bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 8c naar Le Mans?

vr dec 08, 2006 13:41

Met deelname aan Le Mans zit men wat hoger op de premiumladder. Alfa Romeo heeft een aantal zware jaren achter de rug en men heeft aangekondigd
dat men in de toekomst premiumproducten wil aanbieden. Alfa Romeo behoort nog niet tot de gevestigde orde want afgezien van de 159/Brera heeft men verouderde modellen met een niet al te best (kwaliteits-) imago. Met name in het segment waar men op dit moment de 166 kan aanbieden, is Alfa Romeo een zeer kleine speler en in feite zal Alfa in dit segment opnieuw moet beginnen. Afgezien van enkele Amerikaanse autogekken zal de naam Alfa Romeo weinig tot niets zeggen en de competitie aangaan met Aston Martin, Ferrari en Corvette op legendarische circuits past volgens mij meer bij de huidige premiumkoers dan de strijd aangaan met Seat en Chevrolet.

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr dec 08, 2006 13:50

Wel een mode woord aan het worden dat 'premium' binnen de Alfa wereld (en een groot deel van de auto wereld in het algemeen; als gevolg van al die overname's) . Als ik dat hoor dan moet ik er altijd wat om gniffelen enerzijds en wordt ik er wat verdrietig van anderszijds: premium is een term die je marketing technisch gebruikt, om iets te verkopen tegen een prijs die het eigenlijk niet waard is. Dat dat helaas voor het huidige programma van Alfa geldt, weet ik ook wel... en dat maakt het dan ook zo zuur.
Als Alfa namelijk nog een echt merk was geweest had het dit soort titulatuur ook niet nodig, maar verkocht het zich voor het grootste deel vanzelf.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 08, 2006 14:38

@Aernoudt

Helemaal eens......meteen kappen met het gebruik van de term premium want ik heb met deze term dezelfde associatie. Honda Legend...wie verzint zo'n naam? Zijn/waren Amerikaanse autoconcerns zo kwistig met termen dat zij wellicht de gebreken moeten maskeren?

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 08, 2006 18:46

Men spreekt van Gt2 categorie dat is toch contra F430, 911 en Spyker bvb. alhoewel Gt1 tegen AM & Corvette + Saleen evidenter lijkt .
Wtcc lijkt idd. een doodlopend straatje te worden (niet alleen voor Alfa ook Seat gaat terug naar 4 fabriekswagens(1 voor Coronel !) ipv 6 à 7) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 8c naar Le Mans?

vr dec 08, 2006 22:44

Jenks heeft een prachtig verslag gemaakt van de Mille Miglia aan boord van een MB en de Maserati . De werkwijze van Maserati en MB kunnen niet meer verschillen.
Dat verslag is vorig jaar toch als bijlage bij de AutoVisie gepubliceerd? Is inderdaad schitterend!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 08, 2006 22:49

Het allermooiste vind ik nog de autobladen-term 'een premium-gevoel', wat je bv. in een Audi zou krijgen. Wat nou, premium-gevoel? Als ik een premium-gevoel heb, moet ik daar dan mee naar de dokter, gaat het vanzelf over, of...? Het zegt genoeg dat we er geen goede Nederlandse vetaling voor hebben...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Beezztie
Full Member
Full Member

vr dec 08, 2006 23:27

Ben het niet eens met de kritiek op de term Premium. Merken als Audi en BMW vertegenwoordigen precies wat ermee bedoeld wordt. Technologisch en kwalitatief hoogstaande wagens waar je helaas ook fors voor betaalt. En dat is nu precies waarom Alfa a) de kreet Premium momenteel niet waard is en b) dat ook helemaal niet moet ambiëren. Kijk hoe lang Audi en BMW erover gedaan hebben om zo ver te komen! Bovendien hebben die nog mee dat de Duitse Automobiel industrie de laatste decennia heeft gefloreerd en men dus een goed werkkapitaal had. Bovendien zijn de Duitsers nu eenmaal nauwkeuriger en kritischer wat (afwerkings)kwaliteit betreft. De Italianen gaan dat nooit redden. Hoeft ook niet, Alfa moet weer spannende (en lichtere) auto's maken die vooral een brede glimlach oproepen bij de liefhebbers van sportief rijden. En dat dan ook voor een haalbare prijs. Dat zal betekenen dat ze op het gebied van kwaliteit wat minder ver zullen moeten gaan dan de genoemde Duitse merken maar als je lol hebt achter het stuur zal dat de meeste van ons worst zijn! De 159 is niet zo spannend meer om te rijden (veel te zwaar en daardoor te weinig prestaties) en haalt het kwaliteitsniveau niet om dat gebrek aan spanning / lol te kunnen compenseren. Een overwinning op Le Mans gaat dat ook niet bewerkstelligen.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Aernoudt
Guru
Guru

za dec 09, 2006 10:29

Volgens mij bedoelen we (bijna) het zelfde: een Audi is een te duur betaalde VW in mijn ogen. Afwerkingskwalitiet is heel goed, daar is geen twijfel over, te dure auto die bovendien mega saai zijn... Veel PK's dus hard gaan ze wel (dat is dan ook de enige sensatie die ze bieden), maar rijplezier ?! Helaas.
Jouw onderbouwing tav Alfa kan ik ook alleen maar onderschrijven: geen 1 Alfa zal ooit de prijs winnen voor best geproduceerde auto... maar dat zal vele een worst wezen als ze maar weer leuke auto's gaan maken die lekker rijden :D
Die familie koetsen die ze nu maken prachtig onder het label (ook zo'n mooie marketingterm ;) )Fiat wegzetten, en Alfa weer terug naar het produceren van begeerlijke auto's. (wat kan dromen toch mooi zijn 8) ...en toch: elke keer als ik weer de DVD victory by design bekijk, dan blijft dat weer genieten (en heb ik ook weer een paar weken geen last van de gedachte dat ik eigenlijk maar beter meteen een BMW kan kopen ;) ) denk ik dat dat mogelijk moet kunnen zijn !)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 09, 2006 10:43

Vraag de man/vrouw op straat of zij ooit van het WTCC gehoord hebben, en je krijgt meer negatieve antwoorden te horen dan wanneer je hetzelfde over Le Mans begint.
Alhoewel het bij iedere autosportklasse een kunst is om deelname en winst daarin uit te buiten, er zijn maar weinig merken die dat goed doen/kunnen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 09, 2006 11:08

Moesten ze de 24u van Francorchamps nog met toerwagens racen... dan kreeg wtcc wél impact !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 09, 2006 11:34

Afbeelding

Ik denk dat de 24 Spa 24h met deelname van o.a. Alfa Brera, Nissan 350Z, BMW M6, Jaguar XK, Maserati GT, Clio V6 etc. een groot succes kan zijn
mits voldoende aansprekende merken zijn vertegenwoordigd.

Beezztie
Full Member
Full Member

za dec 09, 2006 12:36

Volgens mij bedoelen we (bijna) het zelfde: een Audi is een te duur betaalde VW in mijn ogen. Afwerkingskwalitiet is heel goed, daar is geen twijfel over, te dure auto die bovendien mega saai zijn... Veel PK's dus hard gaan ze wel (dat is dan ook de enige sensatie die ze bieden), maar rijplezier ?! Helaas.
Jouw onderbouwing tav Alfa kan ik ook alleen maar onderschrijven: geen 1 Alfa zal ooit de prijs winnen voor best geproduceerde auto... maar dat zal vele een worst wezen als ze maar weer leuke auto's gaan maken die lekker rijden :D
Die familie koetsen die ze nu maken prachtig onder het label (ook zo'n mooie marketingterm ;) )Fiat wegzetten, en Alfa weer terug naar het produceren van begeerlijke auto's. (wat kan dromen toch mooi zijn 8) ...en toch: elke keer als ik weer de DVD victory by design bekijk, dan blijft dat weer genieten (en heb ik ook weer een paar weken geen last van de gedachte dat ik eigenlijk maar beter meteen een BMW kan kopen ;) ) denk ik dat dat mogelijk moet kunnen zijn !)
We bedoelen idd hetzelfde!! Heb een tijdje een A3 als leaseauto gehad. Heerlijke auto, voortreffelijke afwerking (géén rammels!) maar leuk, mwahh. Omdat ik de TDI had laten chippen wel een hoop vermogen maar alleen op de snelweg is dat leuk (tussensprints waren geweldig)

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 09, 2006 13:54

De verwachtingen van een Alfa Romeo zijn eenmaal anders. Ik vind het prettig om rustig te cruisen in een Saab, Citroen etc. maar van een Alfa verwacht ik een zekere spirit en men auto's ontwikkeld met meer begrip voor de autoliefhebber. Nee, geen uitgeklede racer maar een auto met een meer inspirerende en opzwepende soundtrack, een meer mechanisch gevoel bij het bedienen van de versnellingen, achterwielaandrijving om de fun etc.
Oftewel een Alfa moet met name 'rewarding to drive' zijn en dat vind ik de overigens uitstekende Italiaanse Audi niet. Het is een goede tegenhanger van de Audi maar het hart van de Alfa( 2.2 JTS) is al niet inspirerend en over het geluid kan men beter zwijgen.

slimmeric

zo dec 10, 2006 00:58

De 159 is niet zo spannend meer om te rijden (veel te zwaar en daardoor te weinig prestaties) en haalt het kwaliteitsniveau niet om dat gebrek aan spanning / lol te kunnen compenseren.
Toch zijn er in november in Nederland bijna net zoveel 159's verkocht als BMW 3-series (364 om 345 stuks). Wie had dat pakweg een jaar geleden durven denken?

Het lijkt erop dat Alfa - ondanks alle kritiek de je hier hoort - haar belofte om de gevestigde (Duitse) orde in het "premium" (om die term toch maar weer eens te gebruiken) middenklasse segment met de 159 serieus aan te vallen toch wel waar maakt.
Iedereen mag daar bij denken en voelen wat 'ie wilt. Maar ik persoonlijk vind dat Alfa (en ook Fiat) op de goede weg zijn om weer gezond te worden. En als dat eenmaal zo is, komt er vanzelf weer ruimte voor spannendere projecten, zoals 8c etc. (De Z- en M-modellen van BMW zouden ook niet bestaan zonder de omzet die gegeneerd wordt uit de saaie instapmodellen van de 1- en 3-serie.)

Eric

Beezztie
Full Member
Full Member

zo dec 10, 2006 10:22

Laat ik voorop stellen dat ik Alfa het beste toewens, hoop echt dat ze het goed zullen doen met de 159 en zo belangrijke 149 straks. Alleen denk ik dat veel rijders die zich nu laten verleiden tot de 159 straks weer een Audi of BMW kiezen. Dit omdat de 159 zijn uiterlijk niet voldoende waarmaakt met óf kwaliteit (kijk eens naar de punten die sommige forumleden aan hebben gedragen, kan echt niet in deze klasse!) of met emotie.

SCARB nr. 4755

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”