkt is een ander verhaal.

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 10, 2006 19:21

Geluid is een onderdeel van de beleving Dink, dus als je dat wegneemt... ;)
Denk er eens overna, het verschil in insteek hoe autosport begon en het waarom achter de diesels van nu (in de racerij).

slimmeric

Re: RE: 8c naar Le Mans?

zo dec 10, 2006 19:42

Dat heeft niks met dogma's etc te maken maar meer met liefde voor een merk dat (helaas) steeds verder de afgrond in gaat
Hoe kom je hier in godsnaam bij ?!?!? We weten allemaal dat Alfa (en de hele Italiaanse auto-industrie) een hele zware tijd achter de rug heeft. Maar momenteel is toch echt heel duidelijk te zien dat men uit het diepe dal aan het kruipen is. Kijk er de stijgende verkoopcijfers maar op na.!

Zowel in thusland Italie als in andere landen is het aantal verkochte Alfa's in 2006 flink gestegen ten opzichte van de jaren er voor. Ik zal het je sterker vertellen: Alfa is momenteel een van de sterkst groeiende merken in een markt die als totaal nauwelijks groeit. Zelfs in Duitsland (toch wel het hol van de leeuw voor Alfa) was Alfa in de eerste helft van 2006 het sterkst groeiende merk. (Actuele gegevens tot november heb ik voor Duitsland niet voorhanden)

De Nederlandse verkoopcijfers zijn gewoon te vinden op bijvoorbeeld de site van Bovag of Autoweek. Bekijk ze eens goed en je zult zien dat Alfa zeker niet "steeds verder de afgrond in gaat" maar juist een sterk opgaande lijn vertoond.

En wat dacht je bijvoorbeeld van de verkiezing van de 159 tot Leaseauto Van Het Jaar? (Mogelijk zal het jou niets zeggen want een leaseauto vind je vast geen "echte" Alfa? :wink: ) Maar zo'n verkiezing was de afgelopen decenia toch echt onmogelijk door het belabberde (kwaliteits)imago van Alfa. En nu dus wel. Lijkt me gewoon een signaal dat men weer op de goede weg is en zeker niet "steeds verder de afgrond in gaat".

De successen van Fiat met de nieuwe Panda, Grande Punto en (vooral in zuid-Europa) Croma zal ik hier verder niet uitkauwen. Het is tenslotten een Alfa forum. :D :lol:

Eric

slimmeric

zo dec 10, 2006 19:52

Denk er eens overna, het verschil in insteek hoe autosport begon en het waarom achter de diesels van nu (in de racerij).
Precies! Hoe het vroeger allemaal begon, dat was "echte" autosport. En hoe het nu is da's geen "echte" autosport. :wink:

Persoonlijk denk ik niet dat er tegenwoordig een andere reden is voor racen met diesels dan voor racen met bezine-motoren. In beide gevallen zal het achterliggende gedacht bij de ato producenten zijn om hun merk te marketen en uiteindelijk meer auto's te verkopen.
Enige reden waarom ook diesels nu worden ingezet, is omdat diesels een steeds groter marktaandeel krijgen. Er worden steeds minder benzine auto's verkocht en steeds meer diesels. (Zelfs in Nederland wat wat dat betreft zeker niet voorop loopt)
Het verkopen en marketen van de diesels wordt steeds belangrijker en dus zet men die ook via de racerij in de picture.

Lijkt me niet meer dan een logische en normale ontwikkelingen.

Eric

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 10, 2006 20:02

Er worden meer diesels verkocht omdat het aanbod (en de ontwikkeling van) benzine motoren al jarenlang op een laag pitje staat met name.

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 10, 2006 20:14

Vanuit technisch oogpunt heel interessant, die dieselende deelnemers, maar daarmee wordt de autosport uitgehold? Sorry, maar dat vind ik een vreemd standpunt. Dat een diesel niet spannend klinkt is een ander verhaal.
Uithollen is regels aanpassen om een concept competatief te maken, en dan bedoel ik geen regels die achteraf ingevoerd worden om een goede vinding te beperken, zoals de turbo en ground effect.

Waar het omgaat is dat regels verruimd worden omdat het gekozen concept binnen de regels nooit competatief kan worden. Bijvoorbeeld de (LMP1) diesel op Le Mans:
Cilinder inhoud benzine turbo 4000 cc v.s. diesel turbo 5500 cc
Restrictor benzine 46,8mm v.s. diesel 55,9mm
Absolute vuldruk benzine 1700mB v.s. diesel 2940 mB

Kortom, hieruit blijkt dat zonder commerciele belangen en aanpassing van de regels de diesel het NOOIT op Le Mans gered zou hebben en ik dus absoluut geen enkel respect heb voor de dieseloverwinning als revolutionaire gebeurtenis op Le Mans.

En afgelopen jaar nog 90 liter voor iedereen, diesel is zuiniger, dus voor 2007 diesel 81 liter, benzine 90 liter, hoera ze beginnen het in Le Mans weer een beetje te begrijpen!

Kortom, gewoon lekker met een 8C benzinestoker naar Le Mans. Neem ik een Alfa vlag mee in 2007.

En natuurlijk een van Gulf.................. :wink:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

slimmeric

zo dec 10, 2006 20:20

Er worden meer diesels verkocht omdat het aanbod (en de ontwikkeling van) benzine motoren al jarenlang op een laag pitje staat met name.
Ben jij communist ofzo? :shock: Ik denk toch net andersom, de vraag bepaalt in deze het aanbod. De ontwikkeling van benzine motoren staat al jarenlang op een laag pitje, omdat er steeds meer vraag is gekomen naar goedkopere alternatieven, waarvan diesel het meest voor de hand liggende en traditionele is.
In een land als Italie - waar de aanschaf van een diesel niet extra duur wordt gemaakt zoals in Nederland - ligt het omslagpunt al enorm laag. daar koopt alleen een zot (bij wijze van spreken) nog een nieuwe benzine-auto.

Eric

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 10, 2006 20:21

Qua marktaandeel vertoont Alfa Romeo geen stijgende lijn en de verkopen van Brera gaat ten koste van de GT en vice versa...maar genoeg over JTD's.

Alfa Romeo is een waanzinnig fraai merk met een grootse historie en de kritiek is dat FIAT het merk onvoldoende waardeert en de traditie niet wil voorzetten en dat is wat sommigen onder ons betreuren. Het is een totaal ander merk als Volvo, Saab, Lexus, Infiniti enz. en als autoliefhebber heb je de hoop op een renaissance. Ik zie liever vandaag dan morgen dat de stekker uit de Japanse auto-industrie wordt getrokken dan nog meer Europese merken verdwijnen.

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 10, 2006 20:40

Qua marktaandeel vertoont Alfa Romeo geen stijgende lijn en de verkopen van Brera gaat ten koste van de GT en vice versa...maar genoeg over JTD's.

Alfa Romeo is een waanzinnig fraai merk met een grootse historie en de kritiek is dat FIAT het merk onvoldoende waardeert en de traditie niet wil voorzetten en dat is wat sommigen onder ons betreuren. Het is een totaal ander merk als Volvo, Saab, Lexus, Infiniti enz. en als autoliefhebber heb je de hoop op een renaissance. Ik zie liever vandaag dan morgen dat de stekker uit de Japanse auto-industrie wordt getrokken dan nog meer Europese merken verdwijnen.
Daar voeg ik niet veel aan toe ;) (behalve dan door Japan te vervangen door US + Aziatische auto-industrie)
Net als vele anderen betreur ik dat inderdaad ten zeerste.. zoals eerder vermeld: de victory by design DVD over Alfa Romeo is het mooiste en grootste argument wat je maar nodig hebt !

@Eric: de tijd dat de klant bepaalde wat er gemaakt werd is sinds alle overnames in de autoindustrie allang vervlogen. Wat dat met communisme te maken heeft :roll: Pak er eens een (bij voorkeur wetenschappelijke) onderbouwing bij, dan leer je de echte betekenis ervan en hoef je zo'n vreemde vergelijking niet meer te maken.

@Tazio: bedankt voor de bijdrage ! ;)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 10, 2006 20:56

Even voor de dieselhaters onder ons: een modern dieselblok voor een middenklasser is waanzinnig duur om te ontwikkelen en te maken (hogedruk injectors, precisietechnologie voor het hele inspuitsysteem). Door de toenemende druk van emissie-eisen zal dit alleen maar erger worden. Hierdoor zullen dieselmotoren zichzelf uit de markt gaan prijzen, het verschil in aanscafprijs zal nauwelijks meer door de betere verbruikscijfers terug te winnen zijn. Het is niet voor niks dat juist nu de benzinetechnologie (VW TSI etc.) ineens een enorme sprong/inhaalslag maakt.

En inderdaad, leuk voor Audi, die TDI overwinning, maar niemand haalt het verschil in reglementen naar voren... Zo kan ik het ook. Ik ga tennissen tegen Roger Federer, maar dan moet hij wel geblindoekt en met bokshandschoenen, zwemvliezen aan en met zijn verkeerde hand spelen. En trots dat ik rond ga bazuinen dat ik gewonnen heb!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

slimmeric

zo dec 10, 2006 21:02

Qua marktaandeel vertoont Alfa Romeo geen stijgende lijn
Ik zal uit "beleefdheid" nog maar een keer aantonen dat dit niet klopt. Maar vind het tamelijk vermoeiend dat het hier blijkbaar de gewoonte is om uitspraken als harde waarheid te presenteren die feitellijk gewoon onjuist zijn.

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.p ... fa%20Romeo

http://www.italiaspeed.com/2006/cars/fi ... /0212.html

Eric

Aernoudt
Guru
Guru

zo dec 10, 2006 21:26

In de goede oude tijd (1991,1992) werden er 2x zoveel Alfa's verkocht als met het huidige aanbod... bedankt voor de bijdrage :)
(toppie die 75's destijds :D Verder nog een opleving bij de 156 en dan zakken maar...)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 10, 2006 21:29

P'sies, vanaf het nulpunt is de lijn al snel stijgend... Maar niet te negatief, ik vind het nog steeds een schitterend merk en als ik al een nieuwe auto ging kopen zou ik mijns ondanks toch wel een Alfa op mijn lijstje hebben. Maar 'vroeger' had ik geen lijstje gehad!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

slimmeric

zo dec 10, 2006 21:44

Okay mannen, leven jullie lekker verder in '91-'92, kijk ik naar de toekomst. :wink:

Eric

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”