Andretti Molletti

Re: RE: What to do..!?

vr dec 01, 2006 21:18

Maak ik hier terecht uit op dat een LE jotronic geen lambda sensor hoort te hebben?
Jawel, dat is een uitbreiding van de jetronic om een 'U9' regeling te krijgen (met kat).

De hall sensor van de 33 jetronic zit inderdaad in de verdeler.

en de injectiesysteem op de type 3 1.7 i.e. zijn als volgt geleverd:
'90- ca. '92: jetronic (met mechanische verdeler en vacuumvervroeging)
ca. '93- '94: motronic (met disbobines)

Ok/é een Hall-sensor dus .. en hebben die 33'ers met L-Jetronic dan altijd twee regeleenheden?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: What to do..!?

vr dec 01, 2006 21:27

Maar wat geeft die Hall-sensor precies voor signaal af en waarheen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

vr dec 01, 2006 21:29

zet ik wel in dat andere topic, maar kortweg:

3 draden ... + en -, voeding dus wat 12 v maar ook 5 kan zijn en de middelste draad van de sensor schakeld de spanning die uit de computerkomt via eenw eerstand naar massa... zodra die draad 0 V wordt weet de comp dat er een venstertje voorbij komt. Dat zijn dan weer de venstertjes die vast zitten aan je verdeler as en de timing van je motor verzorgen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: What to do..!?

vr dec 01, 2006 22:14

Even het autotechnisch zakboekje en auto-elektriciteit/elektronica van Bosch erbij gepakt voor een korte opfriscursus (handig!). En het signaal vanaf de verdeler (of het nou een inductieve of een Hall-gever is) gaat naar het de schakelunit die de primaire stroom in- en uitschakelt. Dat is de ontstekingsmodule. In geen van beide boekjes komt een extra regelapparaat voor :? :| :-k :blue_confused:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

za dec 02, 2006 02:01

Dus de hall sensor gaat naar het kastje achter de bobine ? Of de regeleenheid achter de accu?
Van het weekend ga ik er eens uitgebreid naar kijken.

Verder bedacht ik mij ook dat de auto met een koude motor vaak beroerd stationair loopt, veel te weinig toeren. Net gestart ook vaak op 3 cilinders.
Heeft hier misschien niks mee te maken. Motor warm, all is well.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

Re: RE: What to do..!?

za dec 02, 2006 08:31

In geen van beide boekjes komt een extra regelapparaat voor :? :| :-k :blue_confused:
Je bedoelt het kastje achter de accu?
Die verteld toch de MM of het een 1.5 of een 1.7 is?
Of zit ik weer verkeerd te lezen? :oops:
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: What to do..!?

za dec 02, 2006 11:57

Heb nog even in het schema van een 75 3.0 V6 gekeken en het extra kastje heeft als input ook de signalen van de gasklepschakelaar, dus stationair en vollast. Het kan dus een klein beetje de belasting afschatten., maar of en hoe dit gebruikt wordt? Ook kan het eventueel voor een stationair regeling gebruikt worden.

Groeten, Sander.

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

zo dec 03, 2006 08:12

Tja, dan zit je dus op een stationairregeling middels de ontsteking!!!
Werd in die tijd vaker toegepast! Simpel te controleren door het ontbreken van een stationairtoerentalregelklep en het toch hebben van een stationairtoerentalcompensatie!

Raadsel opgelost?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: What to do..!?

zo dec 03, 2006 09:38

Tja, dan zit je dus op een stationairregeling middels de ontsteking!!!
Werd in die tijd vaker toegepast! Simpel te controleren door het ontbreken van een stationairtoerentalregelklep en het toch hebben van een stationairtoerentalcompensatie!

Raadsel opgelost?
Helaas, ook de stationair regelklep is aanwezig.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

zo dec 03, 2006 21:14

Vandaag even bezig geweest. De connector op de bobine van de witte draad zat behoorlijk onder de corrosie. Goed schoon gemaakt en ingespoten, net als de rest. Hoop dat het helpt. Morgen toch voor de zekerheid toch even naar een andere bobine en moduul speuren.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: What to do..!?

ma dec 04, 2006 13:22

Verder bedacht ik mij ook dat de auto met een koude motor vaak beroerd stationair loopt, veel te weinig toeren. Net gestart ook vaak op 3 cilinders.
Heeft hier misschien niks mee te maken. Motor warm, all is well.
Dat kan ook gewoon vocht in verdelerkap of niet goed aansluitende bougiekabels zijn. Heb je de bougies nu al gecontroleerd? Dat las ik niet meer terug in het relaas.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

Re: RE: What to do..!?

ma dec 04, 2006 14:04

Verder bedacht ik mij ook dat de auto met een koude motor vaak beroerd stationair loopt, veel te weinig toeren. Net gestart ook vaak op 3 cilinders.
Heeft hier misschien niks mee te maken. Motor warm, all is well.
Dat kan ook gewoon vocht in verdelerkap of niet goed aansluitende bougiekabels zijn. Heb je de bougies nu al gecontroleerd? Dat las ik niet meer terug in het relaas.
Nog niet, heb niet de juiste bougie sleutel. Doe ik van de week op mijn werk wel even. Dat stationair slecht lopen stoort niet heel erg hoor. Het zou alleen verband kunnen hebben met het uitvallen, daarom vermeld ik het even. Zoals gezegd zijn de bougiekabels en verdeler/ rotor niet lang geleden vervangen dus die zijn niet de eerste verdachte.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: What to do..!?

di dec 05, 2006 06:21

Ik heb ongeveer dezelfde klachten gehad met onze volvo na het vervangen van de verdeelkap, na een keer of tien stilgevallen te zijn het koolstofstiftje in de verdeelkap wat verder uitlaten steken en 40000 km geen problemen meer gehad. Dus controleer of probeer dit.

AG

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: What to do..!?

wo dec 06, 2006 18:35

Beide motoren waren 17ie L-Jetronic met kat.

Ik heb alleen de rompmotor gebruikt. Injectiesyteem, inlaatspruitsuk, labda-sensor, computer enz... hoort gewoon bij de auto.

Na wisselen 10k probleemloos gereden.

Overigens: vanaf 1993 kwam Motronic om de hoek kijken bij de 33.

Probleem lijkt me te zitten in de ontsteking. Wellicht gewoon een verkeerd type rotor en of verdelerkap? Bij de grossiers kun je ook de verkeerde spullen meekrijgen. Zeker als het Alfa betreft. Anders een defecte bobine.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

wo dec 06, 2006 23:09

Heb vandaag even goed gekeken en verdeler en rotor zijn goed in orde. Zoals ik al zei was de stekker op de bobine van de witte draad (dia als het goed is naar de inspuitunit achter de accu loopt) aardig gecorrodeerd.
Laatst gewijzigd door Thijs-arnhem op ma jan 21, 2008 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Terug naar “Algemene Technische vragen”