Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr nov 24, 2006 09:57

Ik begrijp de functie van de veer bij het koppelingspedaal niet goed.
Hij zal het pedaal terugduwen maar gezien de vreemde montage snap ik het niet.
Zit namelijk niet in lijn met de beweging van het pedaal maar staat er loodrecht op.

Mogelijk heeft de werking van die veer iets te doen met het feit dat mijn pedaal af en toe niet terugkomt.


Wie heeft dit al eens doorgrond?


eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr nov 24, 2006 13:52

Ik heb geen idee hoe het precies zit bij een 75, maar kopperingspedalen hebben vaak 2 veren. Er zit er vaak ook nog een om de as waar het pedaal omheen "scharniert". (die kun je van buitenaf niet zien). Zien er zo uit:

Afbeelding

Nogmaals, geen idee of het bij jou zo werkt...

Voorts staat de veer buitenop optisch mischien in de zelfde stand als de pedaal-arm, maar zit vaak nog voor het "scharnierpunt" vast en heeft dus weldegelijk werking. Als het pedaal blijft hangen, komt dat vaak door de veer om de "as". Loshalen en asje invetten kan wonderen doen.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr nov 24, 2006 14:12

Ik begrijp de functie van de veer bij het koppelingspedaal niet goed.
Hij zal het pedaal terugduwen maar gezien de vreemde montage snap ik het niet.
Zit namelijk niet in lijn met de beweging van het pedaal maar staat er loodrecht op.

Mogelijk heeft de werking van die veer iets te doen met het feit dat mijn pedaal af en toe niet terugkomt.


Wie heeft dit al eens doorgrond?


eric
Die veer zorgt ervoor, dat als het pedaal helemaal ingetrapt is, de veer jouw voet een beetje helpt, m.a.w. de druk op het pedaal is dan wat minder. Een echt modern 'feature' (filerijden :wink: of het echt verlichting geeft is een tweede.)
Als de koppeling niet goed ontlucht is, maar ook tijdens het ontluchten dus kan het gebeuren dat het pedaal dus niet vanzelf terugkomt. De Alfetta (en de 33 evenmin) bijvoorbeeld heeft zo'n constructie niet. Het pedaal komt bij die auto dus wel altijd terug.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr nov 24, 2006 14:19

Heb inmiddels begrepen uit de vorige post dat de door mij bedoelde veer het pedaal in een soort voorbekrachtiging zet als hij voor meer dan de helft is teruggekeerd na indrukken.
Maar ook assisteert bij volledig ingedrukt pedaal. Mooie techniek.

Je komt er echter gewoon niet goed bij. Komend weekend maar eens mijn rug gaan forceren


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

za dec 02, 2006 22:29

Vandaag bij de 105 workshop een andere bak gezet en meteen druklager en hulpkoppelingscylinder vervangen. Tevens ook remschijven en blokken achter. De bak lag er immers toch onderuit.
Helaas, helaas is er geen enkele verbetering opgetreden. De slag van het pedaal is nu beperkt tot minder dan de helft en hij grijpt ogenblikkelijk aan als je je voet ook maar een paar mm van het schutbord licht. Iets anders aan de hand dus !.
Enige dat over blijft is nu nog de hoofd koppelingscylinder. Maandag maar eens kijken of ik er een te pakken kan krijgen.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

za dec 02, 2006 22:32

heb je de hulpkoppelingscilinder wel los ontlucht?

maw, niet aan de bak vastgeschroeft,maar zo gedraaid dat de ontluchtingsnippel naar boven wijst?
anders krijg je de koppeling echt niet ontlucht en krijg je dus jouw symptonen :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

zo dec 03, 2006 22:12

heb je de hulpkoppelingscilinder wel los ontlucht?

maw, niet aan de bak vastgeschroeft,maar zo gedraaid dat de ontluchtingsnippel naar boven wijst?
anders krijg je de koppeling echt niet ontlucht en krijg je dus jouw symptonen :wink:
Precies! :!:

Met die verstande, dat er wel mee te rijden is(alles went) en het pedaal wel terugkomt.(tijdens ontluchten niet) :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

Help!!!!

ma dec 04, 2006 21:54

Ontluchten heeft geholpen, er is nu sprake van een behoorlijke slag en voldoende druk.
Helaas valt het pedaal af en toe nog steeds weg. Parkeren met normaal pedaal en een uurtje later pedaal op de vloer.
Net gekeken en ik kan het pedaal door wat te bewegen en zachtjes te drukken gewoon op de vloer leggen.
Het is dus nu duidelijk dat de hoofdkoppelingscylinder de boosdoener is. Er zit immers niets tussen pedaal en zuiger dan een vaste stang.
Ik zie de balg en de stang en de kop van de cylinder ook gewoon zitten
De veer heeft hier totaal geen invloed op.

So far so good.

Maar nu moet ik dus de cylinder vervangen en de 2 imbusboutjes zijn dus gewoon onbereikbaar!!!!!!!

Daarom graag tips/adviezen van iemand die dit al eens eerder heeft gedaan.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

ma dec 04, 2006 22:03

Die 2 imbusbouten zjn wel bereikbaar hoor...Maar niet makkelijk....Beetje sukkelen met een imbussleutel met ' zo'n doppie waarmee je onder een hoek kunt draaien' eraan :wink:
Is geen easy operatie,suc6!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

ma dec 04, 2006 22:11

Haha, dit herken ik. Geef je pedaal een lompe scop, ontkoppeld ie wel. Trap je het pedaal langzaam in, voel je geen weerstand en ontkoppelt dus niet en bij een 75 blijft het pedaal dan ook nog op de grond liggen. :lol:

Idd een inwendig lekke hoofdkoppelcilinder. lekker stoeien met allerlei imbussleuteltjes/ doppen, knietjes, verlengstukken, enz. Heerlijk! :blue_cool: :biggrin: (fijne handjes is een pré :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

ma dec 04, 2006 22:21

Ik maak morgen op mijn werk een imbussleutel met een lengte van 60 cm.
Dan kun je de onderste losdraaien door het gat dat ontstaat als je het centenbakje vewijderd.
Blijft de bovenste nog over.Shit


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

HKC snel los!!!!!!!!

vr dec 08, 2006 15:00

Nou, dat viel mee.

Na verwijderen splitpen en de bus komt het pedaal helemaal omhoog.
Als je de onderste kap verwijderd van de stuurkolom dan wordt alles opeens veel beter bereikbaar en zie je beide bouten gewoon zitten.
Met behulp van mijn custom made 60cm lang verlengstuk, een knietje met daarop een 6mm imbus en een sterke zaklamp lukte het om in 5 minuten de zaak los te hebben.

Zit nu te wachten op TPG post die de nieuwe cylinder gaat bezorgen.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr dec 08, 2006 15:01

De duitsers noemen dat "Geheimtip"


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Veer bij koppelingspedaal 75TS

vr dec 08, 2006 15:17

=D>
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

Karwei geklaard

vr dec 08, 2006 18:18

En eindelijk is de koppeling weer zoals het hoort!
Om 16.00 uur de TNT pakketdienst en om 17.30 weer een werkende koppeling.

De oude cylinder was aan de binnenzijde beschadigd en er zat wat roest op.
De nieuwe is trouwens ook af te stellen voor wat betreft de pedaalstand. Er zit +/- 2 cm draad op de drukstang.

Voor wie dit karwei ook nog een keer moet doen is de speciale verlengde imbus bij mij te leen.



eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Algemene Technische vragen”