friso
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 19:50
Locatie: LEIDERDORP

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:01

ik denk ook dat het probleem bij de bobine gezocht moet worden, deze koelt af dan maakt hij weer contact binnenin.Gewoon even vervangen.Wij hebben het zelfde probleem eens gehadt met een fiat campagnola in Italie was midden op een bergweg :oops:
33 1,5 typ 2 op aardgas
33 1,7 ie sw elek. 4x4
alfa 90 2.0i v6
alfa 146 1,8
non alfa
ford courier op aardgas
volvo 240 estate super polar op aardgas (ital. import )

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:09

Dat is gevolg bestrijding en de oorzaak blijft zitten ;)

Als het de bobine is is het de ontsteking en daar zit veel meer achter...
Secundair is je vonkspanning dan wrschlijk te hoog daardoor slaat je bobine over en ontstaat er kopersluiting..
Controleer je bougies, vooral de elektrodeafstand, de kabels, de verdeelkap en rotor en vervang in geval van twijfel.
Daarnaast de bobine doormeten en als je hem toch vervangt dan ook de moduul van de ontsteking. Als de bobine nl te heet geworden is door te lage inwendige weerstand dan is de stroom door de module ook te hoog geweest en zul je zien dat je daar dan weer mee stilvalt..

Oorzaak zit vaak in het secundaire gedeelte dus!

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:21

Dat klinkt redelijk eenduidig! :D

De rotor, verdelerkap, bougiekabels zijn recent vervangen. Bougies weet ik niet zeker.

Ik ga mijn bougies even controleren. Bobine en onstekingsunit kan ik van een sloper afhalen of is het wel aan te raden nieuw te halen?? Duur..?
Moduul van de onsteking zit onder/ naast de bobine toch?

Kan ik verder nog iets aan de bobine zien als er iets mis gegaan is? (check check, dubbel check)
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:28

De module van je ontsteking is een zwart kastje, dat zit achter de accu.

Als het hoogspanningsgedeelte goed is zou ik voor de overige delen (bobine en module) wel de gok nemen om die van de sloop te halen. Kost bijna niets en zo'n module meet je niet zomaar even door, zeker als de storing zich niet altijd voordoet. De bobine kun je overigens wel goed doormeten.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:28

Bobine kan je niets aan zien, moduul zit bij een 33 op de verdeler geschroeft en van een sloper gaan probleem , alleen garantie tot de hoek ;)

En huib is de 33 specialist dus misschien zit i toch wel bij de accu ;)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:30

Bobine kan je niets aan zien, moduul zit bij een 33 op de verdeler geschroeft en van een sloper gaan probleem , alleen garantie tot de hoek ;)

En huib is de 33 specialist dus misschien zit i toch wel bij de accu ;)
heb jij suggesties om diagnose te stellen aan het laagspanningsgedeelte? Dat blijft voor mij altijd een beetje abacadabra.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:42

is 4 pagina's voldoende?

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 19:53

Heb even wat fotootjes gemaakt bij dit verhaal:

Ontstekingsmoduul zit dus achter de accu:
Afbeelding

Wat doet deze unit achter de bobine dan?
Afbeelding
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 20:08

De tweede foto, dat is de bobine met daar achter de moduul.

Er zit bij de L-jetronic systemen ook een draad van de 1 vd bobine naar de inspuitcomputer... ik dacht wit? Die meot ook geod contact maken anders stopt hij zomaar met inspuiten.
Deze bobines overigens gaan niet zo gauw stuk hoor, dus een andere modull lijkt me raadzaam.
Neem gewoon dat sloopsetje mee en als ej het probleem weer hebt plug je het snel in en start je de motor.. weet je meteen wat het is/was.

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 20:19

Oké, dus de zwarte unit is de inspuitcomputer. Die achter de bobine de onstekingsmodule.

Plan van aanpak:

1) Eerst nog even de bougies controleren en meteen even de contacten op de bobine incl. "witte draad" schoonmaken/ controleren
2) Sloper zoeken en bobine en moduul eraf kannibaliseren (weet iemand er één?)

En dan duimen dat het goed blijft gaan..

André, Huib en de rest: Harstikke bedankt voor de hulp! :thumbs:
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 22:44

Een vriend van me heeft ook zoiets meegemaakt met zijn 33.

Ik heb vervolgens alle mogelijke stekkerverbindingen schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Sindsdien nooit meer last van gehad.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 22:54

Ik weet niks van de 33, maar dat kastje op foto 1 heeft ook iets met de ontsteking van doen, zo te zien. Bij een 75 V6 L-Jetronic zit dat in de voetenruimte van de passagier. Als je het losmaakt, is er geen vonk (zo heeft een garage mij eens proberen te neppen: stekker van dat kastje los en me wijs willen maken dat de complete ontsteking vervangen moest worden!). Nu vraag ik me af wat er in dat kastje zit, toch geen vervroegingsmap of zo?

Plaatje 2 is inderdaad een ontstekingsmodule.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 23:02

Zeg mij Yuri waar de vacuum vervroeging en de mechanische vervroeging voor dient op je 75V6 en je geeft jezelf antwoordt ;)

Enige wat dat "kastje"doet is je voeding naar de bobine schakelen....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 23:07

Ik vroeg naar de bekende weg in zekere zin :P maar waarom zit er in godesnaam zo'n extra kastje in? Ik zie het nut niet (en de 2.5QV heeft het bijvoorbeeld niet... :? )
En bij de 75: waarom in de voetenruimte? Nóg meer kabel! Zo krijg je een auto wel storingsgevoelig en zwaar... :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: What to do..!?

do nov 30, 2006 23:22

Ik vroeg naar de bekende weg in zekere zin :P maar waarom zit er in godesnaam zo'n extra kastje in? Ik zie het nut niet (en de 2.5QV heeft het bijvoorbeeld niet... :? )
En bij de 75: waarom in de voetenruimte? Nóg meer kabel! Zo krijg je een auto wel storingsgevoelig en zwaar... :twisted:
Extra kastje??? dus ook nog een L-jetronic?

Terug naar “Algemene Technische vragen”